ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آداب ذکر و ختم صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

آداب ذکر و ختم صلوات

فهرست مطالب

آداب ذکر و ختم صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

ختم صلوات

آداب ذکر و ختم صلوات: یکی از ختم‌های بسیار مهمی که مورد توجه بزرگان دین است، ختم صلوات می‌باشد که هر دردمندی به آن متوسل می‌شود، به روی او باب عافیت و رحمت گشوده می‌گردد،

چنانکه رسول خدا (ص)  فرمود: هر که روزی بر من صلوات فرستد حق تعالی در عافیت را بر روی او بگشاید و حاجت معنوی و مادی، دنیایی و اخروی او به حرمت صلوات بر محمد(ص) و آل محمد برآورده می‌شود.

آداب ذکر و ختم صلوات

1. طهارت: شرط قبولی و استجابت دعا و ذکر ختم صلوات، داشتن طهارت جسم و باطن می‌باشد.
2. قطع امید: شرط استجابت دعا، قطع امید از همه می باشد. جسم و جان ذاکر باید فقط به امید خدا باشد. به همین منظور، امام صادق(ع)  می فرماید: باید از تمام مردم ناامید گشت و جز به درگاه خدا امیدی نداشت.
3. یقین: شرط استجابت دعا این است که ذاکر یقین داشته باشد که خدا توانایی آن را دارد که هر چه اراده فرماید انجام دهد.
4. دعای غریقی: یعنی این که نجاتی برای خود نمی‌بیند به جز خدا، و کمک و نجات را فقط از آنِ خداوند بداند و بس، زیرا خداوند به عیسی بن مریم فرمود: مرا چون غریقی دعا کن که پناه و نجاتی جز من نداری

5. ستایش: ستایش خدا قبل از شروع ذکر، از لوازم مهم بندگی می‌باشد، زیرا علی(ع) می فرماید: ستایش پیش از درخواست است، یعنی هر دعایی که پیش از آن حمد و ثنای حق تعالی نباشد ناتمام و بریده است.
6. اعتراف به گناه: یعنی اعتراف کن که گناهان تو را از بساط قرب دور ساخته و موجبات بلا را فراهم آورده، اعتراف بنما و عفو و پوزش از خداوند بخواه.
7. طلب عفو: یعنی از برخی گناهانی که قلبت را تیره نموده و دعاهایت را حبس نموده، طلب بخشش و عفو کن که کمترینش هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْه‏» گفتن است.
8. حضور قلب: وقتی باطن خود را از نجاسات و شهوات نفسانی پاک کردی و درون خود را درون تکانی کردی، حضور قلب حاصل می‌شود. رسول خدا(ص) می فرمایند:

آن مقدار از نماز قبول می‌شود که به خدا توجه قلبی داشته باشی.

9. نیت قلب: از مهم‌ترین مسائل و آداب ذکر و ختم و توسل، نیت قلبی است که اگر تحقق نیابد زبان به ذکر حقیقی مشغول نمی‌شود.

و قلب سرگرم چیز دیگری است. به همین لحاظ، باید سعی داشت هنگام ذکر و دعا و توسل، نیت قلبی تحقق یابد؛ که امام صادق(ع) فرمود: صلوات را با خلوص و نیّت قلبی بگویید.
10. زمان: برای بعضی ذکرها و صلوات‌ها زمان مخصوصی با کیفیت ویژه‌ای تعیین شده است؛ چنان که معصومین(علیهم السلام)  برای بعضی از صلوات‌ها، پس از نماز صبح یا بعد از نماز مغرب،

یا شب و روز، یا عصر روز پنجشنبه،‌یا روز جمعه و یا شب جمعه را معیّن فرموده‌اند.
11. عدد ذکر: انتخاب عدد ذکر یکی از احکام مهم ذکر و ختم است که باید به آن توجه داشت؛ یعنی همان تعداد و مقداری که از ناحیه معصومین(ع) معین شده است عمل کرد،

چنان که برای صلوات سه مرتبه، ده مرتبه، صد مرتبه و هزار مرتبه را بیان فرموده‌اند.

طریقۀ ختم صلوات

1. اگر کسی حاجتی داشته باشد،‌نیت می‌کند یا به زبان می‌گوید که چنان چه حاجتم تا فلان مدت برآورده شود، 14 هزار صلوات می فرستم و هر هزار صلوات برای یکی از معصومین(علیهم السلام) هدیه باشد و چنان چه حاجت برآورده شد وفا کند.
2. روزی هزار بار صلوات بفرستد و هر هزار تا را برای یکی از ائمه(علیهم السلام)  هدیه کند. در بین یا در پایان به حاجت دلتان خواهید رسید.
حضرت رسول خدا(ص)می‌فرماید: هر کس بعد از نماز ظهر، صد بار صلوات بفرستد خداوند سه پاداش به او می‌دهد: اول، مدیون

احادیث صلوات بر محمد و آل محمد.

فواید صلوات بر محمد و آل محمد(ص).


برچسب ها:

.آداب صلوات. ختم صلوات. آداب ذکر و ختم صلوات.آداب ذکر و ختم صلوات . آداب ذکر و ختم صلوات  آداب ذکر و ختم صلوات . آداب ذکر و ختم صلوات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید