ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

هنر مؤثرترین ابزار تبلیغ آموزه‌های قرآنی است/ هنرمندان قرآنی حمایت نمی‌شوند

هنر مؤثرترین ابزار تبلیغ آموزه‌های قرآنی است/ هنرمندان قرآنی حمایت نمی‌شوند

فهرست مطالب

مینا مختاریان، هنرمند نگارگر، متولد سال 1348 در شهرستان شاهرود است. این هنرمند از سال 68 فعالیت خود را در حوزه نگارگری آغاز کرده و در طول سالهای فعالیتش بارها به عنوان هنرمند قرآنی تجلیل شده است. مختاریان در همایش بانوان قرآن‌پژوه امسال نیز که قرار است اسفند‌ماه برگزار شود، در جمع بانوان برگزیده انتخاب شده است. خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت‌وگوی کوتاهی با این بانوی برگزیده قرآنی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

– مشوق اصلی شما برای ورود به عرصه نگارگری و هنر قرآنی چه کسانی بوده‌اند؟

خوب طبیعتا من نیز همانند بسیاری دیگر در ابتدا با تشویق خانواده به سمت نگارگری تمایل پیدا کردم. این اتفاق نیز از کودکی رخ داد. درضمن در کنار نگارگری من خوشنویسی را نیز فراگرفتم، البته از همان زمان گرایش زیادی به سمت هنرهای قرآنی داشتم. برای همین هم کارهای بسیاری در حوزه نگارگری قرآنی خلق کرده‌ام.

– به عنوان یک نگارگر قرآنی تا چه حد مروج این هنر در شهر خود بوده‌اید؟

من در شاهرود بانی و مروج این هنر بوده‌ام. در این راستا شاگردان متعددی را هم تربیت کردم. در ضمن در نمایشگاه‌های مختلفی حضور داشته‌ام که تعدادی از آنها در خارج از کشور بوده است. این پرکاری از آنجا نشئت می‌گیرد که این هنر برای مردم زیبایی خاصی دارد و به محض رو به رو شده با آن جذب آن می‌شوند، البته این هنر چون نیازمند تمرکز بالاست، شاید برای جوانان این جذابیت فوری را نداشته باشد، اما مسلما کسانی که وارد این هنر می‌شوند، عاشقانه آن را دنبال می‌کنند.

– تکریم و تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه چه تأثیراتی در اشاعه هنر قرآنی در جامعه هنری دارد؟

تشویق و برگزاری همایش‌هایی چون بانوان قرآن‌پژوه، انگیزه و گرایش به سمت هنر قرآنی را بیشتر می‌کند، چون در این شرایط هنرمند می‌بیند که کارش دیده می‌شود، پس انگیزه بیشتری هم برای کار کردن در این حوزه پیدا می‌کند. نکته دیگر این‌که به مدد برگزاری چنین همایش‌هایی این امکان فراهم می‌شود تا دیگران هم این دست کارها را ببینند و این اتفاق خود نوعی تبلیغ هنر قرآنی است.

– چرا باید به هنر قرآنی توجه ویژه کرد؟ در ضمن نحوه آشنایی خود را با همایش بانوان قرآن پژوه توضیح دهید؟

این نکته دیگر برای همه به اثبات رسیده که زبان هنر، تاثیرگذاری بیشتری برای تبلیغ آموزه‌های قرآن در احاد جامعه دارد، حتی می‌توان گفت که شاید منبر در این زمانه تاثیرگذاری را که فیلم دارد، نداشته باشد. درباره انتخابم به عنوان بانوی برگزیده هم باید بگویم که من سابقه نسبتا طولانی در این حوزه دارم و فعالیتهای زیادی در این زمینه انجام داده‌ام. برای همین با من تماس گرفته شد و برای حضور در این همایش دعوت به عمل آمد.

ـ چه نهادها یا مراکزی از فعالیت‌های قرآنی شما حمایت کرده‌اند؟ 

به شخصه من از سوی هیچ نهاد یا مرکزی حمایت نشده‌ام، البته نمی‌خواهم از جای بخصوصی گله کنم، اما همین اندازه می‌گویم که اگر حمایت از هنر قرآنی بیشتر باشد، مطمئن باشید عده‌ای بسیاری جذب این شکل از هنر خواهند شد.

– نقاط قوت و ضعف همایش بانوان قرآن‌پژوه را چه بخش‌هایی ارزیابی می‌کنید؟

خوشحالم که این همایش با زبان هنر سعی دارد به قرآن بپردازد، زیرا در گذشته این تصور بود که کار قرآنی کردن تنها به قرائت و تفسیر و پژوهش خلاصه می‌شود، در صورتی که هنر امروز خود بلندگوی گویایی برای تبلیغ آموزه‌های قرآن است.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید