ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

چين موزه نگهداری از نسخه خطی قرآن كريم تأسيس می‌كند

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «arabic.china.org.cn»،«ما ون بی»، نايب رئيس كنفرانس مشورتی سياسی خلق چين در منطقه مستقل «لين شيا»، كه ساكنان آن را قوميت «هوی» تشكيل می‌دهند، اعلام كرد: اين نسخه قرآنی در سال 2008 ميلادی در منطقه مسلمان‌نشين «دونگ شيانگ» يافت شد.


وی افزود: مجلس محلی در منطقه مسلمان‌نشين «دونگ شيانگ» واقع در شمال غربی چين با حمايت دولت اين كشور، برای نگهداری از يك نسخه خطی از قرآن كريم كه بيش از هزارسال قدمت دارد، موزه ويژه‌ای را تأسيس می‌كند.


ما ون بی تصريح كرد: اين نسخه دست‌نويس از قرآن كريم در 536 صفحه نوشته شده و طی بررسی‌هايی كه در سال 2008 برای كشف كتاب‌های قديمی آغاز شد، بين مجموعه‌ای از اين كتاب‌ها يافت شد.


وی خاطرنشان كرد: اين اثر ارزشمند پس از اكتشاف در سال 2010 ميلادی، به كميته ارزيابی آثار باستانی جهت بررسی تحويل داده شد كه اين كميته، پس از بررسی‌های بسيار، تاريخ نوشتن اين نسخه خطی را بين قرون 9 تا 11 ميلادی تشخيص داد.


همچنين دولت چين از باستان‌شناسان معروفی كه از كشورهای انگليس، آمريكا و ژاپن برای حضور در همايش «نگه‌داری اوراق باستانی در شرق آسيا»، به اين كشور سفر كرده بودند، خواست تا اين نسخه را ارزيابی و نظر خود را ارائه دهند.


باستان‌شناسان با توجه به بررسی‌های سابق باستان‌شناسان چينی و نيز بررسی‌هايی كه خود به عمل آوردند اين نسخه را قديمی‌ترين نسخه خطی كشف شده در چين عنوان كردند.


گفتنی است، مجلس محلی استان مسلمان‌نشين «دونگ شيانگ» در شمال غربی چين پيش از اين، از دولت اين كشور خواست تا با ساخت يك موزه، از نسخه‌ خطی قرآن كريم كه قدمت آن به بيش از هزارسال می‌رسد، نگهداری كند.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید