ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

نشانه‌شناسی رنگ‌ها در قرآن بی‌نظير است

فهرست مطالب

نشانه‌شناسی رنگ‌ها در قرآن: «حبيب‌الله صادقی» نقاش و گرافيست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) درباره نمايش آثارش در گالری ساربان، اظهار كرد: من در اين مدت (5 سال) نمايشگاه انفرادی نداشتم، ولی بارها در نمايشگاه‌های گروهی شركت كرده‌ام. در اين پنج سال اغلب وقت من به كارهای اجرايی و مديريتی در حوزه هنرهای تجسمی معطوف شده بود و تلاش می‌كردم تا در حد توان به عرصه هنرهای تجسمی خدمت كنم و اينگونه نبود كه از فضا دور بوده باشم.

وی افزود: بيشتر فعاليتم در پنج سال گذشته در حوزه كارهای پژوهشی و تحقيقی بوده و هم اينك نيز دو كتاب در دست تهيه دارم. همچنين به‌زودی مجموعه آثارم را چاپ خواهم كرد و در اين مدت در حال جمع‌آوری آثار و نگارش رساله دكترا بودم كه به‌زودی تحت عنوان «تجلی عالم خيال و نگار در نقاشی ايرانی» چاپ و منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به اين سوال كه نگاه قرآنی تا چه حد در كارهايش لحاظ می‌شود، گفت: من عاشق قرآن بوده و هستم، البته اين افتخار را نيز پيدا كردم كه در دوره سيزدهم معرفی خادمان قرآن به عنوان خادم اين معجزه آسمانی انتخاب شوم. افتخاری بی‌پايان كه مسوليت را برای من سنگين می‌كند تا قادر باشم در راستای عنوان جليلی كه من اعطا شده حركت كنم.

صادقی ادامه داد:

كارهايی كه در اين نمايشگاه (ساربان) به نمايش گذشته‌ام از فضايی مثالی بهره می‌برد كه در آن تجلی زيبايی، مبتنی بر اين جمله «ان الله جميل و يحب جمال» نمود پيدا می‌كند. در كلام ديگر من در اين آثار سعی كردم مظهر جمالی خداوند را مطرح كنم؛ البته در آينده نزديك دوست دارم مظهر كمالی خداوند را در كارهايم لحاظ كنم.

سرپرست سابق موزه هنرهای معاصر با اشاره به اينكه رويكرد هنر به قرآن بايد هم به صورت مستقيم باشد، هم غير مستقيم توضيح داد: من اين افتخار را داشته‌ام كه سه دوره جزو هيئت انتخاب و داوری جشنواره‌های قرآنی دانشجويان باشم، اما آنچه مشخص است بايد برای اشاعه هنر قرآنی هم از روش مستقيم و غير مستقيم سود برد تا فضا برای اشاعه هنر و فرهنگ قرآنی مهيا شود. در ضمن در چنين كارهايی بايد تا حد امكان از رفتار گلخانه‌ای پرهيز كرد.

اين نقاش درباره جايگاه رنگ در قرآن كريم گفت: قرآن و قصص آن از نشانه‌شناسی رنگ بی‌نظير سود برده است. در ضمن تعابير زيبايی از رنگ در آيه‌ها آمده تا رنگ الهی بيشتر متجلی شود.

اين خادم قرآن تاكيد كرد:

رنگ اصلی در كارهای من سفيد است، چراكه در چرخه رنگ‌ها سفيد دربردارنده تمامی رنگ‌هاست. البته بايد بگويم كه در قرآن رنگ‌های بسياری است اما رنگ ذاتی قرآن سفيد است.

وی با بيان اينكه نوع نگاه يك هنرمند شرقی با يك هنرمند غربی به طبيعت متفاوت است، افزود: نگاه يك هنرمند شرقی تفاوت‌های زيادی با نگاه يك هنرمند غربی دارد. در حقيقت هنرمندان غربی در آثارشان فضا را به سمت تجريد می‌برند، در حاليكه در آثار هنرمندان ايرانی، نسبت به طبيعت هم ذهنيت وجود دارد و هم عينيت. نوع نگاه ما ايرانيان به طبيعت نگاهی متعالی است.

صادقی با تاكيد براينكه باورهای آرمانی‌اش در كارهايش لحاظ می‌شود، اذعان كرد:

در روند نو نقاشی‌ام به فضای مثالی روی آورده‌ام و با نگاهی مينويی به طبيعت، سعی می‌كنم نگاه معاصر و تجريدی‌تری نسبت به طبيعت پيرامون داشته باشم تا بتوانم آن را بازتاب دهم.

اين هنرمند در پاسخ به سوال پايانی مبنی بر اينكه آيا هنر دينی قابل سنجش با معيارهای مادی است، گفت: ارزش و ماندگاری يك اثر هنری را اصالت آن كار مشخص می‌كند، و الا بزرگترين سرمايه و پول هم نمی‌تواند ضمانتی برای ماندگاری يك اثر باشد، هرچند بايد اين نكته را هم متذكر شوم كه اين گفته بدان معنا نيست كه هنرمند برای كارش دستمزدی دريافت نكند.

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

نشانه‌شناسی رنگ‌ها در قرآن
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید