ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

زراره کیست و چه جایگاهی در رجال و حدیث شیعه دارد؟

فهرست مطالب

زرارة بن اعین از جمله اصحاب امام باقر و امام صادق‏علیهما السلام می باشد که روایات بسیاری از آن دو بزرگوار در باب مسائل فقهی و دیگر مسائل نقل کرده است و حقّ بزرگی به گردن شیعه دارد.


نجاشی(ره) در ترجمه او می‏گوید: «زرارة بن اعین بن سنسن… بزرگ اصحاب ما در زمانش و پیشتاز آنان. او قاری، فقیه، متکلّم، شاعر و ادیبی بود، که فضیلت و دین در او جمع شده و در آنچه که روایت می‏کرد، صادق بود…».[1]


شیخ طوسی‏(ره)در ترجمه وی می‏گوید: «زرارة بن اعین، اسم او عبد ربّه و کینه‏اش ابوالحسن و و زراره لقب او است. اعین پدرش، بنده‏ای رومی برای مردی از بنی شیبان بود که قرآن را فرا گرفت، سپس او را آزاد کرد… پدرش سنسن راهبی در کشور روم بود…».[2]


با مراجعه به کتب تراجم پی می‏بریم که زراره از مدح و توثیق بالایی برخوردار است. و روایات فراوانی در مدح او از اهل بیت عصمت و طهارت‏علیهم السلام وارد شده است. که به برخی از آن‏ها اشاره می‏کنیم:


1. امام صادق‏علیه السلام فرمود: «ما أحد احیی ذکرنا و احادیث ابی الاّ زرارة و أبوبصیر ولیث المرادی و محمّد بن مسلم و برید بن معاویة العجلی؛ و لولا هؤلاء ما کان أحد یستنبط هذا، هؤلاء حفّاظ الدین و أمناء أبی‏علیه السلام علی حلال اللَّه و حرامه، و هم السابقون إلینا فی الدنیا و السابقون الینا فی الآخرة»؛ [3] کسی ذکر ما و احادیث پدرم را احیا نکرد به جز زراره و ابوبصیر لیث مرادی و محمّد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی. و اگر اینان نبودند هرگز کسی این را استنباط نمی‏نمود. اینان حافظان دین و امینان پدرم‏علیه السلام بر حلال و حرام خدایند. و آنان سبقت گیران به سوی ما در دنیا و آخرتند.


2. داوود بن سرحان از امام صادق‏علیه السلام نقل کرده که فرمود: «انّ اصحاب أبی کانوا زیناً احیاءً و أمواتاً، أعنی زرارة و محمّد بن مسلم و منهم لیث المرادی و برید العجلی. هؤلاء القوّامون بالقسط، و هؤلاء القوّامون بالصّدق، و ه
ؤلاء السابقون السابقون اولئک المقربون»؛ [4] همانا اصحاب پدرم زینت بودند در حال زنده بودن و مرگشان، مقصودم زراره و محمّد بن مسلم و از آن جمله لیث مرادی و برید عجلی است. آنان برپاداران قسطند و آنان برپاداران صدقند. و آنان همان سبقت گیرندگان هستند، سبقت گیرندگانی که مقرّب درگاه الهی‏اند.


3. ابوبصیر می‏گوید: به ابی عبداللَّه عرض کردم: همانا پدرت مرا حدیث گفت که ابوذر و مقداد و سلمان فارسی سرهای خود را تراشیده تا با ابوبکر قتال نمایند. حضرت به من فرمود: «لولا زرارة لظننت انّ احادیث ابی ستذهب»؛[5]اگر زراره نبود گمان می‏کردم که احادیث پدرم ضایع شود.


4. و نیز فرمود: «رحم اللَّه زرارة بن اعین، لولا زرارة و نظرائه لاندرست احادیث ابی‏علیه السلام»؛ [6] خدا زرارة بن اعین را رحمت کند، اگر زراره و امثال او نبود احادیث پدرم مندرس و ضایع شده بود.


آیت اللَّه العظمی خویی‏رحمه الله در
کتاب «معجم رجال الحدیث»، ده‏ها روایت در مدح زراره از رجال کشّی نقل کرده که برخی از آن‏ها در ترجمه زراره آمده و برخی نیز در ترجمه ابوبصیر لیث مرادی نقل شده است. آن‏گاه در آخر می‏گوید: «این روایات در حدّ استفاضه بوده با وجود آن‏که بسیاری از آن روایات صحیح السند است».[7]


فهرستی از روایات زراره که از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل نموده بدین صورت است.


1 – زراره مجموعاً در سند 2097 حدیث آمده است.


2 – روایات او از امام باقرعلیه السلام 1236 روایت است.


3 – روایات او از امام صادق‏علیه السلام 449 روایت است.


4 – روایاتی را که از هر دو امام نقل کرده، به صورت «عنهما» 82 مورد است.


5 – روایاتی را که با تعبیر «عن احدهما» از یکی از آن دو نقل کرده 156 مورد است.


www.shabestan.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید