ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

عمل صالح مهم‌ترین مولفه جامعه پیشرفته از دید قرآن است/ تحجر؛ نقطه مقابل عقلانیت معنوی

عمل صالح مهم‌ترین مولفه جامعه پیشرفته

فهرست مطالب

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غفاری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به ضرورت ایده‌پردازی در موضوع پیشرفت و توسعه از منظر قرآن و حدیث گفت: تا زمانی که رهبری معظم انقلاب اسلامی در این عرصه ورود مستقیم نکرده و تغییر  در ادبیات واژگانی را عنوان نکرده بودند، شاهد بحث متفاوت و جدی‌ای در ساختار اندیشه اسلامی نبودیم و شهید مطهری نیز مباحث کم رمقی را عنوان کرده بودند.

عمل صالح؛ مهم‌ترین مولفه حیات طیبه

وی به مولفه‌های پیشرفت از دید قرآن و حدیث اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین مولفه‌های پیشرفت از دید قرآن و حدیث ناظر به تامین شرایط برای ظهور عمل صالح در فرد و جامعه است و خطاباتی که قرآن کریم در این زمینه دارد، معطوف به هر دو بخش فردی و گروهی است.

وی ادامه داد: در ادبیّات قرآنی، انسان و جامعه مترقی، انسان و جامعه‌ای است که رفتارهای شایسته از او مشاهده می‌شود؛ آیه 97 سوره نحل در همین زمینه می‌فرماید: «مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَکَرٍ أَو أُنثی فَلَنُحیِینََّهُ حَیاتاً طَیّبَهً»؛ قرآن کریم مسیر تأمین گشتن شهر طیب را از مسیر تحقق و بروز ایمان و عمل صالح معرّفی می‌نماید و کفران نعمات الهی را سبب نابودی این شهر پاک دانسته است.

اهمیت نیت صالح

غفاری تاکید بر نیت صالح در عمل صالح را از دیگر مولفه‌ها برشمرد و بیان کرد: صرف عمل صالح علامت پیشرفت از دید قرآن و حدیث نیست، بلکه نیت بسیار مهم است و پذیرش عمل صالح هم در گرو نیت آن است.

این محقق قرآنی استغنا و عدم وابستگی به کفار را از دیگر مقولات مرتبط با حیات طیبه و پیشرفت و توسعه قرآنی دانست و اظهار کرد: آیه شریفه «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً»( نساء/ 141) بیانگر این مسئله حیاتی است که علما و فقها از همین آیه حکم فقهی استخراج کرده‌اند.

وی ادامه داد: عقلانیت معنوی یکی دیگر از مولفه‌های جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث است و شرط الزامی عدالت اجتماعی عنوان شده است.

غفاری با بیان اینکه التزام اخلاقی و تمایل معنویت‌گرا، تنها عاملی است که می‌تواند عدالت‌خواهی را از یک شعار توخالی به یک ایده و هدف در زندگی و نظام، تبدیل نماید تصریح کرد: اهمیت این محور برای آن است که هیچ عاملی غیر از خداگرائی و خدامحوری، نمی‌تواند انسان را مجاب و ملتزم به پذیرش حق برای دیگران کند.

تحجر دشمن عقلانیت معنوی است

وی تحجر را مانع بروز عقلانیت معنوی دانست و افزود: در روایات تاکید زیادی بر نداشتن عصبیت جاهلی و تحجر شده است. چیزی که امروز از سوی گروه‌های متعصبی مانند داعش شاهد هستیم که بویی از عقلانیت دینی و معنوی و اسلام نبرده‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید