نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین عباس یزدانی
موضوعات: بررسی برخی آموزه های رایج در حوزه های علمیه
ممکن است خوانندۀ محترم بگوید بسیاری از موضوعاتی را که شما مباح شمردید حرمتش اجماعی است با اجماع فقهاء چه می کنید؟
در پاسخ می گوییم حجیت اجماع به دلیل کشف از قولم عصوم است و اغلب این اجماعات چنین اثری ندارد. یعنی از این اجماعات امضای معصوم احراز نمی شود. بلی اگر حکمی در بین قدما اتفاقی باشد و بتوان احراز کرد که فقهای زمان ائمه نیز همین نظر را داشته اند و در مرأی و منظر امام چنین فتوایی رایج بوده و امام چیزی برخلاف ان نفرموده است می توان به آن اطمینان پیدا کرد ولی اجماعات متاخر ارزش علمی ندارد و اجماع در مسائل فرعی استنباطی مثل اجماع در مسائل عقلی حجت نیست ملاحظه خواهید کرد که بسیاری از فتاوای مشهور و به اصطلاح اجماعی بر خلاف نص قرآن است