ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌‌ نهضت فرهنگی توجه به نسخ خطی را ايجاد كرد

فهرست مطالب

علی صدرايی‌ خويی:



آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌‌ نهضت فرهنگی توجه به نسخ خطی را ايجاد كرد


گروه انديشه: يك كتاب‌شناس و فهرست‌نگار نسخه‌های خطی با تأكيد بر اين‌كه كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی بزرگ‌ترين منبع و مرجع كتاب‌های خطی در ايران و كشورهای ديگر است، گفت: تأسيس اين كتابخانه جريان توجه به نسخه‌های خطی را در كشور ايجاد كرد








حجت‌الاسلام و المسلمين «علی صدرايی‌خويی» كتاب‌شناس و فهرست‌نگار نسخه‌های خطی


حجت‌الاسلام و المسلمين «علی صدرايی ‌خويی» كتاب‌شناس و فهرست‌نگار نسخه‌های خطی، ضمن بيان اين مطلب در مورد فعاليت‌های فرهنگی و علمی آيت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی گفت: آشنايی بنده با كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی در سال 1361 صورت گرفت، در آن زمان كه سيد‌احمد اشكوری مشغول فهرست‌نويسی نسخه‌های خطی اين كتابخانه بود بنده با وی و كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی آشنا شدم.


وی افزود: در مورد كتابخانه آيت‌الله‌اعظمی مرعشی‌نجفی بايد گفت كه خدمت مهمی كه ايشان به جهان اسلام كرد، علاوه بر صبغه مرجعيت و تأثير فرهنگی كه ايشان در كنار ديگر مراجع شيعه داشتند، ايشان يك جهش و جريان فرهنگی را پايه‌گذاری كرد كه با توجه به ميراث فرهنگی اسلام و مخصوصا جهان تشيع است.


صدرايی‌خويی در ادامه سخنانش اظهار كرد: در دوره‌ای كه كتابخانه‌های بزرگ نظير كتابخانه علامه مجلسی در اصفهان و كتابخانه‌های شخصی ديگر در معرض نابودی قرار گرفته بودند، آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی با تأسيس كتابخانه كمك بزرگی انجام دادند و توجه همگان را به تاريخ و فرهنگ اسلامی مخصوصا تاريخ علم سوق دادند.


اين كتاب‌شناس و فهرست‌نويس نسخه‌های خطی تصريح كرد: علاوه بر اين اين‌ها، كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی بزرگ‌ترين منبع و مرجع كتاب‌های خطی در ايران و در ميان كشورهای ديگر است، تأسيس كتابخانه جريانی را در كشور ايران ايجاد كرد و آن هم توجه به نسخه‌های خطی بود.


حجت‌الاسلام صدرايی‌خويی گفت: قبل از تأسيس كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی آن‌چنان كه بايسته و شايسته بود به نسخه‌های خطی توجه نمی‌شد، ولی با پيروزی انقلاب اسلامی و توجهی كه مسئولان امر به تقويت اين كتابخانه داشتند اين نواقص برطرف شد.


وی افزود: در زمان رهبری امام خمينی(ره) توجه ويژه‌ای به اين كتابخانه شد در نتيجه به لحاظ امكاناتی در اختيار آن‌ها قرار گرفت، همين عوامل باعث شد كه انقلاب فرهنگی در كشور ايجاد شود و نسخه‌های خطی احياء و فهرست شوند كه بر پايه همين روند و توجه امروزه در عداد اولين كشورها از جهت توليد فهرست نسخه‌های خطی است.


صداريی‌خويی اظهار كرد: طبق آماری كه از دهه 80 به ياد دارم، ايران حدود 200 جلد فهرست نسخه‌های خطی برای كتابخانه‌های عمومی و خصوصی منتشر كرد كه در بين كشورهای اسلامی و ديگر كشورهای جهان اين تعداد بی‌نظير است، اين نتيجه رشد فرهنگی است كه توسط آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی و ديگران ايجاد شده است.


وی با اشاره به اينكه آيت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی در تأسيس كتابخانه‌های مخطوطات هم نقش اساسی داشتند، اظهار كرد: آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی در تأسيس كتابخانه‌هايی كه به مخطوطات توجه شده است، نيز نقش اساسی داشتند و اقدامات زيادی در اين رابطه انجام دادند. در سه دهه بعد از انقلاب اسلامی كتابخانه‌های زيادی تأسيس شده است كه توجه ويژه به مخطوطات دارد، اين‌ها همه الهام گرفته از كار سترگ علامه مرعشی بود كه همگان را به اين طرف سوق داد و افكار را متوجه اين انديشه‌ها كرد.








 علی صدرايی‌خويی:
ايران حدود 200 جلد فهرست نسخه‌های خطی برای كتابخانه‌های عمومی و خصوصی منتشر كرد كه در بين كشورهای اسلامی و ديگر كشورهای جهان اين تعداد بی‌نظير است، اين نتيجه رشد فرهنگی است كه توسط آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی و ديگران ايجاد شده است


وی تصريح كرد: همين عوامل باعث شد كه ما امروزه با افتخار اعلام كنيم كه در ايران اسلامی ده‌ها كتابخانه تأسيس شده كه رسالت خود را حفظ نسخه‌‌های خطی و سرويس‌دهی به محققان با نسخه‌های خطی و احيای آن‌ها می‌دانند كه در ديگر كشورهای اسلامی اين مسئله سابقه ندارد.


اين كتا‌ب‌شناس و فهرست‌نويس در ادامه سخنانش تأكيد كرد: اين‌ها نتيجه يك جريان فرهنگی بود كه به نظرم از ويژگی‌های بارز علامه مرعشی است كه در كنار مرجعيت عامه‌ای كه داشت اين نهضت فرهنگی را ايجاد كرد كه امروزه بعد از ايشان اين نهضت فرهنگی همچنان به قوت خود باقی است و ما هر سال شاهد به بار نشستن ثمره‌ای از اين نهضت فرهنگی هستيم؛ از انتشار فهرست‌ها، تصحيح نسخه‌های خطی، تأسيس كتابخانه‌های خطی از آثار مهم و ارزشمند اين نهضت فرهنگی است كه ايشان شروع كردند.


حجت‌الاسلام صدرايی‌خويی تصريح كرد: اكنون كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی با تمام نهادهای فرهنگی كشور و ساير كشورها ارتباط دارد، به طوری كه هر روز گروه‌های مختلفی از محققان و پژوهشگران كشور و خارج از كشور برای بازديد علمی و فرهنگی و استفاده از منابع علمی اين كتابخانه به قم سفر می‌كنند.


وی در پايان سخنانش گفت: به نظرم اين كتابخانه به لحاظ فرهنگی و بازديد گروه‌های علمی در ايران منحصر به فرد است. كتابخانه با گروه‌های فكری جامعه اعلام آمادگی و همكاری كرده، به همين دليل اين گروه‌ها در قالب گروه‌های فرهنگی بازديدهايی از اين كتابخانه دارند كه جا دارد كتابخانه‌های ديگر از اين روش الگو بگيرند.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید