ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تبارک الله احسن الخالقین

فهرست مطالب

خلقت با خلق نور تو و محمدصلي الله عليه و آله آغاز شد. خدا هم تَبارَکَ اللهُ اَحْسَنُ الْخالِقينَ گفت. عالم از همان روز فهميد که به محبت نيازمند است، و بي تو هيچ است! اين تو بودي که معجون ولايتت را در رگهاي خالي جهان جاري ساختي و همه را زنده کردي!
کعبه نيازمند وجود مبارکت بود تا قلب خود را بيابد، چنانکه جسم محتاج روح است. چگونه مي‏توان آن روز دل‏انگيز را فراموش کرد که کعبه ميزبان قدمهاي سبز تو بود؟!
تو رمز ابدي و سِرّ مکتوم خلقت بودي که بشريت را به حيرت واداشتي! چرا که فضايل و زيباييها را يکجا در وجود خويش جمع کرده بودي! فضايل هم در توصيف فضايلت از پاي مي‏افتد.
تو و اين همه فضايل؛ و من و اين همه تهيدستي! من افتخار مي‏کنم که مرا به درگاهت پذيرفته‏اي. تا عمر دارم خاک پايت خواهم بود يا علي.
زندگي تو شجاعت بود و سکوت و صبر. شجاعت براي سکوت و صبر بر سکوت و سکوت براي خدا!
شيعه‏ي تو تا ابد افتخار مي‏کند که عدالت از تو نشان گرفته است. تو حکومت را در يک شب به همه آموختي. سفره‏ي احسانت بي‏پناهان را در خانه‏ات کشيد. لقمه‏ات را از خود دريغ مي‏داشتي و به تنگدستان مي‏دادي! چه زيبا بود دستان خسته‏اي که بر سر يتيمان مي‏کشيدي.
روزگار تو نجات از جهل بود. پنج سال براي مردمي سخن گفتي که بيست و پنج سال هيچ نشنيده بودند. زيبا کلام پيامبرشان را هم به فراموشي سپرده بودند. ظلمت و ناداني چنان قلبهايشان را مي‏فشرد که روزنه‏ي اميدي براي نور علم نمانده بود. عجب تابيدي اي خورشيد علم، که نهج البلاغه يادگار نفسِ گرم تو، دلهاي جهانيان را به خود مشغول داشته است. همه از عدالت تو مي‏گويند. تو عدالت را زير بال خويش مي‏گرفتي! تکرار نامت صداي عدل مي‏دهد. اي حاکم شهر عدالت، بگذار بگويم که محبتت را همیشه در دل دارم.

امام علی (علیه السلام) پدر امت ‏
می دانیم، فضایلت به شمارش نیاید، لیک از این میان تنها دل مي‏سپاريم به قطعه‏هاي زيبايي از کلام خداوند و احاديث اهل‏بيت‏عليهم‏السلام که وجود نورانیت را به نیکی به نام پدر امت به ما معرفي کرده‏اند:
پدر امت در قرآن‏
امام صادق عليه‏السلام فرمود: پيامبرصلي الله عليه و آله يکي از دو پدر امت، و علي عليه‏السلام پدر ديگر است. سؤال شد: اين مطلب در کجاي قرآن آمده است؟ فرمودند: «اعْبُدُوا اللهَ وَ لاتُشْرِکُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَينِ اًِّحْساناً» [1] : «خدا را بپرستيد، و به او شرک قائل نشويد، و به والدين نيکي کنيد». [2].
قَسَم به پدر امت‏
از امام باقر عليه‏السلام درباره‏ي آيه‏ي «وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ» [3] سؤال شد. حضرت‏ فرمود: منظور اميرالمؤمنين عليه‏السلام و امامان از فرزندان اويند. [4].
خدا پدر امت را سفارش کرده‏
امام باقر عليه‏السلام درباره‏ي آيه‏ي «وَ وَصَّيْنَا الاًِّنْسانَ بِوالِدَيْهِ…» [5] : «به انسان والدينش را سفارش کرديم…»، فرمود: منظور پيامبرصلي الله عليه و آله و علي عليه‏السلام است. [6].
تشکر از پدر امت‏
جابر از امام باقر عليه‏السلام درباره‏ي اين آيه پرسيد: «اُشْکُرْ لي وَ لِوالِدَيْکَ» [7] : «از من و والدين خود تشکر کن». حضرت فرمود: منظور پيامبرصلي الله عليه و آله و علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام است. [8].


پدر امت و فرزندانش‏ پدر امت بالاتر از والدين نَسَبي‏
پيامبرصلي الله عليه و آله فرمود: من و علي بن ابي‏طالب دو پدر اين امتيم. حق ما بر آنان از حق والدين خودشان بالاتر است، زيرا ما آنان را از آتش به بهشت دار القرار نجات مي‏دهيم، و از بندگي دنيا به مقام منتخب آزادمردان مي‏رسانيم. [9].
شیعیانت شیعیان منند
پيامبرصلي الله عليه و آله فرمود: اي علي، من و تو دو پدر اين امتيم. شيعيان تو شيعيان من و ياران تو ياران منند، و دوستان تو دوستان من، و دشمنان تو دشمنان منند. [10].

پدر امت: پدر دين، پدر بهشت‏
پدر حقيقي بهشت را براي فرزندان مي‏آورد
حضرت زهرا عليهاالسلام فرمود: دو پدر اين امت محمد و علي هستند که سرپرستي آنان را بر عهده دارند. اگر آنان را اطاعت کنند از عذاب دائم نجاتشان مي‏دهند، و اگر موافق آنان باشند بهشت دائم را به ايشان ارزاني مي‏دارند. [11].
پدر امت، پدر ديني‏
امام هادي عليه‏السلام فرمود: هرکس دو پدر ديني‏اش محمدصلي الله عليه و آله و علي عليه‏السلام، نزد او بالاتر از والدين خودش نباشند نزد خداوند ارزشي ندارد. [12].
پدر امت به پدري سزاوار است‏
امام زين العابدين عليه‏السلام فرمود: اگر حقِ عظيم والدين بر فرزندانشان به خاطر احسان و نيکي است که به آنان نموده‏اند، پس احسان محمدصلي الله عليه و آله و علي عليه‏السلام به اين امت بالاتر و عظيم‏تر از والدين خودشان است. پس محمد و علي به پدر بودن سزاوار ترند. [13].
امام جواد عليه‏السلام فرمود: هر کس مي‏خواهد قدر و منزلت خود را نزد خداوند بداند، نظر کند که قدر دو پدر افضلش محمدصلي الله عليه و آله و علي عليه‏السلام نزد او چگونه است. [14].

ما و پدر امت: اگر بتوانيم مطيعش باشيم!
اطاعت کامل از پدر امت‏
امام حسين عليه‏السلام فرمود: هر کس حق دو پدر برتر خود محمدصلي الله عليه و آله و علي عليه‏السلام را بداند و آنگونه که بايد از آنان اطاعت کند، روز قيامت به او گفته مي‏شود: در هر جاي بهشت که مي‏خواهي از نعمتهاي آن متنعم باش. [15].
عاقّ پدر امت‏
اميرالمؤمنين عليه‏السلام در روزهاي آخر عمر فرمود: «خدا لعنت کند فرزندي را که عاق والدينش باشد». بعد در بيان منظور خود فرمود: پيامبرصلي الله عليه و آله دست مرا گرفت و به سينه چسبانيد و فرمود: «من و تو دو پدر اين امتيم. خدا لعنت کند کسي را که عاق ما باشد». من هم گفتم: آمين. [16].
از پدر امت جدا نشويد
امام رضا عليه‏السلام فرمود: آيا چنين نيست که هر يک از شما دوست ندارد نسبش از پدر و مادري که او را به دنيا آورده‏اند قطع شود؟ گفتند: آري بخدا قسم. فرمود: پس بکوشيد از پدر و مادري که از پدر و مادرتان بالاترست قطع نشويد. [17].

يا علي، تو پدر مهربان مني!
اي پدر امت، من سالهاست انتخاب کرده‏ام راهي را که انتهايش تو هستي،
مي‏گويم: اگر ببينمت مي‏بوسم روي ماهت را…! نه، من لايق نيستم!
پس دستت را…! من کجا و دست خدا؟!
پايت را، چگونه ببوسم که زير پايت هستم!
پس خاک پايت را مي‏بوسم، اگر اجازه دهي!
من خودم خاکم! بگذار کف پايت بر من بوسه زند تا ديگر خاک نباشم، و لايق بوسه بر پايت باشم!
ما روسیاهان که بر درِ خانه‏ات گرد آمده‏ايم با شرمندگي به يکديگر مي‏گوييم: «اَلَمْ‏تَعْلَمُوا اَنَّ اَباکُمْ قَدْ اَخَذَ عَلَيْکُمْ مَوْثِقاً مِنَ اللهِ» [18]: فراموش‏کرده‏ايد که پدرتان از شما پيمان الهي گرفت»؟
و اکنون که بي‏پروايي و فراموشکاري خود را به ياد مي‏آوريم زار مي‏زنيم: «يا اَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا اِنَّا کُنَّا خاطِئينَ» [19] : اي پدر، براي ما طلب آمرزش کن که ما خطاکاريم.
و آنگاه که قدم در خانه‏ات مي‏گذاريم شما دو پدر امت را مي‏بينيم که سر به سجده و دست به دعا براي فرزندانتان دعا مي‏کنيد. پيامبرصلي الله عليه و آله را مي‏بينيم که مي‏گويد: خدايا، تو را به حق وليّت علي قسم مي‏دهم گناهکاران امت را ببخشايي»؛ و علي عليه‏السلام را مي‏بينيم که مي‏گويد: خدايا، تو را به حق پيامبرت محمد قسم مي‏دهم که گناهکاران شيعيانم را ببخشايي». [20].
اين منظره‏ي دلنواز، اشکم را بر زبانم جاري مي‏کند که بگويم: «کُنْتَ لِلْمُؤْمِنينَ اَباً رَحيماً»: تو براي مؤمنين پدر مهرباني، يا علي!

کلام آخر
تو امروز بر روی زمین یادگاری داری،
کسی که خود مشتاق دیدن او و یارانش بودی،
همو که دادخواه مظلومیت تو، همسر و فرزندانتان است،
آخرین وصی نبی که به واسطه اش بلا از شیعیان دور می شود،
سفینه نجات، چشمه حیات، بهار مردمان، خرمی روزگاران، امام عصر وزمان، یازدهمین فرزند امیر مومنان؛
از حق پدری تو بر من است که او را از یاد نبرم، برای سلامتی و فرجش دعا کنم، هر روز بر او سلام کنم و عهد و پیمانش را تازه گردانم و منتظر گشایش و ظهورش بمانم تا زمین از ظلم و جور پر شده را از عدل و داد پر کند. [21]


پی نوشت:
[1] سوره‏ي نساء: آيه‏ي 36.
[2] بحارالانوار: ج 36 ص 8 ح 9، ص 11 ح 12.
[3] سوره‏ي بلد: آيه‏ي 3.
[4] بحارالانوار: ج 36 ص 11، ص 13 ح 17.
[5] سوره‏ي عنکبوت: آيه‏ي 8. سوره‏ي احقاف: آيه‏ي 15.
[6] بحارالانوار: ج 36 ص 13 ح 16.
[7] سوره‏ي لقمان: آيه‏ي 14.
[8] بحارالانوار: ج 36 ص 7 ح 6.
[9] بحارالانوار: ج 36 ص 9.
[10] بحارالانوار: ج 39 ص 93.
[11] بحارالانوار: ج 36 ص 9.
[12] بحارالانوار: ج 36 ص 10.
[13] بحار الانوار: ج 36 ص 9.
[14] بحار الانوار: ج 36 ص 9.
[15] بحار الانوار: ج 36 ص 9.
[16] بحار الانوار: ج 36 ص 9.
[17] بحار الانوار: ج 36 ص 10.
[18] سوره‏ي يوسف: آيه‏ي 80.
[19] سوره‏ي يوسف: آيه‏ي 97.
[20] بحارالانوار: ج 36 ص 73 ح 24.
[21] برگرفته از کتاب نامه‏اي به پدر امت،‏ نشر دليل ما.


www.13rajab.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید