ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی؛ اعتبار علمی و تحقيقی تشيع در دنيا

فهرست مطالب


كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی؛ اعتبار علمی و تحقيقی تشيع در دنيا


گروه انديشه: يك محقق با تأكيد بر اهميت تأسيس كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی گفت: يكی از مهم‌ترين شاخصه‌های مرحوم آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی كتاب‌شناس بودن است؛ لذا كتابخانه‌ای كه ايشان بنيان نهاد، امروزه به‌عنوان اعتبار علمی و تحقيقی تشيع در دنيا شناخته می‌شود.


حجت‌الاسلام والمسمين محمد صحتی‌صدرودی، محقق و نويسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، ضمن بيان اين مطلب در مورد آيت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی گفت: مرحوم آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی نسبت به اقران و امثالش شاخصه‌هايی داشت كه يكی از آن‌ها كتاب‌شناس بودن ايشان بود.


وی افزود: آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی كتابخانه‌ای را بنيان نهاد كه امروزه به عنوان اعتبار علمی و تحقيقی تشيع در دنيا شناخته می‌شود و افزون بر كتابخانه بزرگ ايشان، آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی در علم نسب‌شناسی، تبارشناسی و طايفه‌شناسی تبحر داشت كه نه تنها كم‌‌نظير، بلكه بی‌نظير بودند.


صحتی‌صد‌رودی در ادامه سخنانش اظهار كرد: آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی كارها و فعاليت‌های ديگری هم داشتند كه در حوزه امامت دنباله كار ميرحامد حسين، محقق هندی و مرحوم علامه امينی صاحب «الغدير» را پی گرفتند و كار گروهی با عنوان «احقاق‌الحق» به سرپرستی و اِشراف ايشان انجام شد.


وی تصريح كرد: اين تحقيق كه در بيش از 30 جلد منتشر شده است و «موسوعة‌الامامة» در تكميل كارهای علمای پيشين و كتاب احقاق‌الحق است؛ يعنی افزون بر كار ميرحامد حسين تحت عنوان «عبقات‌الانوار» و يا كار علامه امينی كه تحت عنوان الغدير و يا احقاق‌الحق است. موسوعة الامامة جامع همه اين كتاب‌هاست و شاخصه‌هايی دارد كه هيچ‌يك از كتاب‌های پيشين نداشتند.


حجت‌الاسلام صحتی‌صدرودی اظهار كرد: امروزه بزرگ‌ترين حاصل كتابخانه مرحوم آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی همان موسوعة‌‌الامامة است كه به نوعی بنيان‌گذارش خود ايشان بود.


وی با اشاره به اين‌كه خاندان مرعشی همواره پرخير و بركت و منشأ اثرات بودند، گفت: خاندان مرعشی‌نحفی چه در نجف و چه قبل از آن و چه بعد از آن در تبريز و قم هميشه منشأ آثار علمی و تحقيقی بوده‌اند. آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی برادری داشت كه ساكن تبريز بود كه با چند سال فاصله‌ هر دو بزرگوار به رحمت خداوند پيوستند كه ايشان هم خدمات بسياری داشت.


وی افزود: آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی چون در قم بودند، تا حدودی شناخته شده بودند و از مراجع سه‌گانه تقليد در قبل و بعد از انقلاب اسلامی بودند، برادرش مرحوم سيد‌مرتضی مرعشی‌نجفی به كمك فرزندانش در تبريز حوزه علميه صادقيه را اداره می‌كرد و در منزلش هميشه به روی ديگران باز بود كه ايشان در آذربايجان مرجع تقليد بود و تا حدودی مرجع محققان و متدينان و ملجأ و پناهگاه مردمان شيعه و مسلمان در خطه بزرگ آذربايجان بود.


اين محقق و نويسنده در پايان سخنانش تأكيد كرد: امروزه هم سيد‌محمود مرعشی‌نجفی، مدير كتابخانه آيت‌الله مرعشی‌نجفی، با همه كاستی‌ها و غربتی كه وجود دارد و آن طور كه بايسته و شايسته است قدر و اهميت كتابخانه شناخته شده نيست، كتابخانه را به صورت شرافتمندانه و مستقل اداره می‌كند كه جای قدردانی است.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید