ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

جغرافيای فعاليت مؤسسات قرآنی در سطح‌بندی مورد توجه قرار گيرد

فهرست مطالب

مهدی قره‌شيخلو، رئيس سازمان دارالقرآن الكريم در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، در رابطه با اين كه سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثيری در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله كسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی تأثيرات بسياری دارد كه يكی از اين موارد می‌تواند شامل سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله كسب مهارت‌های تخصصی قرآن باشد.


وی در ادامه توضيح داد: اين كه هر مؤسسه‌ای جايگاهش از نظر حقوقی، توانمندی و موضوعاتی كه می‌‌تواند در آن حيطه‌ها ورود پيدا كند، مشخص شده و مرزبندی شود، قطعاً در كيفيت فعاليت مراكز قرآنی تأثيرگذار خواهد بود.


انجام سطح‌بندی مؤسسات قرآنی با رعايت اصول منطقی و برنامه‌ريزی صحيح


رئيس سازمان دارالقرآن الكريم با اشاره به كيفی‌سازی فعاليت مؤسسات قرآنی گفت: وقتی مؤسسات قرآنی سطح‌بندی شوند، كيفيت كار آنها ارتقاء می‌يابد و مخاطبان آموزه‌هايی كه می‌گيرند، آموزه‌های كيفی و با پشتوانه علمی دقيق خواهد بود، لذا بايد حدود توانمندی، اختيارات، سطح فعاليت و جغرافيای فعاليت مؤسسات قرآنی مشخص شود.


اين قاری بين‌المللی قرآن ضمن تأكيد بر اين كه سطح‌بندی فعاليت‌های مؤسسات قرآنی بايد به‌صورت اصولی و با برنامه‌ريزی صورت پذيرد، بيان كرد: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی علاوه بر اين كه موجب ارتقای فعاليت اين مراكز می‌شود، زمينه‌ای را ايجاد می‌كند كه مؤسسات قرآنی انگيزه‌ای برای پيشرفت داشته باشند.


وی در ادامه افزود: اگر مؤسسات قرآنی احساس كنند كه در سطوحی بالاتر، افقی وجود دارد كه می‌توانند خود را به آنجا برسانند، تلاش می‌كنند ويژگی‌هايی را در خود ايجاد كنند كه مرحله به مرحله ارتقاء يابند؛ در واقع سطح مؤسسات قرآنی، انگيزه‌ای را در اين مراكز ايجاد می‌كند كه هميشه در حال تكاپو و كسب ويژگی‌های بهتر برای ارتقای سطح مؤسسه خود باشند.


تعيين سطح مؤسسات قرآنی با توجه به تاريخچه فعاليت اين مراكز


قره‌شيخلو با اشاره اساس و معيار نحوه سطح‌بندی قرآن‌آموزان در مؤسسات قرآنی، تصريح كرد: معيارها برای تعيين سطح مؤسسات قرآنی، می‌تواند متفاوت باشد؛ از جمله آنها می‌توان به معيارهای عمومی و شرايط و ويژگی‌های سخت‌افزاری اشاره كرد كه بايد به اين موارد توجه كنيم و در مجموع شرايطی را تعريف كنيم كه بتوانيم بين مراكز قرآنی تفاوت قائل شويم.


وی همچنين عنوان كرد: در سازمان دارالقرآن در رابطه با مؤسسات قرآنی كه از اين مركز مجوز گرفته‌اند، اين سطح‌بندی‌ها انجام شده است، البته بايك نگاه همراه با اغماض، زيرا مؤسسات قرآنی در كشور خيلی از عمرشان نمی‌گذرد و نمی‌توانيم انتظار داشته باشيم كه همه مراكز از تمامی امكانات برخوردار باشند.


قره‌شيخ‌لو با اشاره به نقش برجسته اساتيد و مديران در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، اظهار كرد: در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بايد به گونه‌ای عمل كنيم كه فرصت برای مراكز به وجود آيد كه خود را تقويت كنند و هم حداقل‌ها در فعاليت‌های آموزشی و فرهنگی مؤسسه ديده شود.


ايجاد انگيزه پيشرفت در مؤسسات قرآنی با سطح بندی


وی عنوان كرد: در اين راستا با سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، اين مراكز در سه سطح 1، 2 و 3 دسته‌بندی شده‌اند و تأكيد نهادها بر اين است كه مؤسسات سطح پايين‌تر تلاش كنند كه فعاليت خود را ارتقاء دهند.


رئيس سازمان دارالقرآن الكريم با اشاره به سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی، گفت: طبق برنامه‌ريزی‌ها طی برنامه سه ساله، انتظار می‌رود كه مؤسسه درجه سه نداشته باشيم و حداكثر مؤسسات درجه 1 و 2 باشند و اين موارد برای مؤسسات قرآنی انگيزه ايجاد می‌كند كه فعاليت خود را ارتقاء دهند.


وی با اشاره به تأثير سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقويت معلمان و مدرسان قرآنی، اظهار كرد: هر چه توانمندی مؤسسات قرآنی ارتقاء يابد، قطعاً اساتيدی كه در اين مراكز فعاليت می‌كنند بايد تلاش كرده كه خود را همراه كنند و وقتی سطح كار بالا رود، سطح انتظارات مخاطبان نيز افزايش می‌يابد و اساتيد هم خود را با اين سطح انتظار مخاطبان همراه كنند تا شرايط يك مؤسسه ايده‌آل فراهم شود.


اين قاری بين‌المللی قرآن در پايان خاطرنشان كرد: به هر حال يك بخش مهم مؤسسات قرآنی مربوط به حوزه نرم‌افزاری مراكز می‌شود و در اين حوزه، يك بخش مهم، اساتيد اين مؤسسات قرآنی هستند كه سواد و نوع تسلط آنها به روش‌های آموزشی و تدريس و نوع ارتباط برقرار كردن آنها با متعلم بسيار تأثيرگذار خواهد بود.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید