ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

راه و رسم زندگی

فهرست مطالب

لازمه زندگى سالم، آشنايى با آداب عملى و راه و رسم درست زندگى است. بهترين و مناسب‏ترين دوران براى اين آموزش، دوران كودكى و به ويژه دوره دبستان يعنى هفت سال دوم زندگى است.


در اين دوران، كه آن را دوران «ادب آموزى» و «تعليم» خوانده‏اند، كودك نرمش و پذيرش بيش‏ترى براى فراگيرى دارد و مى‏توان از اين فرصت براى آموزش آداب درست زندگى براى او سود جست.


كودك بايد اين آداب و روشهاى عملى را با مشاهده آنها در محيط زندگى خود به طور طبيعى و تدريجى فرا بگيرد و با آموزشهاى مستقيم از والدين، آنها را تكميل و تصحيح نمايد. این مقاله از كتاب «راهنماى پدران و مادران» جلد دوم، تأليف محمدعلى سادات استفاده‏شده است.» آشنايى با راه و روش عملى زندگى سرمايه‏اى بس گرانقدر است كه كودكان از پدر و مادر خود به ارث مى‏برند.


در اين درس به بعضى از مهم‏ترين آداب عملى زندگى مى ‏پردازيم.


 


الف. پاكيزگى و بهداشت‏


از آداب عملى زندگى، كه در اسلام بسيار مهم شمرده شده است، پاكيزگى و بهداشت است. والدين در درجه اول خود بايد الگوى پسنديده‏اى در زمينه پاكيزگى و بهداشت باشند و فرزندان را به پاكى و تميزى تشويق كنند. علاوه اينكه آداب پاكى و طهارت اسلامى را به فرزندان خود آموزش دهند. از اين رو، شايسته است كه پدر و مادر به كودكان خود آموزش دهند تا:


1. بدون شستن دستها بر سر سفره ننشينند؛


2. پا روى سفره نگذارند؛


3. هنگام غذا خوردن سفره را آلوده به غذا يا بقاياى غذا نكنند و استخوان، هسته و ساير بقاياى غذا را روى سفره و نان نگذارند، بلكه آنها را در ظرف ديگر يا در كنار ظرف غذاى خود قراردهند؛


4. هنگام غذا خوردن لباس خود را كثيف نكنند؛


5. چيزى از بقاياى غذا، هرچند اندك، در ظرف خود باقى نگذارند؛


6. بعد از غذا خوردن، بر سر سفره و در حضور ديگران دندانهاى خود را خلال يا تميز نكنند و دست در دهان خود ننم
ايند؛


7. بعد از غذا، با دستمال كاغذى دهان و دستهاى خود را تميز نكنند كه اين كار برخلاف بهداشت است؛ به جاى آن از آب و در صورت لزوم از آب و صابون استفاده كنند؛


8. غذا را در ظرفهاى سر باز نگهدارى نكنند؛


9. تا آنجا كه ممكن است از غذاهاى مانده استفاده نكنند؛ به بعضى از غذاها از قبيل كالباس، سوسيس و امثال آن، كه غذاى مانده و از لحاظ حياتى كم‏ارزش‏اند، عادت نكنند. سعى كنند به جاى غذاهايى كه در مغازه‏ها عرضه مى‏شود و معمولًا به صورت اصولى و با مراعات موازين بهداشتى تهيه نمى‏شوند و از لحاظ اقتصادى نيز بصرفه نيستند، از غذاهاى خانگى استفاده كنند؛


10. بعد از رفتن به توالت، با ريختن آب يا كشيدن سيفون آن را تميز كنند؛ بعد از خارج شدن از توالت دستها را با آب و صابون بشويند و هرگز ادرار خود را نگه ندارند؛


11. بدون كفش به حياط خانه يا راهرو آپارتمان و محلهاى غير مفروش نروند و با همان پاى آلوده به داخل اتاق برنگردند كه موجب آلودن شدن محيط زندگى مى‏شود؛


12. به هيچ عنوان با كفش وارد اتاق نشوند. «در بعضى خانواده‏ها مرسوم است كه به پيروى از غربيها با كفش وارد اتاق مى‏شوند يا در مهمانيها با كفش به اتاق پذيرايى رفت و آمد مى‏كنند. پيداست كه اين عمل تا چه اندازه در آلوده كردن محيط زندگى مؤثر است.»


13. در كوچه و خيابان آب دهان نيندازند و آشغال نريزند.


 


ب. رعايت نظم در خانه‏


قبل از همه پدر و مادر خود بايد تابع نظم و انضباط باشند تا كودك بدون ترديد و تزلزل به اين نظم و انضباط تن دهد. اما اين مطلب نيز به معناى نفى آموزشهاى مستقيم نيست. كودك در بسيارى از موارد به راهنمايى و تعليم نياز دارد و پدر و مادر بايد با دقت و ظرافت فرزند خود را راهنمايى كنند.


براى اينكه فرزندان در محيط خانه با
رعايت نظم در امور زندگى عادت كنند، به موارد زير توجه شود:


1. هر چيزى در خانه بايد براى خود جايى مشخص داشته باشد و هر كس چيزى را برمى‏دارد، در جاى مخصوص خود قرار دهد؛


2. اعضاى خانواده تا آنجا كه ممكن است بايد كارهاى شخصى خويش‏ را خود انجام دهند؛ براى مثال، رختخواب خود را جمع يا مرتب كنند؛ اگرمشغول درس و مشق‏اند، بعد از تمام شدن آن وسايل خود را جمع كنند و در جاى خود قرار دهد و از وسايل خود شخصاً مراقبت كنند.


3. بايد وقت خواب و استراحت مشخص باشد و در هر ساعت از روز به رختخواب نروند و خوابشان چنان طولانى نباشد كه آنها را افرادى تنبل و راحت‏طلب بار آورد؛


4. در استفاده از تفريحات، سرگرميها و تماشاى تلويزيون زياده‏روى نكنند كه موجب بازماندن از كارهاى اصلى و تحصيلى است؛


5. هنگام وارد شدن به خانه لباس بيرون را از تن درآورند و لباس مخصوص خانه را بپوشند؛


6. هنگام غذا خوردن، حتى المقدور همه با هم بر سر سفره حاضر شوند و با هم غذا بخورند.


 


ج. صرفه‏
جويى‏


از ديگر آدابى كه بايد به فرزندان آموخت، صرفه‏جويى و پرهيز از اسراف و مصرف بى‏رويه است. معمولًا هيچ انسان عاقلى آتش به اموال خود نمى‏زند يا پول خود را دور نمى‏ريزد؛ اما چه مبالغ هنگفتى از راه زياده‏روى و بى‏توجهى در مصرف، هر روز و هر ساعت دور ريخته مى‏شود و دود هوا مى‏گردد! اگر كيسه‏هاى زباله منازل بررسى شود، درستى اين ادعا روشن خواهد شد.


براى آموزش صرفه‏جويى به فرزندان رعايت نكات زير ضرورت دارد:


1. هيچ چراغى نبايد بيهوده در خانه روشن باشد؛


2. از تلفن استفاده بى‏رويه و غير ضرورى نشود كه موجب اتلاف وقت و مال است؛


3. در شستش دست و صورت و ظروف يا استحمام بيش از حدّ متعارف آب مصرف نشود؛ براى مثال اگر كسى دستهاى خود را با آب و صابون مى‏شويد، يا وضو مى‏گيرد شير آب را يكسره باز نگذارد؛


4. در آب دادن به باغچه زياده‏روى نشود، به ويژه در مواقع كمبود آب بيش‏تر صرفه‏جويى شود؛


5. از مصرف بى‏رويه مواد غذايى و دور ريختن نان و غذا به شدت پرهيز شود كه ناسپاسى نعمت و موجب عقوبت است؛


6. هنگام غذا خوردن هر كس به اندازه نياز غذا بردارد تا آن را به طور كامل مصرف كند؛


7. هركس از وسايل شخصى خود چنان مراقبت كند كه عمر مفيد آنها به حداكثر برسد؛ مثلًا با جوراب به حيات خانه نرود، يا از لباس بيرون در خانه استفاده نكند؛


8. كودكان در مصرف لوازم التحرير صرفه‏جويى كنند و اين‏گونه وسايل به طور بى‏حساب در اختيار آنها قرار نگيرد؛ مثلًا تا دفتر را به طور كامل مصرف نكرده‏اند دور نيندازند و براى تمرين درسها و چرك‏نويس از كاغذهايى كه يك روى آن مصرف شده يا كاغذهاى باطله و امثال آن استفاده كنند.


 


د. مراعات حقوق ديگران‏


والدين بايد در عمل به فرزندان خود بياموزند كه حقوق ديگران را مراعات كنند. مردم هرگز به دزدى تن نمى‏دهند؛ چرا كه دزدى كارى زشت و ناروا شمرده مى‏شود؛ اما چه بسيار است بى‏توجهى به حقوق ديگران و ضايع‏ كردن حقوق آنها كه نه در ماده قانونى نامى از آن به ميان آمده است و نه به عنوان دزدى در ميان مردم مشهور است؛ ولى در واقع با دزدى تفاوتى ندارند. اين گونه دزديهاى بى‏اسم و رسم در ميان مردم فراوان‏اند و چه بسيار ناراحتيها و آسيبهاى فردى و اجتماعى كه از اين راه متوجه زندگى همه ما مى‏شود.


براى اينكه فرزندان ما وقتى پا به عرصه اجتماع مى‏گذارند به حقوق ديگران احترام بگزارند و حق كسى را ضايع نكنند، لازم است در آموزش اين ادب اسلامى به آنها موارد زير رعايت گردد:

1. اگر كسى مشغول درس و مطالعه است، ديگران مراعات حال او را بكنند و مزاحم كار او نشوند؛


2. اگر كسى خواب است، ديگران با ايجاد سر و صدا، آسايش او را بر هم نزنند؛


3. اگر يكى از بچه‏ها به وسيله يا لوازم التحرير ديگرى نياز دارد با كسب موافقت او از آن استفاده كند. به اموال عمومى تجاوز نكنند؛ مثلًا در پارك، گلها را پرپر نكنند، در مدرسه ميز و نيمكت را كثيف و خراب نكنند، بر ديوار كلاس چيزى ننويسند، هنگام استفاده از وسايل نقليه عمومى در حفظ آن بكوشند و بر در و ديوار خانه مردم چيزى ننويسند؛



4. در عبور از خيابان از محلهاى خطكشى شده استفاده كنند و هميشه در پياده‏رو راه بروند؛


5. به حيوانات از قبيل سگ و گربه و غيره آزار نرسانند؛


6. در مهمانيها وسايل خانه ميزبان را دستكارى و خراب نكنند يا غذا و نوشيدنى را بر روى فرش نريزند و …؛


7. از تمسخر دوستان خود و آزار رسانيدن به آنها به شدّت پرهيز كنند؛


8. از تهيه لوازم التحرير اضافى، متنوع و گران‏قيمت براى كودكان خوددارى شود؛

9. از تهيه اسباب‏بازيهاى فراوان و لوكس و گران‏قيمت پرهيز شود؛


10. از ايجاد كار اضافى براى خود و ديگران به ويژه براى كدبانوى خانه جلوگيرى شود؛ مثلًا با شلوار بيرون كه بايد اتو زده شود بر زمين ننشينند تا كم‏تر نياز به اتو داشته باشد، يا در تميز نگه داشتن لباس، سفره و ظروف بكوشند تا كار اضافى براى شستن آنها ايجاد نشود.


 


ه. ادب‏


ما مى‏توانيم يك كار را به صورتهاى گوناگون انجام دهيم؛ اما در بين آنها، يكى از همه زيباتر است، يعنى روح حسّاس و زيباپسند انسان آن را مى‏پسندد؛ پس آن مطابق با ادب است. براى مثال، مى‏توانيم در حضور ديگران به صورتهاى گوناگون بنشينيم، حرف بزنيم، غذا بخوريم، شوخى بكنيم و … اما از ميان همه آنها، آن را كه زيباتر است بايد برگزينيم.


كودكان بايد آموزش داده شوند كه:


1. در سخن گفتن مطلقاً الفاظ زشت و ركيك به كار نبرند؛


2. به كسى اهانت نكنند يا او را مسخره ننمايند؛


3. با دهان انباشته از غذا سخن نگويند و در غذا خوردن، حرص نورزند؛


4. احترام مهمان را حفظ كنند، مؤدّبانه بنشينند و مؤدّبانه سخن بگويند.


 


و. همكارى در خانواده‏


محيط خانواده بايد نمونه‏اى از همكارى صميمانه بين اعضا باشد تا فرزندان نيز همان گونه تربيت شوند. از اين رو، شايسته است كه پدر در هنگام فراغت و روزهاى تعطيل در كارهاى خانه به همسر خود كمك كند، فرزندان هر يك به فراخور حال بخشى از كارهاى خانه را به عهده داشته باشند و از دلسوزيهايى كه بعضى مادران نسبت به فرزندانشان مى‏كنند و آنها را از هر كارى معاف مى‏دارند پرهيز شود كه موجب تنبلى و راحت‏طلب بار آمدن بچه‏ها مى‏شود.


همچنين شايسته است فرزند بزرگ‏تر در مراقبت از فرزند كوچك‏تر و رسيدگى به درس و مشق او نقشى برعهده بگيرد؛ اما چنان نباشد كه فرزند كوچك‏تر، فرزند بزرگ‏تر را خادم خود محسوب كند.


www.fatehnet.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید