ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

توسعه مدارس قرآنی حوزه با هدف ارتقای کیفی و عمق‌بخشی به فعالیت‌ها متوقف شده است

توسعه مدارس قرآنی حوزه با هدف ارتقای کیفی و عمق‌بخشی به فعالیت‌ها متوقف شده است

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز اول بهمن ماه در نشستی خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤال ایکنا درباه اینکه چرا در حوزه شاهد رکود  یا توقف توسعه مدارس قرآنی و مدارس حفظ هستیم؟ گفت: توسعه نیافتن این گونه مدارس برای این است که ما به دنبال کارها و ارایه نمونه‌های موفق‌تری در این عرصه هستیم.

وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که اگر مدارس اینگونه‌ای تاسیس کردیم، از ضمانت اجرای بیشتری برخوردار باشد.

حسینی بوشهری ادامه داد: البته هم اکنون در تمامی مقاطع حوزه شاهد برنامه‌های مختلف قرآنی هستیم و مکتب‌ها و دارالقرآن‌های فعال زیادی در حوزه مشغول کار هستند.

ایجاد مدرسه موفق قرآنی

وی تاکید کرد: ایجاد مزرعه نمونه و موفق قرآنی و به قول امروزی‌ها مدرسه‌ای که پایلوت برای بقیه مدارس شود، هدف ما بوده و تلاش می‌کنیم که فعلا یک دوره‌ای را در مدرسه امام علی بن موسی الرضا(ع) سپری کنیم و بعد از ارزیابی در مورد توسعه تصمیم بگیریم.

علت توقف پذیرش در برخی مدارس

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین در پاسخ به سؤال دیگرایکنا مبنی بر اینکه چند مدرسه به علت نداشتن مجوز از شورای گسترش حوزه، پذیرششان در سال جدید متوقف شده است؟ گفت: تعداد محدودی به این دلیل متوقف شده است که به معاون آموزش خود سپردم که با پیگیری و انطباق‌سازی فعالیت این مدارس با قانون فعالیت پذیرشی خود را از سر بگیرند، زیرا در شرایطی که با کمبود مدرسه و حجم افراد متقاضی روبرو هستیم، نباید این ظرفیت‌ها از دست برود.

حسینی بوشهری در پاسخ به این سؤال ایکنا که کمبود روحانی برای مساجد واقعی است یا طلاب رغبتی برای رفتن به شهرستان‌ها و پرکردن مساجد نشان نمی‌دهند؟ بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم که افرادی را متناسب با نیازهای مختلف کشور مانند خدمت به نظام، تربیت استاد، فاضل و اندیشمند همچنین امام جماعت برای مساجد کشور تربیت کنیم که طرح‌های هجرت و سفیران هدایت ما مبتنی بر همین نیاز است و امیدواریم به نتایج خوبی برسد تا کمبودهای کنونی برطرف شود.

پذیرش 18 هزار طلبه

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش حوزه در سال جدید 18هزار نفر است، اظهار کرد: البته برخی به این تعداد پذیرش هم معترض هستند و آن را زیاد می‌دانند و می‌گویند که رسالت شما تربیت نیروهای کیفی است، ولی ما معتقدیم که علاوه بر تربیت نیروهای کیفی باید به کمیت هم توجه داشته باشیم تا نیازها رفع شود.

فعالیت 410 مدرسه علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امکانات و وضعیت مدارس حوزه سال به سال بهتر می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون حدود 410 مدرسه در سراسر کشور در اختیار حوزه است که 321 مدرسه بلندمدت، 49 مدرسه سفیران هدایت، و 40 مدرسه نیز در قم وجود دارد و ظرفیت مدارس غیر از قم، 14 هزار نفر است و با ظرفیت سفیران و مدارس قم، 18 هزار ظرفیت پذیرش برای سال 94 ایجاد می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: سال قبل ظرفیت پذیرش، 17 هزار نفر بود که امسال به 18 هزار و 128 نفر بالغ شده است و از روز 4 بهمن ماه تا 15 فروردین ماه پذیرش از متقاضیان انجام خواهد شد.

25 اردیبهشت؛ زمان اعلام نتایج

وی افزود: نتایج پذیرش و آزمون حوزه‌های علمیه نیز روز 25 اردیبهشت ماه سال آینده اعلام خواهد شد و امسال برخلاف سال‌های قبل که از مقطع سوم راهنمایی پذیرش می‌کردیم، از پایه هشتم و با حداکثر 18 سال سن کار پذیرش انجام می‌شود.

ارایه تسهیلات به حافظان قرآن

وی از ارایه تسهیلات به کسانی که حافظ یک ششم قرآن باشند، خبر داد و گفت: خانواده شهدا، ایثارگران و حافظان قرآن از تسهیلاتی برای ورود به حوزه برخوردار خواهند شد و می‌توانند در مدرسه حفظ قرآن حوزه یعنی مدرسه امام رضا(ع) مشغول تحصیل شوند.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید