ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

پژوهش‌های قرآنی؛ همچنان بدون رصد/ سامانه پژوهش‌های قرآنی ایجاد شود

فهرست مطالب

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که در صورت وجود چه همکاری‌هایی از سوی نهادهای دینی ـ مذهبی در انجام اقدامات خود موفق‌تر خواهید بود، گفت: ما به یک کمیسیون پژوهشی و یا سامانه پژوهش‌های قرآنی نیاز داریم که فعالیت‌های پژوهشی را رصد کند تا مراکز پژوهشی بتوانند با ورود به این سامانه در جریان پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص قرآن قرار گیرند.
وی ادامه داد: وجود چنین سامانه‌ای موجب می‌شود همه پژوهشگران و علاقه‌مندان مطلع شوند که در موضوعات مهم چه فعالیت‌های انجام شده است؛ همچنین با این سامانه پژوهشی می‌توان بحث هم‌افزایی و تقویت تعامل مراکز پژوهشی را محقق کرده از فعالیت‌های مشابه و موازی جلوگیری کرد.
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم ایجاد چنین سامانه پژوهشی را یکی از کارهای مهمی دانست که باید صورت گیرد و تصریح کرد: مراکز پژوهشی قرآنی باید در حوزه پژوهش‌های قرآنی تعاملات جدی داشته باشند. باید این سؤال‌های بسیار مهم پیگیری شود که نظریات اسلامی چگونه شکل می‌گیرند؟ آیا در حوزه‌های پژوهشی می‌تواند نظریات اسلامی را شکل داد؟ یا اینکه مراکز پژوهشی فعالیت خاصی از پژوهش را برای تحقق آن باید انجام دهند؟ و یا با فراهم آمدن سایر منابع می‌توان به نظریه دینی دست پیدا کرد؟
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون برای ایجاد چنین سامانه پژوهشی اقدامی صورت گرفته است یا خیر، گفت: در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است. اکنون بحث تدوین متون علوم اسلامی و تبیین مبانی علوم اسلامی مورد توجه زیاد قرار دارد اما به نظر می‌رسد بر روی روش دست‌یابی به مبانی علوم اسلامی کار نشده و چنین ضرورت احساس می‌شود.
بررسی ساختاری که منجر به تولید نظریه دینی شود جای خود پیدا نکرده است
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم این سؤال را مطرح کرد که «اکنون دانشکده و پژوهشکده حدیث داریم، اما آیا فقط با حدیث می‌توانیم به مبانی علوم دینی دست پیدا کنیم؟ و ادامه داد: باید دید به چه شکلی و در چه ساختار دینی می‌توان به نظریه دینی دست پیدا کرد، اما بررسی این ساختار جای خود را در میان ما باز نکرده است.
باید بر فرایند دست‌یافتن به مبانی علوم انسانی اسلامی بحث کرد
وی ادامه داد: ما پژوهشکده‌های قرآنی داریم اما آیا با پژوهشکده‌های قرآنی می‌توانیم به تنهایی به مبانی علوم اسلامی و علوم انسانی دست پیدا کنیم؟ پژوهشکده‌های علوم انسانی داریم آیا با پژوهشکده‌هایی که در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کنند می‌توان به مبانی علوم انسانی اسلام دست پیدا کرد؟ به نظر می‌رسد خلأیی جدی وجود دارد و باید بر روی فرایند دست‌یافتن به مبانی علوم انسانی اسلامی و ایجاد ساختارهای مناسب برای تحقق این فرایند بحث کرد.
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم اظهار کرد: تمام مراکز پژوهشی، آکادمیک و علمی همه «مبادی» هستند که ما را باید به «مبانی» برسانند اگر این مبادی خودشان مزاحم دست یافتن به مبانی هستند باید فکری به حال آنها کرد تا سرو سامان و ساختار مناسبی بگیرند و سازوکاری پیدا کنند که ما را به مبانی و نتایج مناسب برسانند.
هنوز در مقدمات کار نظریات اسلامی هستیم
وی با اشاره به اینکه هنوز در مقدمات کار نظریات اسلامی هستیم، خواستار برگزاری نشست‌ها و بحث‌های علمی برای دست یافتن به ساختار نظریات دینی و تدوین آنها شد و گفت: پس از تدوین می‌توان بر اساس این ساختار سازمان‌ها و تشکیلات مناسب را فراهم کرد.
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در جمع بندی نحوه عملکرد سال گذشته این مرکز، گفت: رشد قابل توجهی به ویژه از نظر کمی داشته‌ایم و موفق شدیم در حوزه پژوهش بین 70 تا 80 درصد به اهداف از پیش تعیین شده برسیم 20 درصد هم در کار آسیب وجود داشت.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید