ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حفظ اصالت متن مهمترين ويژگی طرح‌های گرافيكی قرآنی است

فهرست مطالب

«محمدرضا دادگر» طراح گرافيك، نقاش و تصويرگر در حاشيه داوری آثار بخش پوستر و لوگوی هشتمين جشنواره فضاسازی سوره‌های قرآن كريم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) اظهار كرد: در بخش پوستر كيفيت برخی آثار پايين است اما در اين ميان آثاری كه نسبتا قابل توجه باشند، نيز ديده می‌شود.

وی با اشاره به ملاك و معيار ارزيابی در آثار فوق عنوان كرد: اولين مسئله‌ای كه در داوری هر گونه اثری مورد توجه هيئت داوران است، در رابطه با خود موضوع است كه هنرمند آن را به خوبی درك كرده باشد.

دادگر در ادامه افزود: وقتی مفهوم از نگاه هنرمند به خوبی تجزيه و تحليل شده باشد و به بيانی ديگر آن را به درستی درك كرده باشد، به مرحله ديگری می‌رسد كه مربوط به مباحث زيباشناسی و نوشتاری است.

اين گرافيست يادآور شد: يكی از نكات مهم در تشخيص يك كار خوب، مبحث زيبايی شناختی، اصول نوشتاری، تركيب‌بندی، رنگ و … است كه در كنار محتوا به كار بها می‌دهد.

وی تأكيد كرد: در آثاری با مضامين قرآنی، اين مسئله رنگ و بوی ديگری به خود می‌گيرد كه هنرمند از همه اين ابزار چگونه استفاده كرده باشد و تا چه حد طراحی ايرانی ـ اسلامی را به تصوير كشيده است.

وقتی مفهوم از نگاه هنرمند به خوبی تجزيه و تحليل شده باشد و به بيانی ديگر آن را به درستی درك كرده باشد، به مرحله ديگری می‌رسد كه مربوط به مباحث زيباشناسی و نوشتاری است

در اين بخش از گفت‌وگو خبرنگار ايكنا متذكر شد: با توجه به توضيحات فوق، كارهای گرافيكی كه به نوعی مضامين قرآنی را در خود جای دادند مبين ويژگی‌های خاصی هستند، اين شاخصه‌ها از نگاه شما چيست؟

دادگر عنوان كرد: وقتی يك تم مذهبی و يا دينی به كار داده می‌شود قطعا شرايط متفاوتی نسبت به ديگر گونه‌های گرافيكی خواهد داشت. حال اگر اين تم بر مبنای آيات قرآنی باشد قطعا مشخصات منحصر به فرد خودش را بايد ضميمه آن كرد كه هويت آيات قرآنی به درستی در طرح حفظ شود.

وی در پاسخ به پرسشی ديگر مبنی بر اين‌كه برپايی چنين جشنواره‌هايی تا چه حد به‌‌‌‌‌ ارتقای سواد بصری مخاطبان كمك می‌كند، اظهار كرد: قطعا چنين نمايشگاهی توان تأثيرگذاری لازم را روی مخاطبان خود دارند و به خوبی می‌توانند تماشاگر اين آثار را با مضامين مختلف طراحی آشنا كنند.

اين طراح در تكميل مطالب فوق متذكر شد: اما اول اين مسير هستيم و در دوره‌های بعدی قطعا كيفيت آثار، كثرت شركت‌كنندگان و تعالی جشنواره را در پی خواهيم داشت.

دادگر در پايان خاطرنشان كرد: دركنار چنين جشنواره‌هايی بايد به برپايی سمينارهای مرتبط، انتشار كتاب، ايجاد فضای گفت‌وگو و مباحثه نيز اقدام كرد كه مسلما به رشد جشنواره كمك خواهد كرد.

طرح‌های گرافيكی قرآنی. طرح‌های گرافيكی قرآنی

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید