ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حکمت29 _ از پرده پوشی خدا مغرور نگردید

حکمت29 _ از پرده پوشی خدا مغرور نگردید

فهرست مطالب

حکمت29 _ از پرده پوشی خدا مغرور نگردید

و قال(ع): الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتّى‏ كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ

 

 

واژگان مهم:

الْحَذَرَ: پرهیز و احتراز کردن

قَدْ سَتَرَ: به تحقیق پنهان کرده است

قَدْ غَفَرَ: به تحقیق آمرزید

 

 

ترجمه:

[از نافرمانی پروردگار] برحذر باش، به خدا سوگند که او هر آینه [گناهان را چنان] پنهان کرده که گویا [آنها را] آمرزیده است.

 

 

چکیده مفاهیم

بنده باید همواره مراقب باشد و با دیدن ستاریت و پرده‏پوشی خداوند مغرور نگردد، از اینکه پروردگار رحیم، هنوز عقوبتِ گناهان و رفتارهای نادرست او را نشانش نداده است، به بخشیده شدن گناهان خود مطمئن نشود.

 

 

نکتــــــه‌ها

1- کلمه «حَذَر» به معنی مراقبت از نفس و حفظ خویشتن از چیزی یا کسی است. این کلمه در زبان عربی در جایی می‎آید که خطری انسان را تهدید می‎کند. در کلام امام(ع) آنچه را که باید خود را از آن حفظ نمود، عذاب آخرت و خشم و سخط الهی به سبب معاصی پی در پی است.
خداوند دارای دو صفت غفاریت و ستاریت است، خداوند به لطف و عنایتش، بنده‏اش را در هنگام ارتکاب خطا از رسوایی بین مردم حفظ می‎نماید و آبرویش را نگه می‎دارد و گناهانش را می‎پوشاند تا اولاً بنده را از گناهِ بیشتر حفظ کند و ثانیاً، باعث آمادگی برای بازگشت و توبه می‎شود، اما همیشه ستاریت او، نشانه غفران و چشم پوشی از معاصیِ بنده‎اش نیست. با وجود این، گاه بنده‏ای که اسباب جبران گناهان خود را تدارک ندیده، فکر می‎کند خداوندی که رحمان و رحیم است، او را بخشیده است و این از آسیب‏ها و خطراتی است که امام(ع) نسبت به آن هشدار داده است.

2- گناهان کسانی که بدون توبه از دنیا رفته‎اند، در آخرت بر همگان آشکار می‎شود. پس ستاریت خدا از گناهان، مخصوص همین دنیاست و در آخرت پرده‎ها کنار می‎روند و مجرمان از راه نشانه‎هایشان شناخته می‎شوند: «يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ»

 

پیـــــــام‌ها

سنت خدا، پرده پوشی است و بسیاری از گناهان ما را آشکار نمی‎کند؛ حال، اگر از ستاریت و آبروداری خداوند سوء استفاده کنیم و خیال کنیم استمرارِ لطف خدای سبحان، نوعی آمرزش گناهان ماست، در واقع، ناخواسته، گام به گام به سوی عذاب الهی می‎تازییم.

 

 

لطـــــــــــــــائف

از امیرمؤمنان(ع) روایت شده که فرمود: بنده‎ای نیست، مگر اینکه چهل پوشش بر اوست؛ تا اینکه چهل گناه کبیره انجام می‎دهد و در این هنگام پوشش‎ها از او برچیده می‎شود؛ اما خداوند به ملائکه می‎فرماید بنده مرا به بال‎های خودتان بپوشانید. ملائکه او را به بال‌های خودشان می‎پوشانند. با وجود این، بنده گناهکار چیزی از اعمال قبیح را وانمی گذارد، تا آنکه به فعل قبیح خود نزد مردم فخر می‎کند. پس ملائکه می‎گویند: پروردگارا! این بنده تو، مرتکب هر گناهی شد و ما از آنچه به جا می‎آورد، حیا می‎کنیم. پس خداوند به ملائکه وحی می‎کند تا بال‎هایشان را از آن بنده بردارند. در این وقت پرده آسمان و زمین پاره می‎شود وملائکه می‎گویند: پروردگارا! این بنده تو مفتضح و رسوا گردید. خدای تعالی به آنها می‎فرماید: اگرمن او را می‎خواستم، به شما امر نمی کردم بال‎های خود را از او بردارید.
*****
در حَذَر باش ز ستّاری حق توبه آور ز گناه اَسبق
پرده پوش است خداوند کریم تا بری ظنّ گذشتِ مطلق

 

 

 

خودآزمایی

1.کلمه «حَذَر» در زبان عربی چه جایی به کار می رود؟
2. آیا خداوند در آخرت گناهان کسانی که بدون توبه از دنیا رفته اند را پرده پوشی می کند؟
3. سوء استفاده از ستاریت و آبروداری خداوند متعال چه نتیجه ای را به همراه دارد؟

 

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

 

حکمت29 _ از پرده پوشی خدا مغرور نگردید. حکمت29 _ از پرده پوشی خدا مغرور نگردید. حکمت29 _ از پرده پوشی خدا مغرور نگردید. حکمت29 _ از پرده پوشی خدا مغرور نگردید. حکمت29 _ از پرده پوشی خدا مغرور نگردید. حکمت29 _ از پرده پوشی خدا مغرور نگردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید