ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حکمت۱۶_ تدبیر بشر و تقدیر الهی

حکمت16_ تدبیر بشر و تقدیر الهی

حکمت۱۶_ تدبیر بشر و تقدیر الهی

 

 

و قال(ع): تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِیرِ، حَتَّى یَکُونَ الْحَتْفُ فِی التَّدْبِیرِ

 

 

واژگان مهم:

تَذِلُّ: ذلیل می‎شود، رام می‎شود

لِلْمَقَادِیر: برای قضا و قدرها

حَتَّى یَکُونَ: تا اینکه می‎باشد

الْحَتْف: تباهی، مرگ

 

 

ترجمه:

کارها چنان رام و پیرو مقدّرات است؛ که گاهی تباهی در تدبیر و دور اندیشی است.

 

 

چکیده مفاهیم:

تدبیر بشر نمی‎تواند مانع از قضا و قدر الهی باشد، گاه تقدیرات، همه تدبیرهای بشر را برهم می‎زند، از این رو حضرت(ع) می‎فرماید: حوادث وامور، تسلیم تقدیرهاست و آنچه خداوند خواسته است همان می‎شود،

نه آنچه بشر تدبیر و قصد کرده است، تا جایی که همان تدابیری که بشر به خیال خود به او سود می‎رساند، به تباهی یا مرگ منجر می‎شود.

 

 

نکتــــــه‌ها

۱- تمام مقدرات به دست خداست و هر کاری در عالم انجام می‎شود، با اذن و خواست و قدرت خدا انجام می‎گیرد که: «لا حول و لا قوه الا بالله» بنابراین، خواست و تدبیر انسان، آنگاه به سرانجام می‎رسد که با تقدیر و خواست الهی همراه باشد.

قریش تلاش بسیاری کرد تا ندای پیامبر صلی الله علیه آله از مکه بیرون نرود و حتی تصمیم گرفتند که با هم شبانه پیامبر  را بکشند، اما اراده و تقدیر الهی این بود که آن حضرت نجات یابد؛ از این رو، با تدبیر الهی، پیامبر صلی الله علیه آله در شب لیله المبیت،

به مدینه هجرت کرد و این هجرت، آغاز جهانی شدن دعوت ایشان گردید.
۲- خداوند به پیامبرش  فرمود: «و هرگز در مورد کاری نگو: «من فردا آن را انجام می‎دهم، مگر اینکه [بگویی اگر] خدا بخواهد.» خداوند در این آیه توحید افعالی را در کنار اختیار و اراده به ما می ‎آموزد اگر چه در کار خویش مجبور نیستیم، اما نباید در امور مختلف،

ادعای استقلال در عمل و بی‎نیازی از مشیت خدا و اذن او داشته باشیم.

 

 

پیـــــــام‌ها

۱- اگر تمام مقدرات به دست خداست، دلهره در کارها برای چیست؟! اگر راه را با دقت و تدبیر و برنامه‎ریزی انتخاب کرده‎ایم، بقیه امور را باید به خداوند بسپاریم و از او بخواهیم که ما را از ثمرات نیکوی این مسیر بهره‎مند برساند.
۲- در حوادث و مقدرات الهی نباید یکدیگر را مقصر بدانیم؛ مثلا بگوییم تو چنین و چنان کرده‎ای و یا اگر تو این کار را نمی‎کردی، این گونه نمی‏شد. یا گاهی گفته می‎شود اگر فلانی ماشین نمی‎خرید یا به مسافرت نمی‎رفت، الآن زنده بود یا دست و پایش نمی‎شکست!!

البته گاهی نتایج نامطلوب برخاسته از انتخاب‎ها و اعمال نادرست خود ما است مثلاً بدون آنکه کارایی یک دستگاه پرخطر را بدانیم آن را روشن کرده و خطراتی را متوجه خود و دیگران سازیم، در این صورت، نباید همه آسیب‎ها و ناگواری‎ها را به تقدیر الهی منتسب کنیم و

از پذیرش مسؤلیتِ اشتباه خویش سر باز زنیم.
۳- یکی از جاهایی که انسان باید به یاد خداوند بیفتد زمانی است که همه تدبیرهای ظاهری را انجام داده ولی کار بر خلاف اراده او محقق می شود. که نشان از این دارد که انسان در این عالم همه کاره نیست.

 

 

لطـــــــــــــــائف

قضا و قدر بر امورند حاکم  که تدبیر با مرگ گردد ملازم

 

 

خودآزمایی

۱. اراده و تدبیر انسان چه زمانی به مرحله عمل رسیده و محقق می شود؟
۲. با توجه به چه عقیده ای و چگونه می توان دلهره و اضطراب را از خود دور کرد؟

 

 

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

حکمت۱۶. حکمت۱۶. حکمت۱۶. حکمت۱۶. حکمت۱۶. حکمت۱۶. حکمت۱۶. حکمت۱۶. حکمت۱۶.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید