ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

صلوات اهل سنت بر محمد و آل محمد

صلوات اهل سنت بر محمد و آل محمد

فهرست مطالب

صلوات اهل سنت بر محمد و آل محمد:

اکثر فرقه‌هایی که به گمان خود پیرو سنت رسول الله هستند (مالکی، حنفی، شافعی و …) هنگام فرستادن صلوات بر آن رسول اعظم، «آل و خاندان» ایشان را از الفاظ صلوات حذف می‌کنند؛ به عبارت دیگر به صورت «ابتر» صلوات می فرستند و می‌گویند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و سَلَّم».

 

دلیل ایشان برای حذف خاندان پیامبر از صلوات غالباً استناد به آیه 56 سوره‌ی احزاب است که خداوند می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً» و این گونه استدلال می‌کنند که سلام و صلوات –طبق نص این آیه- فقط مخصوص رسول خدا است، در حالی که شیعیان در سخنان خود، صلوات و سلام را برای خاندان و آل پیامبر نیز می‌آورند. بدیهی است این عمل بر خلاف نص صریح قرآن مجید است و بدعت به شمار می‌رود و اهل بدعت، اهل ضلالت هستند.

 

 

پاسخ:

اولاً: این آیه از سلام و صلوات بر دیگران منع نکرده است؛ بلکه امر می‌کند که مسلمانان بر حضرت محمد(ص) صلوات بفرستند. پس عمل شیعیان، مخالف نص قرآن نیست. ثانیاً: یکی از ویژگی‌های خاندان و اهل بیت پیامبر اسلام این است که در قرآن، سلام تنها مخصوص انبیا ذکر شده است نه اولاد انبیا ولی در مورد پیامبر اسلام حضرت محمد*ص* علاوه بر این که سلام و صلوات ویژه شخص او است قرآن سلام و صلوات را بر فرزندان و اهل بیت او نیز لازم دانسته است.

از این رو در آیه‌ی 130 از سوره صافات می‌فرماید: سَلامٌ عَلى‏ إِلْ‏ ياسينَ. طبق نظر بعضی از علمای بزرگ اهل سنت، مراد از این ایه «آل و خاندان حضرت محمد» است؛ از جمله:

الف- ابن حجر مکی در کتاب صواعق محرقه خود آیاتی را در فضیلت اهل بیت پیامبر ذکر می‌کند. از جمله می نویسد: «ان المراد بذلک سلام علی آل محمد»؛ منظور از «ال یاسین» در این آیه «آل محمد*علیهم السلام*» هستند.

ب- امام فخر رازی بزرگترین مفسر قرآن اهل سنت و نویسنده تفسیر کبیر در جلد هفتم تفسیر خود صفحه‌ی 163 در تفسیر این آیه می‌نویسد: «مراد از ال یاسین، آل محمد هستند».

ج- سید ابی بکر بن شهاب الدین در صفحه 24 از باب اوّل کتاب رشفة الصادی می‌نویسد: «ال یاسین در این آیه قرآن، همان آل و خاندان پیامبر خاتم حضرت محمد*ص* هستند».

 

 

محدثان اهل سنت

بزرگ‌ترین محدّثان اهل سنت یعنی نویسندگان دو کتاب صحاح اهل سنت .صحیح بخاری و صحیح مسلم. که به تعبیر خودشان، این دو کاب صحیح‌ترین کتاب‌ها بعد از قرآن هستند. چنین می‌نویسد: «برخی از اصحاب گفته‌اند که چون آیه‌ی (إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً) نازل گردید،

عرض کردیم: «یا رسول الله! چگونه بر تو صلوات بفرستیم* حضرت فرمودند: بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد». البته افرادی همچون «شافعی» که از بزرگترین فقهای جهان اهل سنت است، آوردن «آل محمد» را هنگام صلوات واجب می‌دانند و در مجموعه‌ای از فتواهای خود که به صورت «نظم» نوشته است، چنین می‌گوید:

 

يا أَهْلَ بَيت رسُول اللّه حُبُكُمُ فَرضٌ مِنَ اللّهِ فِي القُرآنِ أَنْزَلَهُ‏
كَفاكُمْ مِنْ عَظيمِ القَدْرِ أَنّكُمُ مَنْ لَمْ يُصَلِ عَلَيْكُمْ لا صَلاةَ لَهُ

 

ترجمه:

ای اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم) خداوند در قرآن دوستی و محبت شما را واجب می‌داند. در عظمت و بزرگی برای شما بس است که هر کس در نمازش بر شما صلوات نفرستد نمازش مقبول و صحیح نیست.‏

. الحدائق الناضرة. ج8، ص465 به نقل از شرح الزرقانی علی المواهب اللدنیة. ج7. ص7.
. سفینه البحار. ج2، ص50 و بحارالاانوار، ج91. ص71.
شبهای پیشاور. شمس الواعظین شیرازی، ج1. ص148.

 

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

صلوات اهل سنت.صلوات اهل سنت.صلوات اهل سنت.صلوات اهل سنت.صلوات اهل سنت

35 پاسخ

  1. این همه مشکلات وتکفیر کردنها از گور ابن تیمه حرانی و محمد بن عبدالوهاب و آل سعود ملعون بلند میشود

  2. سلام هر کی میفرسته که خودش سود کرده، صلوات رو درست ادا کرده و خدا هم اجرش رو میده، روایاتی از اهل سنت نقل شده است به این مضمون که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدند عده ای بر ایشان صلوات می‏فرستند اما نامی از آل پیامبر نمی آورند. آنها در واقع صلوات را ناقص می فرستادند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به آنان فرمودند: “لا تصلوا عليّ الصلاة البتراء” یعنی: بر من صلوات ابتر و اصطلاحاً دم بریده نفرستید. مردم پرسیدند: صلوات ابتر چیست یا رسول الله؟ حضرت پاسخ دادند: “تقولون اللهم صل على محمد و تسكتون، بل قولوا اللهم صل على محمد و على آل محمد” یعنی: شما می گویید «اللهم صل علی محمد» و ساکت می‏شوید، ولی باید بگویید: «اللهم صل على محمد و على آل محمد».
    صلوات را کامل بر فرزندان پیامبر هم باید فرستاد.

    1. همین چیزای غلطو میگید بین برادرای سنی و شیعه اختلاف میندازید فردا دعوامیشه بینشون نکنید خدا برا بانی این اهداف و حرفای غلط نسازه باعث نا آرامی میشه

  3. دوستان اسلام بدون اهل بیت مثل نماز بدون وضو است حالا هزار رکعت نماز بخونه جز آزار بدن فایده نداره و سلام

  4. سلام دوستان و عزیزان

    من خودم اهل سنتم و تابحال ندیدم کسی صلوات رو فقط بر پیامبر بفرسته و از ال محمد در اخر اسمی نبره
    ( اللهم صل علی محمد و آل محمد )

    این متن برام جالب بود و فکر میکنم با دنیای واقعی اهل سنت منافات داره

    در مورد کامنت های دوستان هم باید بگم هرکسی اعتقادات خودش رو داره
    خداوند خودش راه راست رو به همگی نشون بده ان شاءالله
    این اختلافات جزیی در مذاهب باعث شده اتحاد مسلمانان از هم متلاشی بشه

    1. برادر من پاکستانی ام و در پاکستان 90 در صد اهل سنت “صلی الله علیه وسلم” می گویند و آل را حذف می کنند

  5. سلاممن یه سنی ام
    امامان و پیامبران بهترین انسان های زمان خودشون بودن
    وقتی ما حاجتی یا دعایی داریم باید اونو از خود خدا بخواییم نه اینکه بریم سر قبر فلان امام، و پیامبر یا امام رو واسطه قرار بدیم
    ما باید حاجتمون رو از خود خدا بخواییم چون خدا افریننده و شفا دهنده و اجابت کننده هست
    ما باید خدا رو به بزرگی خودش به بخشندگی خودش قسم بدیم تا حاجتمون بر اورده کنه
    اینکی بری سر قبر مرده دست دراز کنی پیامبر شافا بده یا مشکل حل کن این (شرک) هست( بدعت)
    هست

    1. سلام اهل سنت ائمه را قبول دارند ائمه منیع نور هستند و معصوم پاک و مطهر هستند واسطه که می شوند با شفاعت آن بزرگواران دعای ما اجابت میشود . بنده خدا مرده با شهید فرق داره شهید زنده است و در نزد خدا روزی میخورد. اینکه ائمه را قبول نداشته باشی که در زیارت آل یس گفته حق هستند این شرک هست .

    2. قرآن کریم می فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‏اى براى تقرب به او بجوئید و در راهش جهاد کنید، باشد که رستگار شوید».
      ما پیامبران و اهل بیت علیهم السلام را به دلیل جایگاهی که نزد خدا دارند واسطه قرار می دهیم مثل فرزندان یعقوب که یوسف را در چاه انداختند و برای اینکه توبه شأن پذیرفته شد از یعقوب خواستند واسطه شود.
      این کار شرک و بدعت نیست. ان شاءالله خداوند متعال همه را هدایت فرماید.

    3. خداوند خودش در قرآن گفته برای اینکه گناهان تون بخشیده بشه وسیله بیاورید و منظورش از وسیله هل بیت هستن. یا حتی ما داریم در قرآن که برای اینکه فرزندان یعقوب بخواهند خدا گناهانشان رو ببخشه از پدرشون بخوان دعا کنه و پدر رو واسطه کنند . یعنی پدر شفیع میشه. شیعیان هم امامان رو که وجیهه عندالله هستن واسطه می کنند میان خودشون و خدا و این شرک نیست

    4. سلام دوست عزیز
      ابلیس هم چند هزار سال عبادت می گفت فقط خدا ولی خدا گفت من اراده کردم آدمی که از روح خودم در او دمیده را از این پس خلیفه قرار دهم از آن پس ابلیس ملعون شد و شیطان نامیده شد
      اهل بیت پیامبر صلوات الله ادامه خلافت الهی خدا هستند باب الله هستند دریچه جاری شدن اراده خدا هستند خود خدا نیستند و امام مهدی آخرین خلیفه خدا بر روی زمین خواهد بود
      دوست عزیز مواظب باش خداوند رحمان در برابر کسانی که مخالف خلیفه اش هستند بسیار غیور با تعصب رفتار می کند کند و به سرنوشت شیطان دچار شان می سازد.

    5. سلام پس چرا شما به مرده سلام میدهید،
      در سلام نماز یا ایها نبی و رحمته الله و برکته
      یا اینکه چرا به پدر و مادر میگویید برایتان دعا کند
      لطفا با مطالعات فراوان و صحیح اشکالات را بر طرف کنید
      مهم ولی خدا هستش،شیطان به خدا سجده کرد به ولی سجده نکرد ازدرگاه خدا رانده شد،ما سجده نمیکنیم فقط توسل میکنم،وگرنه هیچ کس و هیچ چیز قابل قیاس با خداوند متعال نیست

    6. سلام
      عین نص قرآن است که شهدا شفاعت می کنن این را چگونه توجیه می کنی توسل مثلاً به شهدا مثلاً برای شفاعت شرک است یعنی قرآن هم قبول نداری !؟ البته قبول دارم امامزاده پرستی در تشیع داره کمکم به شرک نمود پیدا می‌کنه ولی خب اصل شفاعت و توسل رو نباید زیر سوال برد.

      1. با سلام
        شما میگی که قرآن فرموده شهدا شفاعت میکنند بعد دوباره میگین که توسل به شهدا برای شفاعت شرک است؟ البته از شما بعید نیست، اهل سنت و بزرگانشان در طول تاریخ عادت به خودمختاری و بدعت در دین داشته اند.
        طبق فرموده پیامبر شهدا هم در روز قیامت شفاعت میکنند، چرا که طبق فرموده قرآن شهدا زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی میخورند(سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ﴿۱۶۹﴾). با توجه به این آیه،
        شهدا از جمله کسانی هستند که مقربان درگاه خداوند می باشند و می توانند شفاعت کنند.
        رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: شفاعت شهید درباره هفتاد نفر از خانواده ‏اش پذیرفته می‏شود».منبع:(ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، شمس الدین، محمد حسین، ج 7، ص 286، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، بیروت، چاپ اول، 1419ق. ، ج‏7، ص: 286؛ رشیدالدین میبدی، احمد بن ابی سعد، کشف الأسرار و عدة الأبرار، تحقیق: حکمت‏، علی اصغر، ج 2، ص 347، تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ پنجم، 1371ش.)
        امام علی(علیه السلام) فرمود که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) درباره مقام شهیدان فرمود: «سوگند به کسی که جانم در دست او است که وقتی شهیدان‏ وارد عرصه محشر می‏شوند، اگر پیامبران در مسیر آنها سوار بر مرکب باشند، پیاده می‏شوند، به خاطر نور و ابهت آنان و هر یک از آنها هفتاد هزار نفر را از خاندان و همسایگان خود شفاعت‏ می‏کند».(مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 97، ص 13 – 14، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.)
        این فقط دو حدیث از پیامبر عظیم الشأن اسلام است در فضیلت شهدا. احادیث صحیح السند زیادی در فضیلت شهدا موجود است که میتوانید بخوانید. البته به شما توصیه میکنم که از احادیث شیعیان بخوانید، چرا که احادیث ما مستقیما از زمان پیامبر شروع شده اند، اما برای اهل سنت با توجه به منع حدیث
        توسط خلفایتان، صد سال بعد از پیامبر شروع به نوشتن احادیث کردید که در بسیاری از آن ها شک وجود دارد. جدا از اینکه بسیاری از احادیث شما تکراری است.
        دیگر اینکه فرمودید شیعیان امام زاده پرستی می کنند، باید به محضرتان عرض کنم که کاری نداریم به اینکه حرفتان از روی کینه است و اشتباه می باشد، اما مسلمان بودن به اسلام انحرافی که توسط دشمنان پیامبر و دشمنان اهل بیت پیامبر و منافقان زمان پیامبر بدعت گذاری شده، بسیار بدتر است از
        امام زاده پرستی.

    7. جمع کن وهابیت با سنی فرق داره من سنیم اصلا در گمانم نمی‌گنجد به امامان توهین کنم رفتن به زیارت امامان سراسر رحمت است ای مسلمان تحقیق کن دل به وهابیت فاسق که جدید تشکیل شده نبند

    8. چی می گی دوست خوب من مگر تو به دکتر می روی و از او کمک می خواهی شرک می کنی؟!
      دوست عزیز شما از اطلاعات کافی بر خوردار نیستید چرا نظر می دهید کاری که صحابه و امامان کرده اند آیا اشتباه بوده؟! ما اهل سنت و جماعت همگی باور داریم که پیامبر خودش شافی نیست و فقط واسطهای الهی است که خداوند او را خیلی دوست دارد
      یک حدیث را ذکر کن که بگوید وسیله قرار دادن پیامبر شرک است یک حدیث

    9. اقای پروفسور مگه قران نمیگه که شهدا زنده هستن ورا هی میگی سر قبر مرده تمام امامان شیعه شهید شدند و حتی خود پیغمبر که مسمومش کردند دوما خدا در قران به پیامبر می فرماید از پیامبران قبل از خودت سوال کن خب اینجا خدا حواسش نبوده که که پیامبرای قبلی مردن برو عموجان یه خرده مطااعه کن و قران بخون خداروشکر اینایی ک گفتم نص صریح قران بود و نه حدیث و هزارتا دلیل دیگر حتی مولوی های خودتون هم قضیه توسل رو قبول دارن و چقدر باید قلب یه ادم تیره و تار شده باشه که در همین عصر حاضر که یه عده به حرم امام رضا میرن و شفا میگیرن رو نبینه خیلی ها از اهل سنت از امام رضا حاجت گرفتن.ایشالا که تو با خلفای خودت محشور بشی و خال و روزشونو ببینی ما هم با اهل بیت پیغمبر محشور میشیم لعنت خدا بر قاتلان حضرت زهرا و طرفدارانشان

    10. سلام ،،، وقتی که یک مشکل در خانواده یا محل کارتان یا با همسایه پیش بیاید یک بزرگتر یک ریش سفید یک انسان مومن عادل یا بزرگ عشیره را می‌فرستین برای پا در میانی و آشتی دادن یک نفر را می‌فرستین که که همه قبولش دارند و به احترامش گذشت میکنند و آشتی میکنند کجایش اشکال دارد ،،، وقتی یکی میگوید خدایا به احترام پیامبر که بهترین بنده و پیامبرت است گناهان مارا ببخش ،،کجایش شرک است

    11. همین حسبنا کتاب الله گفتن بعضیا
      بذر تفرقه رو میون مسلمونا کاشت
      لطفا مثل هزار و چهارصد سال پیش فتوای صد من یه غاز ندید.
      ضمنا
      آیا تکتف اهل سنت بدعت نیست؟؟
      پیامبر خودش بلد نبود؟؟؟
      نقل شده پیامبر دستهاش رو مثل شیعیان میذاشته
      بعد از فتح ایران،دومی میبینه ایرانی ها مقابل بزرگان حالت تکتف میگیرن.
      بعدش حال کرد و اعلام کرد موقع نماز خوندن تکتف کنید.
      آیا دومی پیغمبر بود؟
      آیا پیامبر خودش بلد نبود؟؟؟؟

  6. سلام
    من شیعه دوازده امامی هستم،اما واقعا از این مذهب خودم بیزار میشم،چونکه همش دروغ قالبمون کردن، حتی در تفسیر آیات قران،شیعه یک بدعته،
    جوری که حتی توی دعاهامون خدارو به بندگانش قسم میدیم تا اجابتمون کنه،یعنی خدا پیش ما شیعه ها از امام حسین و غیره و ذالک کمتره
    این یعنی کفر محض

    1. سلام نه واقعا اینطوری نیست چون امامان معصوم هستن و پیش خدا بیشتر از ما عزیز هستن بخاطر این ما امامان معصوم را واسطه میکنیم تا حاجت روا بشیم .

      1. شفاعت در قیامت معنا داره در دنیا جز شرک بت پرستی چیزی نیست نیاز به شرایطه دعا هم نداریم خودش گفت ادعونی استجب لکم اگر غیر از این بود خدای متعال میفرمود ادعونی 12 امام استجب لکم

        1. من سنی هستم و هر حاجتی دارم از خود خدا طلب میکنم خدا از رگ گردن به انسان نزدیک تر است نیاز به هیچ واسطه ای نیست
          فقط خدا

    2. سلام علیکم
      اگر شیعه دوازده امامی هستید مطالعه تون رو بالا ببرید و افتخار کنید به هدایتی در آن هستید و واسطه قرار دادن نیکان و پیامبران و امامان جزو دستورات خداوند در قرآن است.قرآن کریم می فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‏اى براى تقرب به او بجوئید و در راهش جهاد کنید، باشد که رستگار شوید».

    3. سلام علیکم من اهل سنت هستم
      این متن دراین صفحه کاملا اشتباه وتهمت است،
      ما اهل سنت ،،اینگونه صلوات میفرستیم،،

      ﷺﺻـﻞﷺﻭﺳـــــﻠـﻢﷺ

      اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد*
      اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آل إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد*

      صلوات فرستادن اهل سنت والجماعت ،،
      غیراین هرجه نوشتن دروغ و تهمت است،،و سلام

      1. با سلام
        درسته این صلوات در روایات شما امده، اما چیزی که مشهور است اینست که شما فقط (اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ) را می گوئید و بقیه را نمی خوانید، هر چند که بر خلاف شیعه، غالبا با شنیدن نام پیامبر بلند صلوات نمی فرستید.

  7. سلام و عرض ادب
    بنده یک شیعه هستم ولی در تمام موارد قریب به ۹۰ درصد حرف سنی ها جای شبهه ندارد یعنی مثل ما تفسیر به رای نمی کنند

    1. سلام ممنونم از نظرتون مقالات درج شده با منیع معتبر ذکر شده است . موفق و موید باشید .

    2. خب چرا شیعه موندی گلم؟ لا اکراه فی دین.
      خودت هم خوب می‌دونی شیعه حقه، با دست پس می زنی با پا پیش می کشی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید