ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

چاپ قرآن کریم به حمایت جدی‌تری نیاز دارد/ کاهش چشمگیر آثار دینی

فهرست مطالب

 محمدحسین محمودی اظهار کرد: مخاطبان نشر دینی افرادی مختلفی از جامعه‌اند که بخش اعظم آنها در این حوزه طالب قرآن و کتب ادعیه هستند.
وی با بیان این مطلب افزود: آثار حوزه دین و قرآن با بهایی پایین‌تر از دیگر حوزه‌ها به چاپ رسیده و عرضه می‌شوند. از سویی دیگر نیاز مخاطب در بعضی حوزه‌ها سبب می‌شود که آن کتاب‌ها را بخرد که این موضوع در حوزه نشر آموزشی بیشتر قابل مشاهده است.
محمودی با بیان اینکه این حوزه با عموم مردم سروکار دارد، گفت: کتب مقدس در همه کشورها مورد حمایت قرار می‌گیرند، ولی در کشور ما این حمایت به میزان کافی صورت نمی‌گیرد.
افزایش هزینه‌ها سبب حذف کتاب از سبد خانوار می‌شود
مدیر اتحادیه ناشران قرآنی در ادامه سخنانش اظهار کرد: با افزایش هزینه‌های اقتصادی مردم،‌ کتاب یا از سبد خانوار حذف می‌شود و یا در اولویت آخر قرار می‌گیرد.‌ در این میان کتاب‌های دینی از همه حوزه‌های نشر مظلوم‌تر هستند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، ناشران دینی نیز به مانند سایر ناشران از حمایت‌های چندانی برخوردار نیستند و ناشر توان رقابت خود در بازار را از دست می‌دهد. نوسانات قیمت ارز که موجب نوسان در بازار کاغذ و نشر نیز می‌شود،‌ صدمات دیگری را به ناشر وارد می‌کند و علاوه بر همه این‌ موارد مالیاتی که از ناشر گرفته می‌شود،‌ ضربه نهایی را به وی وارد می‌کند.
معافیت مالیاتی که قرار است لحاظ شود
محمودی با بیان اینکه سال‌هاست مالیات از ناشران گرفته می‌شود،‌ گفت:‌ بر طبق بند «ل» اساسنامه سازمان امور مالیاتی کشور، ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند،‌ البته اخیراً‌ قرار بر این شده که این قانون عملی شود.
وی افزود: با این وجود باز هم نوعی مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد که برخلاف سایر مشاغل که فقط یک بار در طول فعالیت حرفه‌ای خود آن را پرداخت می‌کنند،‌ ناشران باید سه بار آن را پرداخت کنند. این مالیات بر ارزش افزوده یک بار توسط ناشر به صحاف پرداخت می‌شود،‌ یک بار به لیتوگراف و یک بار به چاپخانه‌دار.
کاهش چشمگیر آثار قرآنی
به گفته محمودی،‌ نگاهی به شمارگان ناشران مذهبی در وضعیت فعلی گویای وضعیت اقتصادی وخیم نشر مذهبی است. پیش از این ناشران مذهبی شمارگان زیر پنج هزار نسخه را منتشر نمی‌کردند‌. در حوزه قرآن و ادعیه که حداقل شمارگان 20 هزار نسخه و 10 هزار نسخه بود و چاپ کمتر از این میزان برای ناشر صرف نداشت، اکنون شمارگان به دو سه هزار نسخه رسیده است.
وی با اشاره به طرح حمایت پس از نشر وزارت ارشاد گفت:‌ پس از تغییر سمت یارانه‌ها از تولید‌کننده به مصرف‌کننده،‌  قرار بود این یارانه در قالب بن و کارت خرید کتاب به دست مردم کتابخوان برسد، ولی می‌بینیم این بن‌ها و کارت‌ها در اختیار کسانی قرار گرفته است که از آن برای خرید کتاب استفاده نمی‌کنند و اغلب آنها را به فروش می‌رسانند.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید