ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تلاوت قرآن وجود انسان را برای فراگرفتن فرهنگ قرآنی آماده می‌كند

فهرست مطالب

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدی، نماينده ولی فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه عصر امروز، 16 اسفندماه در مراسم اختتاميه سی‌وسومين دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف كه در سالن هلال احمر يزد برگزار می‌شد، ضمن تشكر از مسئولان برگزاركننده و ميزبانان اين دوره از مسابقات اظهار كرد: قرآن بزرگ‌ترين، برترين و مهم‌ترين نعمت الهی است كه توسط پيامبر اسلام(ص) عطا شده است.


وی با اشاره به سوره الرحمن ادامه داد: اين سوره مباركه نعمات مختلف مادی و معنوی، اخروی و دنيوی را برمی‌شمرد و در ابتدا نعمت قرآن را نيز ياد كرده است و اين نشان می‌دهد كه قرآن اولين و برترين نعمت الهی است كه به بشر عطا شده است.


محمدی با بيان اينكه قرائت قرآن اولين گام ارتباط با اين نعمت الهی است، اظهار كرد: آيات مختلفی از قرآن به قرائت اين كتاب الهی سفارش و توصيه كرده است كه اهميت اين نكته را می‌رساند.


نماينده ولی فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه با تأكيد بر توجه به تلاوت قرآن در خانه‌ها يادآور شد: پيامبر مكرم اسلام(ص) توصيه فرمودند كه خانه‌ها را با تلاوت قرآن نورانيت بخشيد و خانه‌هايتان را به قبرستان و گورستان تبديل نكنيد؛ اين كلام گهربار پيامبر(ص) نشان می‌دهد كه در خانه‌ای كه قرآن تلاوت نمی‌شود، اهالی آن مرده هستند و خانه‌ها قبرستان، گرچه به حسب ظاهر از امكانات حيات برخوردار باشند ولی اگر در خانه‌ای قران تلاوت شود، اهالی آن خانه زنده‌اند و آن خانه آباد است.


محمدی همچنين ادامه داد: تلاوت قرآن خود به خود وجود انسان را برای آشنايی و فراگرفتن فرهنگ و روح قرآنی آماده می‌كند.


وی به توصيه حضرت امام خمينی(ره) به فرزندش، حاج‌احمدآقا اشاره كرد و گفت» ايشان به فرزندشان توصيه فرمودند «با قرآن، با اين بزرگ كتاب معرفت آشنا شو و با قرائت قرآن راهی به سوی محبوب باز كن.»


رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه همچنين در مورد مطالبات مقام معظم رهبری نيز اظهار كرد: مطالبات معظم‌له از اصحاب و جامعه قرآنی انس با قرآن است كه مكرر در جلسات مختلف به اين نكته تأكيد می‌فرمايند و برای تحقق اين امر توصيه كرده‌اند كه تلاوت قرآن نه فردی و جمعی، بلكه عمومی و همگانی صورت گيرد. ايشان در اين خصوص گفته‌اند «بنده اعتقاد قاطعم اين است كه قرآن در فضای ذهنيت جامعه جا بيفتد.»


وی افزود: بايد تلاوت قرآن مكرر انجام شود تا به آن نقطه مطلوب برسيم؛ گرچه به بركت انقلاب و امام(ره) و رهبر معظم انقلاب گام‌های بلندی در مسير ترويج و تبليغ قرآن برداشته شده است، اما با شأن و منزلت قرآن هنوز فاصله زيادی داريم.


محمدی با اشاره به آداب تلاوت قرآن اظهار كرد: بهترين اسوه برای انسان پيامبر مكرم اسلام(ص) است كه خداوند ايشان را اسوه حسنه معرفی كرده است؛ در تلاوت قرآن نبی مكرم اسلام(ص) با عمق دل و جان خود قرآن را تلاوت می‌كردند.


رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه ادامه داد: پاك بودن ظاهر و باطن عاملی است برای قرائت صحيح و عميق و دريافت مفاهيم قرآنی؛ قرائت با تدبر و عمل نيز از آداب قرآن است.


وی با اشاره به آيه‌ای از قرآن اظهار كرد: در آيه‎ای از قرآن آمده است «ولی من خدايی است كه اين كتاب را نازل كرده است و ولی و مولای صالحان است»؛ از اين آيه متوجه می‌شويم كه خدا مولای پيامبر اسلام(ص) است و قرآن را نازل كرده و مولای صالحان است. كسی كه بخواهد به اين جمع بپيوندد راهی جز انس با قرآن ندارد.


وی همچنين به بيان حديثی از امام صادق (ع) پرداخت و افزود: امام صادق(ع) به سه گروه از مردم اشاره دارند و می‌فرمايند: «از اين سه گروه، تنها گروهی موفقند كه داروی قرآن بر درد جان و وجودشان قرار دهند و نقطه بيماری را با آن درمان كنند.»


محمدی ادامه داد: قرآن ذاتاً خاصيت درمانگری دارد و اين شفا يقينی است و پس از آن به افراد حيات پاكيزه عطا می‌كند و هيچ خدشه‌ای در آن نيست. كسی كه بتواند در قرآن تدبر كند و به آن عمل نمايد، شفا می‌يابد.


نماينده ولی فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه به ديدار شركت‌كنندگان در مسابقات بين‌المللی قرآن با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبری در اين ديدار فرمودند حيات طيبه و پاكيزه شاخصه‌هايی همچون سربلندی، وحدت، اعتماد به نفس، امنيت، آسايش، آرامش و خوشبختی را با خود به همراه دارد.


حجت‌الاسلام والمسلمين محمدی در ادامه مراسم اختتاميه سی‌وسومين دوره مسابقات سراسری اوقاف در يزد به بيداری اسلامی در منطقه به بركت قرآن اشاره كرد و گفت: حفظ و قرائت هرچه با عمل و تدبر همراه باشد در مخاطب و شنونده تأثير می‌گذارد.


وی اظهار كرد: امروز در جهان اسلام متوجه شده‌اند كه نياز به دستورات قرآن دارند و محتاج آن هستند، چرا كه درمان همه دردها در آن استو در سايه قرآن برطرف می‌شود.


محمدی تصريح كرد: مردم منطقه به بركت قرآن، نماز جمعه و جماعت و الگوگيری از انقلاب اسلامی روحيه گرفته‌اند.


وی با اشاره به پيش‌بينی امام (ره) در خصوص قيام مردم منطقه اظهار كرد: امام خمينی(ره)می‌فرمودند: «من توصيه می‌كنم به همه اقشار اسلامی، مسلمين و اقشار عرب كه اگر می‌خواهند غلبه كنند بر مشكلاتشان بر روی نقشه اسلام حركت كنند و قرآن الگوی آنها باشد. ما اكنون نيز تكرار می‌كنيم تا ملت‌های مسلمان بر ضد مستكبران و بچه‌های آنها خصوصاً اسرائيل قيام نكنند، دست آنها كوتاه نگشته و از بيت‌المقدس اخراج نخواهند شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید