ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

مفسرین اصلی قرآن اهل بیت (ع) هستند/ هنگام فتنه ها به قرآن پناه باید بُرد

مفسرین اصلی قرآن اهل بیت (ع) هستند/ هنگام فتنه ها به قرآن پناه باید بُرد

فهرست مطالب

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری عصر دیروز در مراسم اختتامیه طرح بزرگ قرآنی 1448 که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد ضمن بیان اینکه شناسنامه طرح 1448به نام قرآن است گفت: بنده سالیانی است که توفیق و سعادت آن را دارم که در این جلسه قرآنی شرکت کنم به ویژه اینکه نام و شناسنامه این برنامه به نام قرآن است؛ این کتاب بزرگ آسمانی، قرآنی که پیامبر اکرم(ص) فرموند:«اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ»بدین معنا که هنگامی که فتنه ها، هم چون پاره های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید و چنانچه در آیه 42 سوره فصلت آمده است: « لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِیلٌ مِّنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ» یعنی قرآن کتابی است که باطل نه از پیش روی آن و نه از پشت سرش و از هیچ طرف نمی تواند آن را مغلوب سازد.

وی افزود: تبریک عرض می‌کنم برگزاری اختتامیه طرح قرآنی 1448 را در سالروز ولادت امام رضا(ع)، گل بود که به سبزه نیز آراسته شد. بزرگواری که عاشقان زیادی از دور و نزدیک همواره دلشان و قلبشان به عشق آن مولا می‌تپد و منشأ محبت و نزول برکت لایزال الهی در این کشور است. آقایی که در بدو ورود به حرمشان می خوانیم: «و اعلم انّ رسولك و خلفائك عليهم السلام احياء عندك يرزقون يرون مقامى و يسمعون كلامى و يردّون سلامى» بدین معنا که خدايا! مى‏دانم كه رسول و خليفه‏هاى تو كه سلام و درود بر آنان باد، زنده‏اند و نزد تو روزى مى‏خورند.ايستادنم را مى‏بينند و سخنم را مى‏شنوند و سلامم را جواب مى‏دهند و هرچه بگویم می شنوند و پاسخ انسان را می دهند.

وی اضافه کرد: برای پاسخ شنیدن از ائمه باید این عالم مادی که پوششی بر وجود انسان است را کنار گذاشت تا چشم بصیرت برای مشاهدت عوالم باز گردد و چگونه می‌شود یک میثم تمار، یک خرمافروش که سالیان سال در خدمت امیرالمؤمنین(ع) بوده به جایگاهی برسد که سوار بر یک کشتی که حرکت می‌کند بادی وزیدن می‌گیرد و می‌گوید: این باد خبر مرگ معاویه را آورده است، در ابتدا اطرافیان باور نکردند که برخی از آنها، آن ساعت و روز را یادداشت کردند که هفته بعد خبر آمد معاویه در آن ساعت در دمشق مُرد و صد البته که برداشته شدن این حجاب ها تلاش و مجاهدت و بصیرت می خواهد.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی تصریح کرد: امام رضا(ع)، اهل بیت(ع) و فرزندانشان حجت های خداوند بر روی زمین اند و این بزرگان همیشه هستند و برای اینها مرگ معنایی ندارد و خداوند همه چیز را برای آنها خلق کرده است و به گونه ای اینان را قبل از خلقت هر چیز خلق کرده است چنانچه در کتاب کامل الزیارات در فصل زیارت امام رضا(ع) امام کاظم(ع) فرمودند: «زیارت فرزندم رضا(ع) ثواب 70 حج و 70 عمره قبول شده است؛ باز حضرت فرمودند: ثواب 700 حج و 700 عمره است و بار دیگر فرمودند: کسی که امام رضا(ع) را زیارت کند همانند آن است که خداوند را در عرش الهی زیارت کرده است.»

وی اشاره کرد: برکاتی که مرقد مطهر امام رضا(ع) دارد به‌ویژه در این روزها که روز میلاد امام رضا(ع) است بسیار زیاد بوده است و چه اشکها که در آنجا ریخته می‌ شود و چه مناجاتهای جانسوزی که انجام می‌ شود و چه حاجت‌هایی که روا می‌ شود و باید مراقب بود تا این نعمت ها از انسان گرفته نشود چراکه در دعای عالیة المضامین آمده است: « وَ لا تَسْلُبَنِی مَا مَنَنْتَ بِهِ عَلَیَّ وَ لا تَسْتَرِدَّ شَیْئا مِمَّا أَحْسَنْتَ بِهِ إِلَیَّ» یعنی خدای من نعمتهایى را که به من عنایت کردى،از دستم نگیرى، و چیزى از احسانهایت را از من پس نگیرى، و نعمتهایى که به من دادى، از من جدا نسازی که خسران واقعی در همین جاست.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در پایان سخنانش ضمن بیان این نکته که مفسرین اصلی قرآن اهل بیت (ع) هستند گفت: برای تعلیم قرآن به جز اهل بیت(ع) نباید سراغ کس دیگری رفت. امیدواریم برنامه بابرکت 1448 روز به روز و سال به سال رونق بیشتری پیدا کند. وجود نوجوانانی که در این طرح شرکت کردند نشان از برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تشویقهای مقام معظم رهبری و انس ایشان با قرآن است. نمی‌دانم چند حافظ قرآن داریم؛ به یاد دارم که قبل از انقلاب اسلامی یک روحانی در حوزه علمیه حافظ کل قرآن بود که خیلی هم تشویق می‌شد اما در حال حاضر فرزندان دختر و پسر ما با قرآن مأنوس هستند که خدا را شاکریم.

: shabestan.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید