ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

اصل آموزش مهم ترین محور دوره ارزیابی قاریان و حافظان

فهرست مطالب

غلامرضا شاه‌میوه، قاری و داور بین‌المللی قرآن با اشاره به اهداف برگزاری کارگاه ارزیابی قاریان و حافظان منتخب مسابقات سراسری قرآن برای معرفی به رقابت‌های بین‌المللی قرآنی گفت: پس از برگزاری مسابقات سراسری قرآن در کشور و مشخص‌شدن قاریان و حافظان ممتاز شورای عالی قرآن با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه کارگاه چندروزه برای ارزیابی و آموزش این شرکت‌کنندگان برگزار می‌کند.


وی افزود: پیش از این اغلب متسابقینی که در رقابت‌های سراسری کشور رتبه اول را کسب می‌کنند به مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران اعزام می‌شوند و معمولا نیز رتبه دوم این رقابت‌ها به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی اعزام می‌شود اما در برخی از سال‌ها اتفاق افتاده که این جلسات ارزیابی نفر اول را مناسب برای حضور در مسابقات بین‌المللی کشور مالزی دیده است به عنوان مثال سالی که استاد محمدجواد حسینی رتبه اول قرائت مسابقات سراسری کشور را کسب کرد اکثر اساتید متفق‌القول بودند که ایشان به مسابقات مالزی اعزام شود زیرا به طور یقین رتبه اول را کسب می کردند اما این قاری برجسته کشورمان حاضر به شرکت در این رقابت‌ها نشد و در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد.


شاه میوه عنوان کرد: برگزاری کارگاه ارزیابی تلاوت قاریان و حافظان برای تشخیص شایستگی افراد و حضور آنها در رقابت‌های بین‌المللی قرآن است، همان‌طور که می‌دانید در سال نزدیک به 10 رقابت بین‌المللی قرآن در جهان برگزار می‌شود و قاریان نیز برای شرکت در این رقابت‌ها باید خود را با آیتم‌های مسابقات آن کشور هماهنگ کنند. همچنین برخی از افراد که برای نخستین سال به رقابت‌های بین‌المللی وارد می‌شوند نیازمند دریافت نکات و یا تجربیاتی هستند که این کلاس‌ها می‌تواند به آنها کمک شایانی کند.


وی تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های ارزیابی قاریان و حافظان ممتاز کشور بر اصل آموزش بوده و شرکت کنندگان ملزم به تلاوت چندباره یک قطعه هستند تا اشکالات آنها به خوبی مشخص و رفع شود. همچنین ارایه نکاتی در خصوص نوع قرائت‌ها در مسابقات بین‌المللی نیز از دیگر برنامه‌های این کلاس‌هاست، به عنوان مثال کسی که در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی شرکت می‌کند باید از نوع قرائت کلاسیک بهره‌مند باشد.


قاری بین‌المللی کشورمان عنوان کرد: هیئت داوران پس از ارزیابی تلاوت‌های شرکت‌کنندگان در فرم نظرخواهی خود پیشنهاد اعزام قاری شرکت‌کننده را به یکی از کشورهای مالزی، تونس، بنگلادش، هند و … می‌دهد تا قاری و یا حافظ متناسب با ویژگی‌های صوتی و لحنی‌اش در آن رقابت‌ها با حداکثر توانمندی خود حاضر شود.


شایان ذکر است، همزمان با برگزاری کلاس‌های ارزیابی حافظان و قاریان ممتاز کشور طی روزهای پنج‌شنبه 21 و جمعه 22 فروردین‌ماه، جلسات نقد و تحلیل تلاوت و ارائه مطالب تخصصی، کارگاه ضبط تلاوت در استودیوی شورای عالی قرآن هم در این برنامه سه روزه پیش‌بینی شده است.
استادان حجت الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم، حجت الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور، احمد ابوالقاسمی، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، دکتر محمدرضا ستوده‌نیا، محمود لطفی‌نیا، سیدجواد سادات فاطمی، عباس امام‌جمعه، حسن ربیعیان، معتز آقایی، دکتر جواد مسگری، دکتر مهدی دغاغله، علی‌اکبر ملکشاهی، مسعود عنایتی‌مقدم، جهانبخش فرجی، بهروز یاری‌گل و دکتر سعید رحمانی به عنوان استاد در این دوره حضور دارند.


: shabestan.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید