ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

هشتم شوال، سالروز تخریب بقیع

هشتم شوال، سالروز تخریب بقیع

فهرست مطالب

هشتم شوال، سالروز تخریب بقیع

در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود

روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده،

مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب بقیع پرداختند.

قبور مقدسی که در تخریب بقیع خراب شدند:

آن ها همچنین در تخریب بقیع قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله و سلم – قبور زنان آن حضرت،

قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل العباس – علیه السلام –

و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق – علیه السلام – و بسیاری قبور دیگر را در تخریب بقیع خراب کردند.

ضریح فولادی ائمه بقیع را که در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور حضرات معصومین

امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق – علیهم السلام – قرار داشت را از جا در آورده، بردند.

اما این اولین حمله آنان به مدینه نبود. آنان در سال 1221 هجری نیز یک بار دیگر به مدینه هجوم برده،

پس از یک سال و نیم محاصره توانسته بودند آن شهر را تصرف کنند و پس از تصرف اقدام به غارت اشیای

گران بهای حرم پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم –و تخریب بقیع و غارت آن نمودند.

طبق نقل تاریخی آن ها در این حمله و تخریب بقیع چهل صندوق مملو از جواهرات مرصع به الماس و یاقوت گرانبها

و حدود یکصد قبضه شمشیر با غلاف های مطلا به طلای خالص و تزیین شده به الماس و یاقوت و … به یغما بردند.

و این نیز نخستین حمله آنان به مقدسات اسلامی نبود. صلاح الدین مختار نویسنده و مورخ وهابی در کتاب

«تاریخ مملکه العربیه السعودیه کما عرفت» بخشی از افتخارات وهابیت در حمله به کربلای معلی را

چینن شرح می دهد : «در سال 1216 امیرسعود در رأس نیروهای بسیاری از مردم نجد و حبوب و حجاز و تهامه و

نواحی دیگر به قصد عراق حرکت نمود و در ماه ذی القعده به شهر کربلا رسید و آن را محاصره کرد.

سپاه مذکور باروی شهر را خراب کردند و به زور وارد شهر شدند. بیشتر مردم را در کوچه و بازار و خانه ها به قتل رسانیدند

و نزدیک ظهر با اموال و غنائم فراوان از شهر خارج شدند، سپس در محلی به نام ابیض گرد آمدند.

خمس اموال را خود سعود برداشت و از ما بقی، به هر پیاده یک سهم و به هر سوار دو سهم قسمت کرد.

(چون به نظر آنها جنگ با کفار بود)»

تاریخ و نحوه تخریب بقیع در نقل مورخان وهابی:‎‎‎

در تاریخ وهابیت میخوانیم که جدا از تخریب بقیع، قبور دیگر ائمه را هم مورد اهانت قرار داده اند.

عثمان بن بشر از دیگر مورخان وهابی درباره حمله به کربلا چنین می نویسد:

«… گنبد روی قبر (یعنی قبر امام حسین علیه السلام) را ویران ساختند و صندوق روی قبر را که زمرد و یاقوت و

جواهرات دیگر در آن نشانده بودند، برگرفتند و آنچه در شهر از مال و سلاح و لباس و فرش و طلا و نقره و قرآن های نفیس

و جز آن‌ها یافتند، غارت کردند و نزدیک ظهر از شهر بیرون رفتند در حالی که قریب به 2000 تن از اهالی کربلا را کشته بودند.»

جالب این جاست که مورخ مزبور نام کتاب خود را «عنوان المجد فی تاریخ نجد» گذاشته و از این وقایع و

اهانت ها و تخریب بقیع به عنوان نشانه های مجد و شکوه و عظمت وهابیت یاد کرده است!

اما این فقط شیعیان و اماکن مقدسه آن‌ها نبودند که وهابیان آثار مجد و شکوه خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند،

جدا از تخریب بقیع در مدینه، مکه مکرمه و طائف نیز از حملات آنان در امام نماند.

«جمیل صدقی زهاوی» در خصوص فتح طائف می نویسد:

«طفل شیرخواره را بر روی سینه مادرش سر بریدند، جمعی را که مشغول فراگیری قرآن بودند کشتند،

چون در خانه‌ها کسی باقی نماند، به دکان‌ ها و مساجد رفتند و هر کس بود،

حتی گروهی را که در حال رکوع و سجود بودند، کشتند. کتاب ‌ها را که در میان آن‌ها تعدادی مصحف شریف و

نسخه‌ هایی از صحیح بخاری و مسلم و دیگر کتب فقه و حدیث بود، در کوچه و بازار افکندند و آنها را پایمال کردند.»

سرزدن این قبیل امور از پیروان محمد بن عبدالوهاب شگفت نیست! تابعان کسی که همه مسلمانان را کافر و

مشرک می دانست و مکه و مدینه را قبل از آنکه به دست وهابیان بیافتد، دارالحرب و دارالکفر! می دانست.

در کتاب «الدررالسنیه» می خوانیم:

«وی – محمد بن عبدالوهاب – از صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و اله نهی می ‌کرد و از شنیدن آن ناراحت می‌شد.

صلوات فرستنده را اذیت می‌ کرد و به سخت ‌ترین وجه مجازات می نمود.

 

حتی او دستور داد مرد نابینای متدینی را که مؤذن بود و صوت خوشی داشت، چون به حرف او گوش نداده، بر پیامبر صلوات

فرستاده بود، به قتل رسانند. بسیاری از کتب مربوط به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله را به آتش کشید و

به هریک از پیروانش اجازه می داد قرآن را مطابق فهم خود تفسیر کند.»

محمد بن عبدالوهاب به نوبه ‌ی خود در اعتقادات پیرو «ابن تیمیه حنبلی»است، که در قرن هشتم هجری می ‌زیسته است،

از ابن تیمیه عقاید جالبی نقل شده است. از جمله اینکه او خدا را جسم می ‌دانست!

برای ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قائل بود! ابن بطوطه جهانگرد معروف در سفرنامه ‌ی خود

می گوید: «ابن تیمیه را بر منبر مسجد جامع دمشق دیدم که مردم را موعظه می ‌کرد و می ‌گفت:

خداوند به آسمان دنیا می ‌آید، همان گونه که من اکنون فرود می ‌آیم! سپس یک پله از منبر پائین می‌ آمد!»

عقاید او آنچنان سخیف و بی ‌مقدار بود که خود اهل سنت وی را به زندان افکندند و در رد او کتب متعددی را

به رشته تحریر درآوردند.

 

این قطره‌ ای کوچک از مرداب اعتقادات و عملکرد وهابیان در طول این سالیان است.

تخریب بقیع ائمه

در طول این دوران دانشمندان زیادی چه شیعه و چه سنی به نقد عقاید وهابیت دست زده‌ اند و به شبهات گوناگون

آنان پاسخ داده‌ اند. یکی از شبهات آنان مسأله‌ی بناء بر قبور است. آن‌ها ساختن بنا اعم از مسجد یا غیر آن را

بر قبر حرام می ‌دانند. در این نوشتار سعی می کنیم پاسخی مناسب به شبهه‌ ی مذکور بدهیم. نخست آن که:

این شبهه ‌ی آنان را صریح آیه ‌ی 21 سوره کهف دفع می‌ نماید،

که در خصوص ماجرای اصحاب کهف از قول مومنانی که می ‌خواستند یاد اصحاب کهف را گرامی دارند می فرماید:

لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا (بی تردید بر روی قبور آنان مسجدی بنا می کنیم)

دوم آنکه: هنگام ظهور اسلام و در دوران فتوحان اسلامی بناهایی بر قبور انبیاء گذشته وجود داشت.

از جمله می ‌توان به قبر حضرت داوود و حضرت موسی در بیت المقدس اشاره نمود. جالب اینجاست که خلیفه دوم

که طبق نظر این آقایان از صحابه است و معصوم، خود برای انعقاد پیمان صلح به بیت المقدس رفت و

پس از تسلط بر آن شهر، اقدامی در راستای از بین بردن این قبور به عمل نیاورد…

اما به راستی قومی که در تاریخ نه چندان طولانی خود، چنان که از زبان مورخین خودشان شنیدیم قرآن‌ها را در خیابان‌ها

لگد مال ساختند و در قتل عام پیروان علی علیه السلام و سایر خلفا فرقی نگذاشتند و مجد خود را در غارت و

قتل جستجو می کردند، شایستگی این را دارند که مخاطب یک استدلال قرآنی و یا حتی تاریخی قرار گیرند؟!

کسانی که دست به تخریب بقیع زدند، همان کفتار هایی هستند که در روز عاشورا امام حسین علیه السلام را

مظلومانه به شهادت رساندند.

سخن رهبر انقلاب در مورد تخریب بقیع

 

طبق فرموده رهبر انقلاب، این قوم منحوس و ملعون اگر می توانستند پس از تخریب بقیع،

قبر پیامبر صلی الله علیه و آله را هم خراب میکردند.

shabestan.ir

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor

کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید