عدالت یك تكلیف الهی و اصل محبوب مطابق با خواست و فطرت انسان و موجب تعالی بشر در حوزههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی است و جامعهی بشری هم از ابتدا، تا حال آرزوی روزی را داشته و دارد كه در آن، ظلم، تبعیض و بیعدالتی در تمام چهره و ابعادش، نابود شود و نسیم ملایم عدالت و برابری در تمام زوایای زندگی انسانهای دردمند و رنجیده، نفوذ كند، دردهای كهنه و قدیمی بشر، ناشی از ظلم و بیعدالتی را با داروی شفابخش عدالت و برابری، مرهم نهاده و التیام بخشد؛ ولی دریغ و درد كه این ایده و آرزو، تا حال محقق نگردیده و تعبیری برای این رؤیای شیرین، پیدا نشده است…
اكنون این سؤال مطرح است كه آیا انسانهای دردمند و تشنهی عدالت و برابری، تا ابد در حسرت این آرزوی ناپیدا و رؤیای تعبیر نشده، خواهند سوخت؟ یا روزی این خواب خوش و شیرین، تعبیر خواهد شد، و آمال و آروزهای دیرین بشر دردمند، محقق شده و مصداق عینی و خارجی پیدا خواهد كرد؟
دین مبین اسلام به عنوان دین جاوید و جهانی، پرسشها و ابهامات مطرح شده، پیرامون آینده بشر را با صراحت و روشن، پاسخ داده است. قرآنكریم در آیات گوناگون و مختلفی از سنتِ پیروزی حق بر باطل1، خلافت و وراثت مؤمنان و صالحان در زمین2، جهان شمولی دین خدا3، استقرار آیین خدا پسندانه و تحقق صلح و امنیت جهانی4 و بالاخره غلبهی راه و رسم عادلانهی انبیاء و پیامبران الهی… خبر میدهد و میفرماید: «ما در كتاب زبور، پس از ذكر چنین مرقوم كردیم كه در آینده صالحان و پاكان، وارثان زمین خواهند شد و روی زمین برای همیشه از عناصر و حاكمیت جور و ستم، پاكیزه، خواهد شد. به راستی كه در این، پیامی است برای عبادت كنندگان».5
و در آیهی دیگر میخوانیم: «خداوند به افرادی كه ایمان آوردهاند و عمل صالح انجام دادهاند وعده میدهد كه آنها را قطعا خلیفهی روی زمین خواهد ساخت… و دین و آیینی را كه برای آنها پسندیده، پا بر جا و ریشهدار خواهد كرد، خوف و ترس آنها را به امنیت و آرامش تبدیل خواهد نمود».6
انبو
هی از احادیث و روایات كه از رسولگرامی اسلام(ص) و ائمه(ع) نقل شده است، این حقیقت را روشن ساختهاند كه سنن وعده شدهی الهی، مبنی بر نابودی ظلم، جور و بیعدالتی و استقرار نظام عدالتگستری كه در آن دین خدا بر همهی ادیان و مذاهب انحرافی، پیروز شده، پاكان و صالحان، ادارهی امور جامعه را به دست گیرند، در زمان ظهور آخرین خلیفهی خداوند و وصی حق در زمین، حضرت حجت(عج) محقق خواهد شد و آن حضرت با شمشیر عدالتگستر خویش، تمامی نظامهای فاسد را از بین برده و گوهر گمشدهی بشر یعنی عدالت اجتماعی را در پهندشت هستی به وجود خواهدآورد.
لذا در حدیث شریفی میخوانیم: «هنگامی كه قائم قیام كند، عدالت در جامعه پیاده خواهد شد و با حاكمیت عدالت و برابری، ظلم و جور نابود شده و از امنیت كامل در مسیر عبور و مرور مردم «در كل جهان» به وجود خواهد آمد… حقوق غضب شدهی مردم، گرفته شده و به صاحبانشان مستردد خواهد شد…»7
عدالت اجتماعی در عصر:
از ویژگیهای منحصر به فرد دوران حكومت حضرت مهدی(عج) كه در روایات و احادیث معصومین(ع) فراوان ذكر شده و مورد تاكید و توجه قرار گرفته و از برجستگی خاص برخوردار میباشد استقرار عدالت اجتماعی، در تمام زوایای زندگی جامعهای بشری است، تعبیر: «یملا الارض قسطا وعدلاً كما ملئت ظلما وجورا؛ تعبیر آشنایی است كه از طرق مختلف، در دهها حدیث كه دوران طلایی و زندگیساز عصر ظهور را ترسیم میكنند، آمده است و در پرتو اصل محبوب و دوست داشتنی عدالت اجتماعی است كه نابسامانیهای سیاسی، ستم اجتماعی و ظلم اقتصادی، كه زائدهای نظام ظا
لمانه ای تبعیض، ستم و بیعدالتی است، سامان مییابد، و همگان، جامه ای عافیت، سلامت و كرامت بر تن خواهند كرد، و این جملهی حضرت علی(ع) كه: «از عدالت خود، لباس عافیت بر تنتان كردم»8 با اجرای احكام، قوانین و حدود الهی و حاكمیت عدالت اجتماعی در عصر ظهور، به معنای واقعی كلمه در كل جهان، تبلور عینی و تحقق خارجی پیدا خواهدكرد.
لطافت و نسیم زندگی ساز عدالت اجتماعی در عصر ظهور، طبق حدیث شریف از امام صادق(ع)9 تا اقصی نقاط جهان و زوایای ناپیدای منازل و خانههای مردم، نفوذ كرده، مأمن و مسكن آنان را گرما و حرارت خاص و ویژهای خواهد بخشید، و در پرتو حرارت و گرما و لطافت عدالت اجتماعی و بستر مناسب آن عصر و زمان است كه: دین و دنیای مردم، حیات انسانی و زندگی معنوی جوامع بشری، سر و سامان گرفته و همه چیز، جان تازهای خواهد گرفت.
محورهای عدالت در عصر ظهور:
الف. عدالت در تقسیم بیت المال:
فراهم آوردن رفاه و آسایش، و ایجاد شرایطی كه در آن، آحاد جامعه جهانی ، كفاف زندگی داشته و اضطراب و نگرانی، از این ناحیه، احساس نكند در سرلوحهی برنامههای كاری حكومت حضرت مهدی(عج) قراردارد، حضرت با توزیع عادلانهی بیتالمال و درآمدها و نظارت دقیق به دستگاههای اقتصادی حكومت، زمینه لازم برای رفاه و آسایش همگانی را فراهم خواهند كرد. و در راه فقرزدای و تأمین معیشت مردم، جدّیت و تلاش خاصی از سوی مأمورین حكومتی، صورت خواهد گرفت، به گونهای كه ساكنان آسمانها و زمین، از شرائط به وجود آمده، راضی و خشنود خواهند شد.
ابوسعید خدری میگوید: «پیامب
ر(ص) فرمود: به مهدی بشارتتان میدهم او به هنگام اختلاف مردمان از میان امت من، ظهور خواهدكرد، و ساكنان آسمانها و زمین از او خشنود خواهند شد او مال را درست درست تقسیم میكند مردی پرسید: درست درست چیست؟ فرمود: میان همه مساوی10 و در حدیث دیگر میخوانم كه: مهدی(عج) میان مردم، در تقسیم اموال، به مساوات رفتار، میكند به طوری كه دیگر نیازمند و محتاجی یافت نمیشود.11
ب. عدالت در انتخاب افراد شایسته:
یاران حضرت مهدی(عج) و افرادی كه شایستگی و افتخار انتخاب برای خدمتگذاری در حكومت جهانی آن حضرت را نصیب خواهند شد، افراد سست عنصر و بیارادهای كه دین را به دنیا بفروشند، و برای احراز، حفظ و نگهداری پست و مقام «یتشبث بكل حشیش» به هر نیرنگی، متوسل شوند نخواهند بود بلكه كارگزارانی آن حضرت، افراد شایسته و وارسته خواهند بود كه جسم و جان شان و روح و روان شان را در مدرسه عشق و ایمان، پرورش و صیقل دادهاند و با تمام وجود، در خدمت آن حضرت قرار گرفته و شب و روز، برای پیش برد و اجرای برنامههای اصلاحی حضرت، تلاش و فعالیت خواهند كرد، افرادی كه ترس از خدا، و پایبندی به تعهد و تكلیف، با گوشت، پوست و خون آنها عجین شده است ایمان به خدا، عشق خدمت به جامعه بشری و كسب رضای امام زمانشان، روح و روان آنها را در خود گداخته است.
احادیث و روایاتی كه ویژگی یاران پاك باخته حضرت مهدی(عج) را بیان میكنند، فراوان است از جمله حضرت علی(ع) میفرماید: «به هوش باشید كه مهدی زیباترین انسانها، در سیما و كاملترین آنها در اخلاق و ارزشهای معنوی و انسانی است هنگامی كه قیام كند یاران اصلی او كه شمارشان 313 نفر و به شمار یاران پیامبر(ص)، در جنگ بدر است، همگی بسان شیرانی، از قرارگاه خویش خارج گشته و بر گرد آن گرامی، حلقه میزنند آنان به راستی بسان پاره آهنی هستند اگر بر متلاشی نمودن كوهها تصمیم بگیرند آنها را نابود میسازند آنان خدا را آن گونه كه شایسته است به یكتای و یگانگی میپرستند، شبانگاهان ندای دلنواز نیایش و گریههای آنان از خوف خدا، بسان مادران جوان مرده، طنینافكن است، شب زنده دارند و روزه گیران، از نظر معنوی و اخلاقی همه بسان هم هستند گویی یك پدر و مادر آنان را پروراندهاند و دلهایشان، لبریز از مهر و خیرخواهی… است به هوش باشید كه نام بلند آنان را میدانم و از شهرهایشان نیز آگاهم.»12
از سوی دیگر، اعمال
و رفتار كارگزاران حكومت جهانی در عصر، ظهور، به شدت مراقبت خواهد شد، مأموران مخفی حكومت مركزی، قبل از آنكه مردم را زیر نظر گیرند، به اعمال و رفتار كارگزاران حكومت مینگرند زیرا: اگر مجموعهی مدیران یك جامعه، صالح، عادل و متعهد باشند منبع و خواستگاه اصلی تزریق شایستگی به رگها و شریانهای كل جامعه، پدید خواهد گشت.13
امام علی(ع) میفرماید: «مهدی(عج) قاضیان زشت كار را كنار میگذارد و دست سازشكاران (رشوه بگیران) را از سرتان كوتاه میكند و حكمرانان ستم پیشه را عزل مینماید و زمین را از افراد پست و خائنین پاك میسازد».14
و در جای دیگر میفرماید: «عمّال و كارگزاران حكومتهای جور را، بر آن همه كار بد كه كردهاند مؤاخذه میكند»15 و در حدیث دیگری میخوانیم: «مهدی بخشنده است او درباره عمّال و كارگزاران و مأموران دولت خویش، بسیار سختگیر است و با ناتوانان و مستمندان بسیار دل رحم و مهربان است».16
با سختگیری و اعمال روش دور از نرمش و چشمپوشی درباره كارگزاران حكومت و مجریان امور، امام موفق میشود روشهای عادلانه خویش را در جامعه ، جامه عمل بپوشاند و نمونه كامل و آرمانی حكومت و نظام دادگستر را به همگان بنمایاند، و اصلیترین مشكلی را كه همه حكومتهای بشری در طول تاریخ گرفتار آن بودهاند از میان بردارد، در دوران آن امام منجی، نخست از كارگزاران و دستاندركاران و همه مجریان امر، خواسته میشود كه به موازین عدالت، پایبند باشند و بدان عمل كنند و بدینسان این اقدام عملی مهم، از متصدیان امور به دیگران سرایت میكند…»17
ج. عدالت در اجرای قانون:
در طول تاریخ بشر، افراد زیادی بودهاند كه: در سخنرانیها، كتابها، مقالات و سرودههای خود، مطالب جالب، شیرین و مهیج درباره عدالت، برابری، و مساوات، گفتهاند، نوشتهاند و سرودهاند ولی همین سخنوران توانا و نویسندگان چیرهدست، شعرا و ادبای نامدار و متكلمان، فیلسوفان نامی، هنگامی كه خود بر مسند قدرت تكیه زده و به پست و مقامی رسیدهاند، و در میدان عمل و محك تجربه قرار گرفتهاند، برخلاف گفتار و نوشتار خویش، عمل كردهاند و با سیهروی، در معركهی امتحان و آزمایش، مواجه شدهاند.
حضرت علی(ع) در یك جملهی كوتاه این واقعیت تلخ را این گونه بیان میفرماید: «حق و عدل، وسیعترین میدانها را به هنگام گفتن دارد، تنگترین و مشكلترین میدان را در مقام
عمل و اجرای قانون و دادن حق به صاحبان آن».18 اما در عصر ظهور حضرت مهدی این گونه نخواهد بود زیرا: اوّلاً: او معصوم است و منزّه از هر خطا و اشتباهی و ثانیا: با توجه به علم امامتی كه خداوند به او داده است، چهره واقعی افراد جانی، ستمكار و قانون شكن را میداند و میشناسد، لذا آن امام همام، برای استقرار نظام ارزشمند الهی و اصلاح جامعه و محیط امن و آرام، افراد جانی و بزهكار را شناسایی و تادیب خواهد كرد. حتی افراد و اشخاص كه در خفا و پنهانی، مرتكب جرم و جنایت شده و به حقوق دیگران تجاوز كنند، حضرت مهدی(عج) آنان را شناسایی و به كیفر اعمال ننگینشان خواهد رساند و همین امر باعث میشود كه افراد جانی و بزهكار، دست و پایشان را جمع كرده حتی در خفا و پنهانی هم، جرأت و جسارت گناه، معصیت، تخلّف و حرمت شكنی را نداشته باشند.
امام صادق(ع) میفرماید: «گاه اتفاق میافتد كه فردی در كنار مهدی(عج) ایستاده و سخن میگوید، كه آن حضرت دستور میدهد گردنش را «به خاطر جنایت مخفیانهاش» بزنند و آنگاه است كه در شرق و غرب عالم جنایتكاری نمیماند مگر از آن پیشوای عدالتگستر و آگاه ، حساب میبرد.19 در حدیث دیگر از امام صادق(ع) نقل شده است كه «دنیا به پایان نخواهد رسید تا بزرگ مردی از خاندان ما قیام نماید، او به سبك داوود، حكومت و داوری خواهد كرد و از دلایل و گواهان نخواهد پرسید، حق هر كس را به او اعطا خواهد كرد».20
باز از امام صادق(ع) نقل شده است كه: «هنگامی كه قایم آلمحمد(عج) قیام نماید، میان مردم به سبك داوود حكومت و داوری خواهد كرد و نیازی به دلیل و برهان ندارد خداوند به او الهام كرده و او با علم و آگاهی خویش، داوری و حكومت میكند و هر گروهی را از آنچه نهان میدارند با خبر میسازد.»21
حتی درباره قضات و نمایندگان كه حضرت مهدی(عج) به نقاط مختلف جهان گسیل میدارد، این گونه میخوانیم كه: «هنگامی كه قایم(عج) قیام كند به هر منطقه و شهری، فرستادهای آگاه و پروا پیشه، گسیل میدارد و به او میگوید: برنامه كاری تو در كف دست توست، از این رو، هرگاه كاری برایت پیش آمد كه راه حلّ آن را نفهمیدی و داوری در آن را نشناختی، به كف دست خود نظاره كن و آنچه در آن یافتی عمل نما.»22
با توجه به احادیث فوق الذّكر، میتوان گفت: هر مجرم و گناهكاری كه در خور كیفر باشد، امام مهدی(عج) براساس علم امامت خود، عمل كرده و حرمتشكنان
قوانین الهی و اجتماعی را به جزای اعمال ننگینشان خواهند رساند، و منتظر گواهی گواهان و اقامهی دلایل و مدارك از سوی مدعی نخواهد ماند و به سوگندهای دروغین، از سوی طرفین دعوا، توجه نخواهد كرد، و آنچه حق و عدالت است، آن را ملاك قرار داده و براساس آن، حكم و داوری نموده و با اجرای دقیق احكام الهی، آزادی و امنیت به معنای واقعی كلمه را به جامعه جهانی عرضه خواهد كرد، امنیتی كه در آن، جان، مال، ناموس، حیثیت و آبروی افراد حفظ خواهد شد، و انسانها، دیگر از ناحیه تضییع حقوقشان، دلهره، اضطراب و نگرانی نخواهند داشت.
از خدا میخواهیم هر چه سریعتر، موانع ظهور آن امید محرومان و مستضعفان را مرتفع ساخته و لباس فرج، بر اندام و قامت مباركش بپوشاند و با ظهور آن فرزانه فضیلت سمبل فضیلت و كرامت، اسوهی تقوا و عدالت و منتقم آلعلی و محمد(ص) به تمامی نامردیها و نامردمیها پایان داده، ظلم و بیعدالتی را از كل جهان، ریشهكن سازد و با اجرای احكام و قوانین ارزشمند الهی و انسانی به دست نازنین آن یگانه دوران، امنیت و آزادی و عدالت اجتماعی را به ارمغان آورده و با داروی شفابخش دین، زخمهای كهنه و دردهای دیرین انسانهای مظلوم و مستضعفان التیام بخشد.
به امید آن روز
پی نوشت :
1. اسراء/ 81 و انفال 7 ـ 8.
2. انبیاء/ 105 ـ 106 و قصص/ 5.
3. توبه/ 33 و صف/ 7.
5. نور/ 105 ـ 106.
6. نور/ 55. 7. منتخب الاثر، باب 43، حدیث 1، ص 379.
7. منتخب الاثر، باب 43، حدیث 1، ص 379.
8. نهج البلاغه، خطبه 87:«والبستكم العافیة من عدلی».
9. بحارالانوار، ج 52، ص 362: «…اما والله لیدخلن «القائم» علیهم عدله جوف بیوتهم كمایدخل الحروا…».
10. منتخب الا ثر، ص 147:… قال رسول اللّه(ص): «ابشّركم بالمهدی یبعث فی امتی علی اختلاف الناس و یرضی عنه ساكن السّماء و ساكن الارض یقسم المال صحاحا فقال له رجل و ما صحاحا ؟ قال: التسویه بین الناس».
11. بحارالانوار، ج 51، ص 88: «ویسوی بین الناس حتی لاتری محتاجا الی الزكاة».
12. امام مهدی از ولادت تا ظهور ، ترجمه علی كرمی، ص 614: «الا وان المهدی احسن الناس خلقا و خلقا ثم اذ اقام یجتمع الیه اصحابه علی عدة اهل بدر و هم ثلاثمائة و ثلاثة عشرة رجلاً كانهم لیوث قد خرجو من غایاتهم مثل زبرالحد ید لوانهم همو ا بازالة الجبال الرواسی لازالوها عن مواضعها فهم الذین وحدوا اللّه حق التوحیده…».
13. رجوع به عصر زندگی، ص 57.
14. بحارالانوار ج 51، ص 120: «لیننزعن عنكم قضاة السوء و لیقبضنّ عنكم المراضین ولیعزلن عنكم امراء الجور ولیطهرنّ الا رض من كل غاش».
15. نهج البلاغه خطبه 138: «یأخذ الوالی من غیرها عمّالها علی مساوی اعمالها».
16. المهدی الموعود المنتظر، ج 1، ص 277: «المهدی سمع بالمال شدید علی العمّال رحیم بالمساكین».
17. عصر زندگی ـ آینده انسان و اسلام ـ، ص 59.
18. نهج البلاغه، خطبه 216:«فالحق اوسع الاشیاء فی التواصف واضیقها فی التناصف».
19. غیبت نعمانی، ص 239، باب 13، حدیث 33؛ بحارالانوارج 52، ص 320: « بیناالرجل علی راس القائم(عج) یامرو ینهی اذامر «الامام» بضرب ، عنقه فلا یبقی بین الخافقین شیء الاّ خافه».
20. بحارالانوار، ج 52، ص 32؛ بصائرالدرجات، ص 278: «لاتذهب الدنیا حتی یخرج رجل منی یحكم».
21. بحارالانوار چاپ بیروت ج 52، باب27، حدیث 89، ص 339: «اذاقام قائم آلمحمد(عج) حكم بین الناس بحكم داوود لایحتاج الی بینة یلهمه اللّه تعالی و یحكم بعلمه و یخبر كل قوم بما استببطنواه»
22. غیبت نعمانی، ص 319، باب 21، حدیث 8 ؛ بحارالانوار، ج
52، ص 365: «اذاقام القائم بعث فی اقالیم الارض فی كل اقلیم رجلا… یقول له الامام(ع) عهدك فی كفك فاذا ورد علیك امر لا تفهمه و لا تعرف القضاءٌ فیه فانظر الی كفك و اعمل بما فیها».
*****
منبع : مركز فرهنگ و معارف قرآن، محمد آصف عطائی
www.thaghalain.com