ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تبدیل فعالیت‌های قرآنی به جریان فرهنگی ضروری است

فهرست مطالب

دهمین نشست علمی تخصصی شورای عالی قرآن بعدازظهر امروز چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه با حضور اساتید، حافظان، قاریان و مسئولان قرآنی کشور در حسینیه الزهراء (س) آغاز شد.


بنا بر این گزارش در این نشست حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی گفت: جامعه به چنین نشست‌هایی نیاز دارد تا با علمی کردن فعالیت‌ها اسنادی تنظیم شود که به درد جهان اسلام بخورد.


برگزاری نشست هم اندیشی نخبگان قرآنی تا دو ماه دیگر


وی با اشاره به برخی از محورهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی گفت: بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی ما فعالیت‌های خوبی را در مجموعه معاونت آغاز کرده‌ایم که یکی از این فعالیت‌ها برگزاری نشست هم‌اندیشی با حضور اساتید همه رشته‌ها است و هدف ما از برگزاری این نشست این است که برای راه خود چراغی روشن کنیم؛ این نشست در دو ماه آینده برگزار خواهد شد.


حشمتی با اشاره به راه‌اندازی مجمع خادمان قرآن کریم گفت: از دیگر برنامه‌های ما راه‌اندازی تشکل خادمان قرآن است، البته این کار تا پیش از این هم انجام می‌شده اما با ساماندهی به این فعالیت وظیفه خود را که تقدیر از خادمان قرآنی است انجام خواهیم داد.


پورتال جامع قرآنیان تا ماه رمضان راه‌اندازی می‌شود


معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به راه‌اندازی پورتال جامع قرآنیان گفت: راه‌اندازی پورتال جامع قرآنیان کشور از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار ما قرار دارد و تلاش می‌کنیم این سایت تا ماه مبارک رمضان راه‌اندازی شود.


ضرورت تبدیل فعالیت های قرآنی به جریان فرهنگی


حشمتی با اشاره به ضرورت تبدیل فعالیت‌های قرآنی به جریان فرهنگی گفت: سؤالی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی مطرح است این است که ما کی می‌توانیم یک فعالیت را به یک جریان فرهنگی تبدیل کنیم؛ زیرا همواره مشاهده می‌شود فعالیت‌های زیادی در حوزه تبلیغ و ترویج انجام می‌شود اما این برنامه‌ها تبدیل به فرهنگ نمی‌شود حال اگر بتوانیم با هم‌افزایی بخشی از برنامه‌ها را به سمت فرهنگ شدن پیش ببریم موفق بوده‌ایم.


وی با اشاره به اینکه افرادی که مردم را به آیات الهی دعوت می‌کنند باید عامل به قرآن باشند، گفت: گرایش مردم به سمت قرآن بستگی به عمل کرد ما دارد. اگر افرادی که مردم را به آیات الهی دعوت می‌کنند عامل به قرآن باشند فعالیت ما موفق خواهد بود و شاید یکی از دلایل فرهنگ نشدن برنامه‌ها همین باشد.


حضرت «زینب (س)» مصداق آیات قرآن است


معاون قرآن عترت وزارت ارشاد حضرت «زینب (س)» را مصداق بارز بسیاری از آیات قرآن بیان کرد و گفت: حضرت زینب (س) مصداق بسیاری از آیات الهی است به عنوان مثال صبر در قرآن بسیار آمده اما قهرمان صبر زینب است و یا آیات بسیاری در باب علم و عقل بیان شده و این در حالی است که حضرت «زینب (س)» به عقیله بنی‌هاشم مشهور است.


وی با اشاره به عبادات حضرت «زینب (س)» در شام غریبان شهدای کربلا گفت: امام «سجاد (ع)» می‌فرمایند: هنگامی که عاشورا به شب رسید با وجود همه مصیبت‌ها حضرت «زینب (س)» به نماز شب مشغول شد اما این نماز به صورت نشسته خوانده شد.


نیازمند کمک همه نهادها هستیم


حشمتی در پایان با اشاره به ضرورت کمک همه نهادهای کشور مبنی بر ترویج فرهنگ قرآنی گفت: در معاونت قرآن و عترت در همه حوزه‌ها نیازمند کمک همه شما هستیم و امیدوارم خداوند ما را از پیروان راستین حضرت «زینب (س)» که نمونه عمل به قرآن بودند قرار دهد.


: farsnews

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید