۱-۱-۱) نرم افزار (Software)
نرم افزار یا برنامه کامپیوتری دستورالعملهایی هستند که باعث کار کردن سخت افزار می شوند، بطور کلی به اطلاعات و برنامه های درون کامپیوتر، نرم افزار می گویند. مثل برنامه “WordPad”، بازی های کامپیوتری و …
۲-۱-۱) سخ
ت افزار (Hardware)
به ساختمان الکترونیکی، مدارات، اجزای داخلی کامپیوتر، و بطور کلی قسمت فیزیکی کامپیوتر سخت افزار می گویند. مثل موس (Mouse)، کیبورد (Keyboard)، مانیتور (Monitor)، و …
۳-۱-۱) انواع کامپیوتر
کامپیوترها بسته به نوع استفاده و کاربردی که دارند به چندین قسمت تقسیم می شوند ولی بطور کلی کامپیوترها بر اساس سرعت و حافظه ای که دارند دسته بندی می شوند، که به شرح ذیل است:
۱) سوپر کامپیوتر یا ابر کامپیوتر (Super computer)
سوپر کامپیوتر، کامپیوتر بزرگ و فوق العاده سریع و گران قیمتی است که از آن برای انجام محاسبات پیچیده و پیشرفته در امور ستاره شناسی، نظامی ، هواشناسی، مدل سازی، شبیه سازی و … استفاده می کنند.
۲) کامپیوتر های بزرگ ۳) سوپر می نی کامپیوتر (Super Mini Computer) 4) می نی کامپیوتر (Mini Computer):
مینی کامپیوترها را به نامهای کامپیوتر شخصی (Personal Computer or PC)، کامپیوتر رومیزی (Desktop_Computer)، و کامپیوتر خانگی می شناسند، این کامپیوترها بعلت تنوع کاری زیاد و ارزان بودن بیشتر از انواع دیگر خریداری می شوند. از این گروه نیز می توان به کامپیوتر کیفی (Laptop) و کامپیوتر جیبی (Poket PC) اشاره کرد.
۴-۱-۱) چگونگی کارکردن یک کامپیوتر
شکل ۲ – بلوگ دیاگرام کارکرد یک کامپیوتر
با توجه به شکل، اطلاعات از طریق وسایل ورودی مثل کیبورد و … وارد واحد ورودی/خروجی کامپیوتر می شود و سپس برای پردازش به واحد پردازش فرستاده می شود در آنجا توسط CPU یا مغز کامپیوتر، بروی اطلاعات پردازش صورت می گیرد. اطلاعات پردازش شده در صورت لزوم در واحد حافظه ذخیره می شود و در نهایت نتایج برای نمایش به کاربر به وسایل خروجی فرستاده می شود، واحد کنترل وظیفه هماهنگی بین تمامی واحدها و نظارت بر واحدها را بر عهده دارد.
۵-۱-۱) اجزای تشکیل دهنده یک کامپیوتر
یک کامپیوتر از ترکیب بعضی یا همه اجزای زیر بوجود می آید که به شرح زیر است:
۱) مادر برد (Mather Board or Main Borad or M.B.)
2) پردازنده (CPU)
3) حافظه موقت رم (RAM)
4) حافظه دائم هارد دیسک (Hard Disk Drive or H.D.D)
5) کارت گرافیک (Graphic Card)
6) کارت صدا (Sound Card)
7) کارت مودم (Modem Card)
8) CD-ROM Drive or DVD-ROM Drive
9) CD-Writer or DVD-Writer
10) فلاپی درایو (Floppy Disk Drive or F.D.D.)
11) بلند گو (Speaker<SPAN dir=rtl& gt;)
12) کیس (Case)
13) مانیتور (Monitor)
14) موس (Mouse)
15) کیبورد (Keyboard)
قبل از این که به عنوان یک تعمیرکار کامپیوتر خود وارد عمل شوید، باید در مورد خطرهای احتمالی موجود آگاهی یابید. بیشتر این موارد بیش از این که برای شما خطرناک باشند، متوجه کامپیوتر هستند. به جز ولتاژهای موجود در منبع تغذیه کامپیوتر؛ سایر ولتاژهای سیستم کمتر از حدی است که بتواند به شما آسیب بزند، اما ولتاژ مزبور میتواند قطعات حساس را خراب کند.
ـ اخطار:
در داخل منبع تغذیه کامپیوتر خازنهایی استفاده شده که تخلیه خود به خودی آنها بسیار اندک بوده و قدرت جمع شده در آنها حتی بعد از خاموش کردن دستگاه نیز میتواند مهلک باشد. هیچگاه و در هیچ شرایطی مطلقاً منبع تغذیه کامپیوتر را باز نکنید.
هر چند علت چنین اخطارهایی برای افرادی که به کار با وسایل الکترونیکی عادت دارند روشن و مسلم است اما جا دارد که یک بار دیگر آنها را یادآوری کنیم:
قبل از انجام هر کاری که به باز کردن درپوش
کامپیوتر احتیاج دارد، کابل تغذیه آن را از پریز برق خارج کنید. بارها مشاهده شده که بسیاری از کاربران فقط به خاموش کردن کلید Power در کامپیوتر اکتفا کردهاند. اما کلید مزبور ممکن است درست عمل نکرده و یا کنتاکتهای آن به یکدیگر چسبیده باشند. برای این که از عدم وجود ولتاژ تغذیه در کامپیوتر اطمینان پیدا کنید، کابل برق را هم از کامپیوتر و هم از پریز برق خارج کنید.
برای تخلیه الکتریسیتهی احتمالی، ابتدا انرژی الکتریکی بدنتان را تخلیه کنید. فقط با یک جرقهی کوتاهِ الکتریسیتهی ساکن ممکن است تمام قطعات الکترونیکی کامپیوتر آسیب ببینند.
برای تخلیه بار الکتریکیِ بدنتان باید ابتدا محفظه فلزی کامپیوتر، و یا حفاظ منبع تغذیه را لمس کنید. اگر در محلی که به باز کردن کامپیوتر اقدام میکنید لوله شوفاژ نیز در دسترس باشد میتوانید با تماس دست به آن انرژی الکتریکی را از بدن خود خارج کنید.
ـ اخطار:
اندازهگیری الکتریسیتهی ساکن بسیار مشکل است اما برای نشان دادن حساسیت قطعات موجود در کامپیوتر باید گفت: جرقه کوچکی که در یک روز سرد زمستانی بعد از راه رفتن بر روی فرش و دست زدن به دستگیرهی در ایجاد میشود بسیار بیشتر از حداقل الکتریسیتهی ساکن مورد نیاز برای آسیبرساندن به اجزای کامپیوتر بیشتر است.
دقت کنید که محل کارتان شلوغ و در هم ریخته نباشد. میز آشپزخانه محل خوبی برای این کار است. از آنجا که کف بیشتر آشپزخانهها کاشی کاری شده ؛ بنابراین در مقابل الکتریسیتهی ساکن نیز محافظت شدهاید. همچنین حولـه بزرگی را بر روی میز یا در کنارتان پهن کرده و پیچهای ریزی را که درحین کار با کامپیوتر خارج میکنید بر روی آن قرار دهید.
● محفظههای ایستاده و رومیزی
صرف نظر از این که محفظه کامپیوتری که در مقابلتان است ایستاده یا رومیزی باشد، شباهتهایی را بین آنها مشاهده میکنید. اولین موردی که نظرتان را جلب میکند بخشهایی است که میتوان آنها را خارج کرد. در این میان درایو فلاپی؛ درایو
CD-ROM؛ نوار حافظه پشتیبان و یا احتمالاً دیسکت سخت قابل حمل را نام برد.
▪ اصطلاح جدید: شاید اصطلاحات بوت گرم و بوت سرد را شنیده باشید. این اصطلاحات به دو روش مختلف راهاندازی مجدد کامپیوتر اشاره میکنند. همانطور که از نامشان بر میآید، بوت گرم در حالی انجام میشود که کامپیوتر روشن باشد و بوت سرد با خاموش شدن کامپیوتر همراه است. البته اختلاف دو روش مزبور مواردی غیر از وجود و عدم وجود ولتاژ تغذیه را شامل میشود.
روند راهاندازی بوت سرد بسیار کاملتر میباشد. زیرا تمام دادههایی که ممکن است در بخشهای مختلف حافظه یا حافظههای نهانی قرار داشته باشند را نیز پاک میکند. در بوت سرد راهاندازی از طریق اجرای دوباره صورت میگیرد. اما مزیت بوت گرم نیز این است که فشار الکتریکی کمتری به قطعات کامپیوتر وارد میکند.
بسیاری از سازندگان کامپیوتر برای راحتی بیشتر کلید روشن/خاموش آن را نیز بر روی قاب جلو قرار میدهند. هرچند که وجود کلید روشن/خاموش در قاب جلو از قرار دادن آن در کنار یا پشت کامپیوتر متداولتر است، اما بسیاری از متخصصین این کار را چندان صحیح نمیدانند، زیرا ممکن است به طور ناخواسته دست با آن برخورد کرده و با خاموش شدن کامپیوتر اطلاعات مهمی از دست برود. شناسایی اتصالدهندههای خارجی کامپیوتر قبل از این که مشاهدهی بخشهای داخلی کامپیوتر را شروع کنید باید با تعدادی از اتصالدهندههای خارجی که معمولاً در هر کامپیوتری وجود دارند آشنا شوید. معمولاً بیشتر این اتصالدهندهها را میتوان در پشت کامپیوتر مشاهده کرد.
▪ درگاههای متداولی که معمولاً میتوانید در پشت کامپیوترهای شخصی پیدا کنید، به صورت زیر هستند:
ـ درگاه متوالی(سریال):
این درگاه برای اتصال به وسیلههایی به
کار میرود که از روش ارتباط متوالی استفاده میکنند. در این میان میتوان مودم، چاپگر، پلاتر(رسام) و غیره را نام برد. درگاههای موازی میتوانند اتصالدهندههای ۹ پایه نوع D باشند. معمولاً دو درگاه متوالی (سریال) را خواهید یافت که با عددهای ۱ و ۲ و یا حروف A-B مشخص شدهاند.
ـ درگاه موازی:
این درگاه برای اتصال به چاپگرهای موازی و یا وسایل ذخیرهسازی قابل حمل مورد استفاده قرار میگیرد. درگاه موازی به صورت اتصالدهنده مادگی ۲۵ پایه نوع D میباشد.
اتصالدهند
ههای نری و مادگی کدامند؟ برای تشخیص اتصال دهندههای نری و مادگی از یکدیگر نیز به شکل آنها دقت کنید در اتصال دهندههای نری، پینهای فلزی بیرون آمدهاند در حالی که در اتصالدهندههای مادگی محلی برای پذیرفتن این پینها وجود دارد.
ـ درگاه ویدیویی:
این درگاه محل اتصال مانیتور است. درگاه مزبور به صورت اتصالدهنده نری نوع D و ۱۵ پایه میباشد.
ـ درگاه ماوس:
اگر درگاه ماوس در کامپیوترتان وجود داشته باشد باید ماوس را به آن وصل کنید؛ در غیر این صورت میتوانید آن را به درگاه متوالی وصل کنید.
ـ درگاه صفحه کلید:
این قسمت برای اتصال به صفحهکلید میباشد. دو نوع اتصالدهنده برای درگاه صفحه کلید وجود دارد. نمونه بزرگتر آن اتصال دهنده AT و نمونه کوچکتر آن اتصال دهنده PS/& lt;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman’; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA” lang=FA>۲ نامیده میشود که این نمونه به صورت دایره است.
● دیسکسخت
معمولاً در کامپیوترهای شخصی دو نوع درایو وجود دارد، که عبارتند از درایو فلاپی و درایو دیسکسخت(Hard Disk).
ـ اصطلاح جدید:
در این قسمت بهتر است کمی به واحدهای اندازهگیری بپردازیم.
بیت(Bit) در واقع وجود یا عدم وجود یک ولتاژ الکتریکی منفرد میباشد(که معمولاً آن را به صورت سطح منطقی ۱ و ۰ در نظر میگیرند.) هر ۸ بیت یک بایت را تشکیل میدهند. کیلوبایت (KB) در واقع از ۱۰۲۴ بایت تشکیل شده است و (معادل ۲۱۰ بایت) میباشد. مگابایت (MB) نیز از یک میلیون بایت و گیگابایت (GB) از هزار مگابایت یا یک میلیارد بایت تشکیل شده است.
در ابتدا درایوهای فلاپی برای کار با دیسکتهای اینچ، با گنجایش ۱۶۰ کیلو بایت ساخته شدند. به تدریج یعنی تا قبل از این که به طور کلی از دور خارج شوند و جای خود را به دیسکهای ۵/۳ اینچی بدهند گنجایش آنها از ۷۲۰ کیلوبایت به ۴۴/۱ مگابایت رسید.
امروزه تمام کامپیوترها به درایو فلاپی ۵/۳ اینچی مجهز میباشند. هرچند که بسیاری از سازندگان امکان اضافه کردن یا جایگزین کردن درایو Zip را نیز در اختیار خریداران قرار میدهند، کامپیوترهای شخصی در تمام دوران خود به دیسکسخت مجهز بودهاند. حتی در زمانی که IBM اولین کامپیوتر شخصی خود را در سال ۱۹۸۴ ارایه کرد، دیسک سختی با گنجایش ۱۰ مگابایت را نیز در آن قرار داده بود. از آن زمان تاکنون درایوهای دیسکسخت بسیار سریعتر شدهاند و گنجایش آنها افزایش چشمگیری یافته است.
امروزه به سختی میتوان کامپیوتری را پیدا کرد که گنجایش دیسکسخت آن کمتر از یک گیگابایت باشد. هر چند
که شناسایی درایو فلاپی بسیار آسان است، اما پیدا کردن درایو دیسکسخت ممکن است برای افراد مبتدی کار راحتی نباشد، زیرا برچسب خاصی بر روی آن قرار ندارد. درایو دیسکسخت تقریباً ممکن است در هر قسمتی از بخش داخلی کامپیوتر قرار گرفته باشد.
این درایو معمولاً به صورت جعبهی سیاه و یا نقرهای با ضخامت یک اینچ میباشد و به وسیله کابل نواری خاکستری رنگی به نام کابل Flat به مادربرد متصل شده است. امکان دارد درایو دیسکتسخت در بخشی از شاسی داخلی کامپیوتر بوده و نتوان آن را از خارج مشاهده کرد.
● کارتهای رابط
کارتهای رابط مدارهای الکترونیکی هستند که امکان ایجاد ارتباط و یا
اتصال کامپیوتر با وسایل دیگر را فراهم میکنند. اگر نگوییم صدها، میتوانیم بگوییم چندین دو جین کارت مختلف وجود دارد که میتوانید آنها را به کامپیوتر خود متصل کنید. کارتهای رابط برای این که بتوانند کار خود را انجام دهند باید در یکی از شیارهای اختصاصی خودشان که بر روی مادربرد وجود دارد قرار بگیرند.
ـ اخطار:
هیچ گاه وقتی که کامپیوتر روشن است کارتی را وارد یا خارج نکنید. با این کار ممکن است کارت و یا مادربرد به طور جدی آسیب ببیند.
متداولترین کارتهای رابط، کارتهای گرافیکی میباشند. کارتهای مزبور این امکان را فراهم میکنند که مانیتور بتواند به طور صحیح با کامپیوتر کار کند. اگر کابلی که از مانیتور به سمت کامپیوتر میرود را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که انتهای کابل مانیتور به نوعی کارت رابط (در پشت Case) متصل شده است که همان کارت گرافیکی میباشد.
▪ نمونههایی دیگر از کارتهای رابط
ـ کارت مودم:
این کارت برای ارتباط تلفنی با سایر کامپیوترها مورد استفاده قرار میگیرد.
ـ کارت اسکازی :
این کارت برای اتصال وسایل مبتنی بر سیستم اسکازی، مانند اسکنر و یا دیسکت درایو خارجی مورد استفاده قرار میگیرد.
ـ کارت رابط شبکه:
این کارت برای اتصال کامپیوتر به شبکههای محلی مورد استفاده قرار میگیرد.
● منبع تغذیه
آخرین بخش از کامپیوتر که در Case و
جود دارد منبع تغذیه میباشد. همان طور که از نام این بخش بر میآید منبع تغذیه ولتاژ مورد نیاز کامپیوتر را فراهم میکند. این منبع تغذیه ولتاژ AC را به ولتاژ DC تبدیل میکند. همچنین دامنه آن را از ۲۲۰ولت به ۱۲یا ۵ ولت کاهش میدهد. اما نام منبع تغذیه از ابتدا به این بخش اطلاق میشد و با گذشت سالها همچنان باقی مانده است.
شناسایی منبع تغذیه بسار آسان است زیرا سیم تغذیه کامپیوتر از خارج به آن متصل میشود. اما در سمت داخل کامپیوتر احتمالاً سیمهای زیادی را مشاهده خواهید کرد که از آن بیرون آمده و به نقاط مختلف کامپیوتر از جمله مادربرد و درایوها متصل میشوند.
بورد اصلی یا Mother Board:
به قطعه ای گفته می شود که اجزاء اصلی مانند میکروپروسسور و چیپهای اصلی و شکافهای توسعه ( Slot )بر روی آن قرار دارند و سایر سخت افزارها اعم از CPU و یا کارت گرافیکی و حافظه های جانبی و … بر روی این بورد اصلی قرار می گیرند.
این بورد دارای شکافهای توسعه می باشد که به آنها اسلات Slot نیز گفته می شود و بیشتر سخت افزارهای دیگر داخلی بر روی این شکافهای توسعه قرار گرفته و از طریق اتصالات داخل این شکافها با بورد اصلی ارتباط برقرار می کند در صورتی که به دقت به شکل بالا نگاه کنید خواهید دید که هر المانی محل اتصال خود را دارا می باشد.
شکافهای توسعه ( ISA – PCI – AGP – … )
محل اتصال CPU که به نام ZIF Socket معروف می باشد.
محل اتصال دیوایس های IDE که شامل هارد دیسک – سی دی درایو و …
محل اتصال منبع تغذیه اصلی دستگاه
محل اتصال حافظه RAM
محل اتصال کارت گرافیکی AGP
و بسیاری از اتصالات دیگر که ما را قادر می سازد تا سخت افزارهایمان (Device ) را به دستگاه متصل نموده و از آن استفاده نمائیم.
پردازشگر مرکزی یاCPU:
چیپ اصلی و متعلقات الکترونیکی آن می باشد که در واقع یکی از مهمترین بخشهای کامپیوتر می باشد و با توجه به
مقدار حافظه نهان آن و نیز سرعت عملکرد تعداد دستورات در واحد زمان نامگذاری می شود و بیشترین تاثیر را در سرعت و عملکرد دستگاه دارد.
حافظه Memory :
در تعریف کامپیوتر گفتیم که یکی از وظایف اصلی رایانه حفظ و نگهداری اطلاعات می باشد که این مهم توسط حافظه کامپیوتر انجام می شود.
با توجه به اینکه دستگاه کامپیوتر از فن آوری دیجیتال استفاده می کند می توان نتیجه گرفت که دو مفهوم برای تبادل اطلاعات مدنظر می باشد که به آن مبحث ۰ و ۱ گفته می شود در چنین روشی مقادیر مابین مفهومی ندارد و این امر باعث گردیده است که حافظه های کامپیوتری نیز از این مبنا پیروی نماید که به آن مبنای باینری Binary نیز گفته می شود.
۱) حافظه اصلی
حافظه اصلی، حافظه ای است که بدون آن کامپیوتر قادر به کار کردن نیست، و خود نیز بر ۲ نوع است:
– حافظه فقط خواندنی یا رام (Read Only Memory or ROM)
حافظه ROM فقط خواندنی است، یعنی محتویات آن را نمی توان تغییر داد و با قطع برق اطلاعات آن از بین نمی رود، محتویات آن توسط شرکت سازنده در آن نوشته می شود، اطلاعات درون “ROM” اطلاعات مورد نیاز کامپیوتر در موقع روشن شدن (راهاندازی) می باشد.
– حافظه با دسترسی تصادفی یا رم (Random Access Memory or RAM)
حافظه “RAM” هم خواندنی و هم نوشتنی است و با قطع برق اطلاعات آن از بین می رود نوع دسترسی به حافظه تصادفی است، (بر خلاف نوار کاست) و مورد استفاده “CPU” می باشد. (همانطور که انسان ب
رای انجام محاسبات خود از کاغذ استفاده می کند، “CPU’ نیز برای انجام محاسبات و عملیات خود به حافظه “RAM” احتیاج دارد، حافظه “RAM” برای ضبط موقت اطلاعات بکار می رود.
شکل ۵ – تصویر حافظه رم
2) حافظه فرعی
از حافظه های جانبی یا فرعی برای ضبط بلند مدت اطلاعات استفاده می شود هم خواندنی و هم نوشتنی است و با قطع برق اطلاعات آن از بین نمی رود. و انواع مختلفی دارد که در زیر آورده شده است.
شکل ۶ – جدول انواع حافظه
9-1-1) واحد سنجش ظرفیت حافظه:
بعلت آنکه ظرفیت حافظه ها محدود است و نمی توانیم اطلاعات را با هر اندازهایی در داخل حافظه قرار دهیم، لازم داریم ظرفیت حافظه ها را بدانیم. همانطور که می دانید، ما در زندگی روزمره و در ارتباط با دیگران از حروف، اعداد، علائم مختلف و … استفاده می کنیم، ولی کامپیوتر فقط از ۰و۱ استفاده می کند. یعنی اطلاعات در کامپیوتر از صفر و یک تشکیل شده است و این اطلاعات بصورت صفر و یک در حافظه ذخیره می شوند، کوچکترین واحد حافظه بیت نام دارد و یکی از ۲ مقدار ۰ یا ۱ را می گیرد. از کنار هم قرار گرفتن هشت تا بیت یک بایت تشکیل می شود. بایت (Byte< ;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman’; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA” lang=FA>) را با حرف B و بیت (bit) را با حرف b نمایش می دهند. در زیر واحدهای دیگر سنجش ظرفیت حافظه آورده شده است:
شکل ۷ – واحدهای سنجش ظرفیت حافظه
10-1-1) فرمت کردن فلاپی دیسک و هارد دیسک
برای اینکه بتوان بر روی یک فلاپی دیسک یا هارد دیسک، اطلاعاتی ذخیره کرد، ابتدا آن را فرمت می کنند. این یک فرایند نرمافزاری است که در آن شیارها (Tracks) و قطاع های (Sector) دیسک آماده می شوند.
شیار (Track):
به دوایر هم مرکز همانند شکل شیار می گویند.
قطاع (Sector):
اگر شیارها بصورت قطری به قسمتهای مساوی تقسیم شوند، ناحیه هایی بوجود می آیند که قطاع نامی ده می شوند.
شکل ۸ – تصویر یک دیسک و نمایش Track و Sector
فرمت سطح پایین (Low Level Format) :
اولین گام، انجام یک فرمت سطح پایین است در این مرحله است تعداد شیارها و قطاع بر شیار تعیین می شود بعلاوه سطح دیسک جارو می شود تا تأیید شود هر شیار برای ذخیره اطلاعات مناسب است یا نه.
فرمت سطح بالا:
فرمت سطح بالا یک جدول اختصاص فایل یا “FAT” (File Allocation Table) نیز ایجاد می کند هر بار که فایلی در دیسک نوشته می شود قطاع
هایی که برای فایل به کار رفته، در این جدول ثبت می شوند.
۱۱-۱-۱) پارتیشنبندی (Fdisk)
برا ی اینکه بتوانیم از فضای حافظه هارد دیسک بطور بهینه استفاده کنیم، آنرا به دلخواه به چندین قسمت مثلاً چهارقسمت تقسیم می کنیم، و کامپیوتر بطور خودکار و بترتیب آنها را درایو”C:، D:، E:، F:” می نامد، “A:” و “B:” برای فلاپی درایو رزرو شدهاند، همچنین آخرین درایو به “CD-ROM” تعلق می گیرد.
شکل ۹ – تصویر درایوهای یک کامپیوتر در ویندوز
12-1-1) موس (Mouse)
در کار با موس از ۲ دکمه آن استفاده می شود: دکمه چپ و دکمه راست.
دکمه چپ برای اجرا کردن، باز کردن و تایید کردن بکار می رود.
دکمه راست فقط یکسری امکانات به ما می دهد.
شکل ۱۰ – تصویر یک موس
عمل کلیک کردن (Click):
اگر دکمه چپ موس را یکبار بزنیم، به این عمل، کلیک کردن می گوییم.
&l t;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman’; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA” lang=FA>عمل دابل کلیک (Double Click):
اگر دکمه چپ موس را ۲ بار پشت سر هم بزنیم، به این عمل، دابل کلیک (D.Click) می گوییم.
عمل کشیدن با دکمه چپ (Drag):
اگر دکمه چپ موس را فشرده نگه داریم و موس را حرکت دهیم، به این عمل، درگ کردن با دکمه چپ می گوییم.
عمل رایت کلیک (Right Click< ;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman’; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA” lang=FA>) :
اگر دکمه راست موس را یکبار بزنیم، به این عمل، رایت کلیک کردن (R.Click) می گوییم.
عمل کشیدن با دکمه راست (Drag) :
اگر دکمه راست موس را فشرده نگه داریم و موس را حرکت دهیم، به این عمل، درگ کردن با دکمه راست می گوییم.
۲-۱) درباره سیستم عامل (Operating System)
۱-۲-۱) انواع سیستم عامل
سیستم عامل نرم افزاری است که به وسیله آن کاربر می تواند دستورات و فرامی ن خود را به کامپیوتر ابلاغ کند. در غیاب سیستم عامل کارکردن با کامپیوتر بسیار مشکل است. ( به کسی که از کامپیوتر استفاده می کند کاربر یا “User” می گویند.)
اولین سیستم عامل محبوب، داس (DOS) نام داشت، این سیستم عامل متعلق به شرکت مایکروسافت است بعلت وجود یکسری معایب در این سیستم عامل، شرکت مایکروسافت تصمی م به درست کردن سیستم عاملی چند منظوره و ساده کرد، این سیستم عامل ویندوز (WINDOWS) نام دارد. ویندوز بعلت راحتی و تنوع کاری بسیار زیاد، محبوبیتی جهانی پیدا کرد، و می توان یکی از علتهای پیشرفت تکنولوژی را وجود ویندوز دانست.
تذکر) به سیر تکاملی یک نرمافزار نسخه (Version) می گویند، بطوریکه در هر نسخه علاوه بر اینکه عیب نسخههای قبلی برطرف می شود، یکسری امکانات جدید هم به آن اضافه می شود.
منبع: persianwet.ir
http://www.dayan.ir