ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

قرآن، سنت و روايت سه ركن اساسی در تربيت قرآنی فرزندان است

تربیت فرزندان قرآنی

فهرست مطالب

 

 

قرآن، سنت و روايت سه ركن اساسی در تربيت قرآنی فرزندان است

تربیت فرزندان قرآنی: حجت‌الاسلام والمسلمين يعقوب جعفری، پژوهشگر و مفسر قرآن كريم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا)، با اشاره به اهميت تربيت فرزند از نگاه قرآن. اظهار كرد: خداوند در قرآن كريم در قالب آيات فراوانی، سرپرست خانواده را برای تربيت فرزندان مورد خطاب قرار داده است. و مسئوليتی كه پدران و مادران در قبال تربيت فرزندان بر عهده دارند را به آنان گوشزد كرده است.

اين مفسر قرآن كريم با اشاره به آيه چهار سوره «تحريم».

یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ ﴿۶﴾.

ای كسانی كه ايمان آورده‏ايد خودتان و كسانتان را از آتشی كه سوخت آن مردم و سنگهاست حفظ كنيد

آن آتش فرشتگانى خشن و سختگير گمارده شده‌اند. از آن‌چه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمى‏كنند و آنچه را كه مامورند انجام مى‏ دهند.

اظهار كرد: در اين آيه منظور از كسان همان خانواده و فرزندان است. كه خداوند در اين آيه خطاب به انسان‌ها می‌فرمايد:

هم خودتان و همه خانواده و فرزندانتان را با ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی كه در مجموع ارزش‌های اسلامی هستند. همراه كرده و خود و فرزندانتان را از آتش جهنم دور كنيد.

هرچند كه آيات قرآنی، مباحث تربيتی را به شكل كلی و راهبردی بيان كرده اما در روايات و احاديث پيامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) به مباحث تربيتی به شكل جزئی‌تری پرداخته شده است

وی با يادآوری اينكه از نگاه قرآن پدران و مادران در برابر فرزندان خود مسئول هستند. عنوان كرد: پدران و مادران بايد فرزندان خود را به نحوی تربيت كنند كه نوجوانان و جوانان رفتاری شايسته و مورد رضای خداوند از خود بروز داده و مصونيت كامل پيدا كنند تا در نهايت از آتش جهنم كه در قرآن نيز بيان شده دور بمانند.

حجت‌الاسلام جعفری در اين بخش از سخنان خود با بيان اينكه آيات متعدد قرآن كريم شيوه‌ها و روش‌های تربيتی را به مسلمانان می‌آموزند. گفت:

بسياری از آيات قرآن كه به آنان تواصی می‌گوييم. مانند آياتی كه به بيان اوصاف مسلمانان از جمله: صبر، مقاومت، ايثار، مهربانی، خلق نيكو و… می‌پردازند. به عنوان آيات تربيتی بوده و خانواده‌ها می‌توانند از اين آيات و آموزه‌های قرآنی در تربيت كودكان و نوجوانان خود بهره بگيرند.

اين مفسر قرآن كريم در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينكه مباحث تربيتی و اهميت تربيت فرزندان در قرآن به صورت كلی بيان شده است. عنوان كرد: هرچند كه آيات قرآنی، مباحث تربيتی را به شكل كلی و راهبردی بيان كرده اما در روايات و احاديث پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به مباحث تربيتی به شكل جزئی‌تری پرداخته شده است.

وی با اشاره به روايتی از معصومين كه «اولاد خود را برای غير زمان خود تربيت كنيد» افزود:

منظور از اين روايت آن است. كه پدران و مادران بايد توجه داشته باشند.

كه در هر دورانی مسائل جديدی مطرح می‌شود و آنان بايد فرزندان خود را با توجه به شرايط روز و مقتضيات زمان تربيت كرده.

و تلاش نكنند تا با ناديده گرفتن فرهنگ روز، فرهنگ گذشته را به آنان تحميل كنند.

اولين مشكلی كه در مسير تربيت قرآنی فرزندان ديده می‌شود بی‌اطلاعی پدران و مادران از مسائل تربيتی و آموزه‌های دينی و قرآنی است و البته نياز است كه آموزه‌ها و مفاهيم قرآنی و دينی از سوی متوليان در سازما‌ن‌های فرهنگی و دينی برای خانواده‌ها تبيين شود

يعقوب جعفری با بيان اينكه مطالب اساسی و ارزشی كه در تربيت مورد نياز است نسبت به گذشته تغييری نكرده و تنها آداب و رسوم تفاوت داشته است. عنوان كرد:

پدران و مادران بايد توجه كنند و تا آن‌جايی كه مخالف شرع نباشد. كودكان و نوجوانان خود را در رفتارها آزاد گذاشته و در عين حال كه آنان را مطابق فرهنگ روز تربيت می‌كنند، آموزه‌های قرآنی و دينی را نيز به آنان بياموزند.

وی با اشاره به هجمه‌هايی كه از سوی كشورهای غربی بر جامعه ما وارد می‌شود،

عنوان كرد:

با توجه به هجمه‌ای كه از سوی كشورهای غربی بر جامعه ما وارد می‌شود. خانواده‌ها بايد تلاش كنند تا كودكان و نوجوانان را بنا به تغييرات روز دنيا تربيت كرده

و حتی اگر آگاهی كامل در اين زمينه ندارند. افرادی را كه متخصص در زمينه تربيت قرآنی فرزندان هستند شناسايی كرده و از اين كارشناسان كمك بگيرند.

اين مفسر قرآن كريم،

در اين بخش از سخنان خود درباره مشكلات و موانع پيش‌روی تربيت قرآنی كودكان و نوجوان، اظهار كرد:

اولين مشكلی كه در مسير تربيت قرآنی فرزندان ديده می‌شود. بی‌اطلاعی پدران و مادران از مسائل تربيتی و آموزه‌های دينی و قرآنی است

و البته نياز است كه آموزه‌ها و مفاهيم قرآنی و دينی از سوی متوليان در سازما‌ن‌های فرهنگی و دينی برای خانواده‌ها تبيين شود

تا آنان بتوانند نقش خود را به خوبی در تربيت قرآنی كودكان و نوجوانان ايفا كنند.

اين پژوهشگر قرآنی، مشكل ديگر در تربيت فرزندان را قرار گرفتن نوجوانان و جوانان در معرض شديد‌ترين حملات تبليغی دانست.

و گفت: در جامعه امروز كه كودكان، نوجوانان و جوانان در معرض شديد‌ترين حملات تبليغی غيراسلامی قرار گرفته‌ و فرهنگ‌های بيگانه از طريق ماهواره، اينترنت و … به آنان انتقال داده می‌شود.

تربيت كردن فرزند براساس قرآن بسيار مشكل خواهد بود كه البته اين كار بايد با ظرافت كامل انجام شود.

برنامه‌های کلان از سوی مسئولان تربیتی دولت برای تربیت قرآنی نوجوانان تدوین شود.

حجت‌الاسلام يعقوب جعفری. در اين بخش از سخنان خود با يادآوری نقش سازمان‌ها و نهادهای مختلف در تربيت قرآنی كودكان و نوجوانان. بر وظيفه روحانيون و علمای بزرگ و دست‌اندركاران مسائل تربيتی در رده دولت اشاره كرد و افزود:

برای تحقق تربيت قرآنی فرزندان در جامعه بايد برنامه‌های كلان از سوی دست‌اندركاران مسائل تربيتی دولت، روحانيون و علما تدارك ديده شود.

پژوهشگر و مفسر قرآن كريم،

با بيان اينكه آموزش و پرورش نقش اساسی و غيرقابل انكار را در تربيت قرآنی كودكان و نوجوانان دارد.

گفت: پس از تدارك ديدن برنامه‌های كلان از سوی مسئولان تربيتی. آموزش و پرورش نيز بايد با جمع‌آوزی شيوه‌های موثر در تربيت قرآنی فرزندان اين شيوه‌ها را در مدارس مورد استفاده قرار دهد.

و آموزه‌های قرآنی را فقط به صورت يك درس در كلاس ارائه ندهد.

وی در پايان يادآور شد: آموزش قرآن و مفاهيم قرآنی در كلاس‌های درسی بايد به گونه‌ای باشد تا دانش‌آموزان به درس قرآن علاقه پيدا كرده و و درس قرآن را تنها برای گرفتن نمره نخوانند.

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

تربیت فرزندان قرآنی. تربیت فرزندان قرآنی. تربیت فرزندان قرآنی. تربیت فرزندان قرآنی. تربیت فرزندان قرآنی.
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید