ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تحول در علوم انسانی مقدمه تدوين الگوی ايرانی- اسلامی پيشرفت است

فهرست مطالب

حجت‌الاسلام والمسلمين احمد جهان‌بزرگی، عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبری در تدوين الگوی ايرانی- اسلامی پيشرفت گفت: امروز متاسفانه در دانشگاه‌ها نهضت ترجمه ادامه دارد و برخی از نخبگان به آن سوی مرزها نگاه می‌كنند و اين به صلاح جامعه‌ای كه می‌خواهد الگو شود، نيست.


وی افزود: مقام معظم رهبری با آينده‌نگری اين امر كه نهضت‌های اسلامی به الگوی ايرانی تمايل پيدا می‌كنند را می‌دانستند، لذا تاكيد كردند يك الگوی ايرانی- اسلامی بر اساس مسائل بومی كشور با همكاری انديشمندان حوزوی و دانشگاهی تدوين شود.


عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی با ذكر اين نكته كه تدوين اين الگو دستاوردهای زيادی خواهد داشت، عنوان كرد: توجه به علوم انسانی، جدا شدن از الگوهای غربی، خوداتكايی به علم بومی، خودباوری، توانستن و استقلال در اثر اين الگو كسب خواهد شد.


وی با بيان اينكه اين الگو تفاوت ينيادين با الگوی مورد نظر غرب دارد، افزود: در زمينه‌های مختلف بايد به اين تفاوت نگاه كرد، در مسائل علوم دقيقه و مسائل فنی شايد زياد فرق نكند اما در اهداف آن مسائل متفاوت است.


عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی عنوان كرد: در علوم انسانی خيلی تفاوت وجود خواهد داشت، زيرا نگاه اسلام به انسان با نگاه غربی تفاوت بنيادين دارد، بنيان‌های جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، علوم سياسی و مسائل اخلاقی و بسياری از بنيادهای علوم اسلامی با غرب تفاوت دارد.


وی با اشاره به نقش عالمان گفت: اگر فرهيختگان و اساتيد در حوزه علوم انسانی تحول ايجاد كنند، الگويی مبتنی بر هدايت انسان و انسان كامل شدن شكل خواهد گرفت و جامعه تغيير می‌كند.


اين استاد دانشگاه با بيان اينكه جامعه امروز تفاوت‌های اساسی با زمان شاه دارد، افزود: اين جامعه در زندگی خود به سوی خدا رفته است و اين نگاه جامعه به زندگی در اثر زحمات امام و مقام معظم رهبری است.







 عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی :
علوم انسانی خيلی تفاوت وجود خواهد داشت، زيرا نگاه اسلام به انسان با نگاه غربی تفاوت بنيادين دارد، بنيان‌های جامعه شناسی، مردم‌شناسی، علوم سياسی و مسائل اخلاقی و بسياری از بنيادهای علوم اسلامی با غرب تفاوت دارد

عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی تصريح كرد: اگر دانشگاه‌های ما متحول شوند و به سمت الگوی ايرانی- اسلامی پيشرفت گام بردارند، علوم انسانی بومی خواهد شد و در چند دهه آينده انسانيت و اصول اسلامی در جامعه نمود بيشتری خواهد داشت.


وی با اشاره به الگو شدن يك جامعه انسانی افزود: در اين جامعه كه بر اساس چنين الگويی رشد يافته است، ديگران از آن تبعيت خواهند كرد و در نتيجه انسان‌ها و جامعه بشری به سمت انسان كامل شدن پيش خواهد رفت.


جهان‌بزرگی با ذكر اينكه در حكومت نبوی و علوی معيارهای فراوانی برای تدوين اين الگو وجود دارد، گفت: اينكه خدا در جامعه جدی گرفته شود، رهبران جامعه خدايی و آخرت بين شوند، در جامعه عصر پيامبر(ص) وجود داشت، لذا تاثير رهبران و نخبگان جامعه در مردم در زمان پيامبر(ص) و علی(ع) زياد بوده است.
منبع: ایکنا

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید