ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

راز نامگذاري امام زمان(عج) به قائم

وجود مبارك حجة بن الحسن(عج) داراي القاب و اسامي متعددي است كه هريك وجه خاصي از آن ذات كريم را بيان مي‏دارد. از القاب مشهور حضرتش مي‏توان به «قائم» اشاره‏اي ويژه داشت، زيرا اين نام مبارك در رواياتي آمده است كه گوياي سرّ لطيفي است. براي تسميه آن پيشواي منتظر به قائم وجوه متعددي ذكر گرديده كه به برخي از آنها اشاره مي‏شود:


1. از حضرت باقر(عليه‌السلام) پرسيدند: مگر همه شما قائم به حق نيستيد؟ فرمود: آري. گفتند: پس چرا تنها دوازدهمين شما به اين نام، ناميده شد؟ فرمود: آن هنگام كه جدّمان حسين(عليه‌السلام) به شهادت رسيد، فرشتگان با اشك و آه، ضجه‏زنان گفتند: اي اله و اي سيد ما! آيا نمي‏نگري كه با بنده برگزيده و فرزند برگزيده تو چه مي‏كنند؟ خداوند به آنان چنين وحي كرد: اي فرشتگان من آرام باشيد! به عزّت و جلالم سوگند! حتماً از آن‏ها انتقام خواهم گرفت، هرچند مدت‏ها بگذرد؛ آن‏گاه پرده را كنار زد و امامان پس از حسين(عليه‌السلام) را به فرشتگان نماياند؛ در ميان آنان يكي ايستاده بود و نماز مي‏خواند، پس خداوند به فرشتگان فرمود: با اين شخص ايستاده (قائم) از آن‏ها انتقام مي‏گيرم: عن أبي حمزة ثابت بن دينار الثمالي قال: سألت أباجعفر محمد بن علي الباقر(عليه‌السلام) يا ابن رسول الله… فلستم كلّكم قائمين بالحق؟ قال: بلي، قلت: فلِمَ سمّي القائم قائماً؟ قال: لمّا قُتل جدّي الحسين(عليه‌السلام) ضجت عليه الملائكة إلي الله تعالي بالبكاء و النحيب و قالوا: إلهنا و سيّدنا! أتغفل عمّن قتل صفوتك و ابن صفوتك و خيرتك من خلقك؟ فأوحي الله (عزّوجل)
إليهم: قروا ملائكتي. فوعزتي و جلالي! لأنتقمنَّ منهم ولو بعد حين؛ ثم كشف الله (عزّوجلّ) عن الأئمّة من ولد الحسين(عليه‌السلام) للملائكة، فسرّت الملائكة بذلك؛ فإذا أحدهم قائم يصلّي فقال الله (عزّوجلّ): بذلك القائم انتقم منهم.[1]


2. بر اثر غيبت طولاني، ياد آن وجود مبارك از خاطره بسياري از افراد محو و فراموش مي‏شود و آن‏گاه حضرتش پس از اين فراموشي ناگوار قيام مي‏كند: عن الصقر بن دلف قال سمعت أبا جعفر محمد بن علي الرضا(عليه‌السلام) قلت له يابن رسول الله ولِمَ سُمّي القائم؟ قال(عليه‌السلام): لأنّه يقوم بعد موت ذكره و ارتداد أكثر القائلين بإمامته.[2]


3. او را از آن جهت قائم ناميدند كه قيام به حق او در ميان قيام ائمه ديگر كه همگي قائم به حق بودند از ويژگي خاصي برخوردار است: سُمّي بالقائم لقيامه بالحق.[3]


در ويژگي قيام آن حضرت رواياتي هست از جمله حضرت عبدالعظيم حسني
(عليه‌السلام) مي‏گويد كه به امام جواد(عليه‌السلام) عرض كردم كه آرزو مي‏كنم قائم آل محمد شما باشيد و عدل و داد را در زمين بگسترانيد. امام جواد(عليه‌السلام) فرمود كه همه ما قائم به امر خدا و هدايت كننده به دين او هستيم؛ امّا آن قائم كه خداوند با او زمين را از اهل كفر و عناد در برابر حق پاك مي‏كند و از عدل و داد پر مي‏سازد، من نيستم؛ او همان است كه ولادتش از مردم مخفي و شخصش غائب مي‏گردد… هم نام و هم كنيه رسول خداست…: إني لأرجو أن تكون القائم من أهل بيت محمد الذي يملأ الارض قسطاً و عدلاً كما مُلئت جوراً و ظلماً. فقال (عليه‌السلام): يا أبا القاسم! ما منّا إلاّ و هو قائم بأمر الله (عزّوجل) و هاد إلي دين الله؛ و لكن القائم الذي يطهّر الله(عزّوجلّ) به الأرض من أهل الكفر و الجحود و يملأها عدلاً و قسطاً هو الذي تخفي علي الناس ولادته و يغيب عنهم شخصه و يحرم عليهم تسميته و هو سَمِيّ رسول الله‏صلي الله عليه و آله و سلم و كنيّه و هو الذي تطوي له الأرض و يذلّ له كل صعب يجتمع إليه من أصحابه عدة أهل بدر ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلاً من أقاصي الأرض و ذلك قول الله (عزّوجلّ):﴿اَينَ ما تَكُونُوا يَأت بكُمُ اللهُ جَميعًا إنَّ اللهَ عَلي كُلِّ شي‏ءٍ قَدير﴾.[4] فإذا اجتمعت له هذه العدة من أهل الإخلاص، أظهر الله أمره فإذا كمل له العقد و هو عشرة آلاف رجل خرج بإذن الله (عزّوجلّ) فلايزال يقتل أعداء الله حتي يرضي الله (عزّوجلّ). قال عبدالعظيم: قلت له: يا سيدي! و كيف يعلم أن الله(عزّوجلّ) قد رضي؟ قال: يلقي في قلبه الرحمة.[5]


نيز حضرت عبدالعظيم مي‏گويد: تصميم داشتم اين مطلب را از حضرت جواد الائمه بپرسم كه ايشان فرمود: قائم ما مهدي است كه حتماً در غيبت به سر خواهد برد و بايد منتظر ظهور آن حضرت بود و پس از ظهور بايد از وي اطاعت كرد: … فابتدأني فقال لي: يا أبا القاسم! إنّ القائم منا هو المهدي الذي يجب أن ينتظر في
غيبته و يطاع في ظهوره و هو الثالث من ولدي.[6]


اين لقب، تنها به امام عصر(عج) تعلق دارد، گرچه قبلاً گفته شد كه قيام به قسط از شرايط عمومي امامت معصومان است: فلعمري ما الإمام إلاّ الحاكم بالكتاب؛ القائم بالقسط[7]؛ انّما هم الأئمّة(عليهم‌السلام) القوامون بدين الله[8]؛ امّا لقب پرافتخار «قائم» از القاب اختصاصي حضرت بقية الله است: ليعدن أحدكم لخروج القائم[9]؛ ينادي مناد من السماء باسم القائم(عج) فيسمع ما بين المشرق و المغرب… و هو صوت جبرئيل الروح الأمين[10] و تنها آن حضرت به عنوان «قائم آل‏محمد» شناخته مي‏شود: ان أدركت القائم من آل محمد نصرته[11]؛ و منّا المصطفي و المرتضي و منّا يكون المهدي قائم هذه الاُمة[12]، به گونه‏اي كه به شيوه‏اي پسنديده مرسوم گرديده است كه هنگام ذكر اين نام شريف شنوندگان به احترام آن حضرت و به ياد او قيام مي‏كنند.


پاورقي ها:


[1] ـ علل الشرايع، ج 1، ص 192 ـ 191؛ بحار الانوار، ج45، ص221 و ج51، ص29 ـ 28.


[2] ـ كمال الدين، ج 2، ص 50؛ بحار الانوار، ج51، ص30.


[3] ـ الارشاد، ج 2، ص 50 ـ 49؛ بحار الانوار، ج51، ص 283.


[4] ـ سوره بقره، آيه 148.


[5] ـ كمال الدين، ج 2، ص 50 ـ 49؛ بحار الانوار، ج52، ص283.


[6] ـ كمال الدين، ج 2، ص 49.


[7] ـ الارشاد ، ج 2، ص 39.


[8] ـ الغيبه، نعماني، ص 86؛ بحار الانوار، ج36، ص 393.


[9] ـ الغيبه، نعماني، ص 320؛ بحار الانوار، ج52، ص 366.


[10] ـ الغيبه، طوسي، ج2، ص 454؛ بحار الانوار، ج52، ص290.


[11] ـ المحاسن، ج 1، ص 287؛ بحار الانوار، ج52، ص126.


[12] ـ كفاية الاثر، ص 298؛ بحار الانوار، ج46، ص 202.


امام مهدی موجود موعود ص 96 – آيت الله عبدالله جوادي آملي


منبع: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء


www.shamsevelayat.com

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید