ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

مشکلات مالی موسسات قرآنی اهداف آموزشی را به حاشیه رانده است

فهرست مطالب

حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور درباره شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شده است اظهار کرد: موضع‌گیری‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر و انتخاب سال 93 به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای است که بحث فرهنگ در نظر ایشان دارد.
وی عنوان کرد: معظم له تأکیدات زیادی بر فرهنگ داشتند و فرمودند: «فرهنگ مانند هوایی است که تنفس می‌کنیم.»، در واقع این سخن به منزله این است که در هر نقطه‌ای که باشیم، بدون فرهنگ نمی‌توانیم استمرار حیات داشته باشیم. ما در تمامی موقعیت‌ها در هر حوزه‌ای با فرهنگ مواجه هستیم. اگر این هوا آلوده باشد، دچار بیماری و امراضی خواهیم شد و اگر این هوا پاک باشد، قطعاً سبب رشد و حیات می‌شود.
محمدی افزود: مقوله فرهنگ مانند یک ظرف و یک بستر در هر حوزه و ساختاری وجود دارد و ما باید برای ارتقای یک حوزه به فرهنگ آن حوزه توجه کنیم. مقام معظم رهبری در سخنان خود تاکید کردند که فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تراست و ما باید با یک عزم ملی و مدیریت جهادی در حوزه فرهنگ اقداماتی داشته باشیم، از طرفی ما مدعی هستیم که یک کشور اسلامی هستیم و انقلاب ما مبتنی بر قرآن و هویت اصلی فرهنگ ما قرآن است و اعتقاد ما براین است که تنها سند بی‌شکی که می‌توانیم در حوزه فرهنگی به عنوان استخوان‌بندی پیکره فرهنگی خودمان به کار ببریم قرآن کریم است.
وی بیان کرد: قرآن کریم از این جهت که توسط خالقی که بر همه نقاط قوت و ضعف بشر واقف بوده و علم داشته است، آمده و به عنوان دستور زندگی و مهم‌ترین و والاترین سند فرهنگی بشر نازل شده، بنابر این وقتی از حوزه فرهنگ یاد می‌شود و به دنبال ارتقای حوزه فرهنگ هستیم، رجوع به قرآن کریم گریزناپذیر است.
عمل به شعار سال فارغ از برنامه‌های کلیشه‌ای
محمدی گفت: قطعاً هر جا در کشورمان در حوزه فرهنگی بحث می‌شود و کارشناسی صورت می‌گیرد ما باید قرآن را محور قرار دهیم و استخوان‌بندی ساختار فرهنگی پیکره کشور را بحث مبانی قرآنی و مبانی فرهنگ اسلامی قرار دهیم. از این رو قطعاً بعد از مطالبه معظم له نقش ساختارهای قرآنی و نقش دستگاه‌های دخیل در حوزه قرآن دو چندان می‌شود و پررنگ‌تر خواهد شد.
وی ادامه داد: دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی باید برنامه خودشان را برای تحقق شعار سال و برای تحقق منویات ایشان مطرح و رسانه‌ای کنند. برای اینکه ما مطالبات دستگاه‌ها را در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشیم و رسانه‌ای کنیم باید همه دستگاه‌ها دخیل شوند و تنها به اینکه شعارگونه عمل کنیم، برای مثال در نامه‌هایمان نام و شعار سال را ذکر کنیم و تبریک بگوییم یا فقط همایش‌هایی را برگزار کنیم، در این صورت قطعاً به فرهنگ جفا کرده‌ایم.
مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: نهادها و دستگاه‌های دولتی‌ باید برنامه‌های عملیاتی و مدون و مشخصی درباره رسیدن به فرهنگ ناب اسلامی با عزم ملی و مدیریت جهادی داشته باشند، مدیریت جهادی یعنی همین که ابتدا برنامه‌های بلند مدت مشخص شود و سپس برنامه‌های عملیاتی برای دست‌یابی به این اهداف تبیین شود.
مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد؛ بارزترین مصادیق مدیریت جهادی
وی درباره نقش مؤسسات اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب روز اول فروردین و در حرم مطهر رضوی اشاره‌ای کردند و گفتند جوان‌ها در حوزه فرهنگی دخیل شودند. ایشان به نوعی از این اتفاق ابراز رضایت کردند.
محمدی ادامه داد: هر کسی که با مؤسسات قرآنی رو به رو شده و عملکرد آنها را دیده است، به این مورد اذعان خواهد کرد که شاید جهادی‌ترین مدیریت در کشور در مؤسسات قرآنی انجام می‌شود. بی‌شک می‌توان گفت که مؤسسات قرآنی به صورت خودجوش و با اخلاص مثال‌زدنی و با انگیزه‌ای کاملاً الهی و مبتنی بر اهداف قرآنی تشکیل شدند.
وی ابراز کرد: اساساً فلسفه تشکیل این موسسات، انگیزه‌های دینی، فرهنگی و قرآنی بوده که اولین پایه مدیریت جهادی است. آنها با کمترین امکانات و کمترین حمایت‌ها فعالیت‌های بسیار جامع و گسترده‌ای را در حوزه فرهنگ‌سازی قرآنی انجام می‌دهند. مؤسسات قرآنی با کمتر از درصدی از بودجه‌های دولتی توانسته‌اند کارهای عظیمی را در ساختارهای فرهنگی انجام دهند.


محمدی گفت: وقتی کمتر از نیم درصد از بودجه دستگاه‌ها به قرآن اختصاص داده شد، که البته بخش خیلی کمی از آن به مؤسسات تخصیص داده شد، جهش و تحولی عظیم در حوزه‌های فرهنگی ایجاد شد که نشان‌دهنده نوع مدیریت کارا و بهره‌مند مؤسسات قرآنی است. این مسئله بسیار حائز اهمیت است که مؤسسات هم مدیریت موثر و هم مدیریت کارا و بهره‌مند دارند. بنابر این با مراجعه به وضعیت مؤسسات که نهادهایی کاملاً مردمی و خودجوش هستند و با انگیزه مردمی در اقصی نقاط کشور تشکیل شدند، پی‌ می‌بریم که آنها بزرگترین شبکه مدنی ساختارمند فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهند.
فعالیت 14 هزار مرکز قرآنی در کشور
وی یادآور شد: با آمارهایی که از دستگاه‌ها داریم، حدود چهار هزار موسسه، مرکز، نهاد و خانه قرآن داریم که به صورت مردمی اداره می‌شوند. قطعاً این شبکه عظیم با توجه به نوع مدیریت، مردمی بودن و با توجه به گستردگی‌اش می‌تواند مهم‌ترین، بارزترین و بالاترین مصداق مدیریت جهادی و عزم ملی در حوزه قرآن که باید ستون خیمه فرهنگی کشور باشد ایجاد کند و مسئولین چاره‌ای ندارند، جز اینکه اگر می‌خواهند تحولی در حوزه فرهنگی ایجاد کنند و شعار امسال را محقق کنند، به این ظرفیت مؤسسات مردمی توجه جدی کنند و از این شبکه عظیم و از این بستر فراهم، استفاده کنند.
اتحادیه در عرصه اطلاع‌رسانی پویاتر می‌شود
محمدی درباره برنامه‌های این اتحادیه در این راستا تصریح کرد: اتحادیه، نماینده مؤسسات قرآنی است و از مهم‌ترین اهدافش اطلاع‌رسانی است که این ظرفیت باید فعال‌تر و پویاتر شود. باید این شبکه را به مسئولان معرفی کرده و در حوزه جریان‌سازی و اطلاع‌رسانی فعال‌تر شویم و حمایت‌ها از دولت را جذب کنیم و به دنبال یک بستر آرام و مناسب برای مؤسسات قرآنی باشیم تا این مؤسسات بدون دغدغه‌های مالیات، بیمه و مسائل اداری بتوانند به فعالیت‌های قرآنی بپردازند.
وی در پایان گفت: هم اکنون مشاهده می‌کنیم که بسیاری از مؤسسات درگیر مشکلات اداری تشکیلاتی شدند و متأسفانه به دلیل همین مشکلات خیلی فرصت نمی‌کنند به فعالیت‌های آموزشی که هدف اصلی آن‌هاست بپردازند، بسیاری از مؤسسات مشمول جریمه‌های مالیاتی، بیمه و مالی دیگر شده‌اند و متأسفانه بر روند آموزش قرآن کریم در کشور این ساختارهای زائد و مغایر شرایط مؤسسات، خلل ایجاد کرده است.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید