ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

رسالت مسجد رساندن مسجدی‌ها از معبر محراب به آزادی است

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، آيت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، ظهر  11 اسفندماه در ديدار با دبير و مسئولان ستاد عالی كانون‌های مساجد كشور در مؤسسه اسراء با بيان ‌اين مطلب افزود: وقتی مسجد محور بيت عتيق و آزادگی شد درس می‌دهد و آن وقت نه اينترنت و نه فضای ديگری نمی‌تواند نوجوانان تربيت شده مساجد را به بند بكشاند.


اين مرجع تقليد تصريح كرد: مسجد از آن جهت كه معبد مسلمانان است پيام‌های فراوانی دارد و اولين پيام آن اين است كه محرابش چشم مسجد است و ما را به كعبه هدايت می‌كند كه ما بايد از راه محراب مسجد به كعبه راه يابيم.


ايشان افزود: راهنمای ما به كعبه محراب است و ما را به بيت عتيق می‌كشاند؛ خدا وقتی كعبه را قبله همه قرار داد آن را بيت عتيق معرفی كرد؛ بيت عتيق نه ملك احدی بوده و نه ملك كسی شده‌است و خانه آزاد محض است.


اين مرجع تقليد تصريح كرد: تا با هوا، هوس، وهم و خيال انديشه نبرد نكنيم نمی‌توانيم وارد محراب شويم و قهراً به بيت عتيق راه نمی‌يابيم.


آيت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به تفاوت ولنگاری و آزادی بيان كرد: اگر بين حريت و ولنگاری فرق گذاشتيم اهل مسجد می‌شويم و مسجد كانون توحيد می‌شود و اگر غير از اين ماه باشد، ثمری نخواهد داشت.


رئيس مؤسسه اسراء ادامه داد: اولين شرط مسئولان مسجد اين است كه فضای مسجد را فضای قداست و طهارت كنند و اولين جنگ ما بايد با خودمان باشد و خود را تصاحب كنيم و مالك خويش باشيم.


وی افزود: اگر جوانان ما از بند به حريت رسيدند در اين صورت نه خطر اعتياد و نه فرار از منزل و …. در جامعه جايی نخواهد داشت.


ايشان تصريح كرد: مسجد نبايد صبغه تكليف بگيرد بلكه بايد صبغه تشريف داشته باشد تا برای جوان شيرين باشد و جذابيت ايجاد كند.


ايشان با اشاره به لزوم بهره‌مندی از هنر در مساجد تأكيد كرد: در مساجد بايد هنر تطهير شده به كار گرفته شود و گرنه هنر آلوده، مسجد را آلوده می‌كند.


آيت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به ويژگی‌های امام جماعت مسجد عنوان كرد: صرف امام جماعتی كه سالمندان به او اقتدا كنند بعيد است جواب بدهد امام جماعت بايد همه افكار را با خود همراه و به سمتی كه می‌خواهد هدايت كند.


ايشان با بيان اينكه دل‌های مردم در دست خداوند است، تصريح كرد: با فريب و تظاهر نمی‌توان دل‌های مردم را به دست آورد؛ دل امری ملكوتی است و به دست دل آفرين است و زمانی ما می‌توانيم مردم را به سمت خود جلب كنيم كه رابطه‌ خود را با خدا تحكيم بخشيده باشيم.


ايشان خاطرنشان كرد: اولين و آخرين راه به دست آوردن دل‌های جوانان همين تحكيم رابطه خودمان با خدا و مبارزه نفسانی با خودمان است.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید