ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حکمت8_اقبال و ادبار دنیا

حکمت8_اقبال و ادبار دنیا

فهرست مطالب

حکمت 8

اقبال و ادبار دنیا
و قال علیه السلام:‌ اِذا اَقبَلَت الدُنیا عَلَی قَومٍ اَعارتهُم مَحاسِنَ غَیرِهِم،‌ و اِذا اَدبَرَت عَنهم سَلَبَتهُم مَحاسِنَ اَنفُسِهِم.

 

 

 

حکمت8_اقبال و ادبار دنیا

واژگان مهم:

اَقبَلَت: روی آورد

اَعارَتهُم:‌ سپرد و عاریه داد به آنها

اَدبَرَت:‌ پشت کرد

سَلَبتهُم (سَلَبَت+‌ هَم):‌ گرفت از آنها، ‌سلب کرد از آنها

 

 

ترجمه: ‌

هرگاه دنیا به گروهی روی آورد،‌ نیکی‎های دیگران را به ایشان به عاریه [نسبت] دهد،‌ و هرگاه از آنها پشت گرداند،‌ نیکی‎هایشان را از آنان سلب می‎کند.

 

چکیده مفاهیم

امام علیه السلام در این حکمت به دگرگونی حال مردم در برابر کسانی که دنیا به آنها روی آورده یا پشت کرده اشاره کرده است. مفهوم این کلام آن است که عقل برخی،‌ به چشمشان است

و به سبب داشتن دیدگاه مادی،‌ هرگاه مال و مقام و محاسن دنیوی به کسی رو کند،‌ صفات او را هر چند پَست باشد، ‌عالی می‎پندارند،‌ بلکه صفات نیکوی دیگران را به او نسبت می‎دهند و هر زمان دنیا به کسی پشت نماید،‌ نیکی‎های خودش را نیز از او سلب می‎کنند.

 

نکتــــــه‌ها

1- عاریه گرفتن محاسن دیگران،‌ به معنی بر شمردن برخی صفات برای کسی است که او آن صفات را ندارد و لایق تحسین دیگران نیست؛‌ و یا ممکن است این عبارت به معنای خوب دیدن صفات و رفتار دیگران به سبب زدن عینک خوب‌بینی باشد؛‌

مثلا گاهی مردم کسی را که اسراف و تبذیر می‎کند،‌ اهل جود و کرم می‎پندارند،‌ شخص گستاخ و بی‎پروا را شجاع می‎دانند و حتی گاه نادان را عالم و بی‎حیا را عفیف می‎ نامند.

2- سلب محاسن،‌ به معنی گرفتن محاسن و خوبی‎های آدمی است؛‌ یعنی در صورت پشت کردن دنیا به انسان، خوبی‎هایش را هم به چشم بد می‎بینند و یا اصلا نمی‌بینند. اگر خوش‌رو و گشاده‌رو باشد،‌ آن را از سبکی وی می‎دانند و خوش‌خلقی‎اش را دیوانگی، و زهدش را ریاکاری می‎شمارند.

 

 

پیـــــــام‌ها

– برای ارزش‎گذاری شخصیت و رفتارهای مردم، باید به واقعیت‏ها نظر داشته باشیم و قضاوت خود را بر مبنای شرایط ظاهری آنها قرار ندهیم. بر این اساس، وقتی با فردی مواجه شدیم که شرایط ظاهری ویژه‎ای دارد- چه خوب چه بد- نباید عجله کنیم

و بدون تأمل داوری کنیم؛ باید به خاطر داشته باشیم که شاید این شرایط ظاهری، ارتباطی با ارزش و منزلت واقعی او نداشته باشد.

– یکی از مهم ترین ویژگی ها دنیا، یکسان نبودن و تغییر و تحول آن است لذا کسی نباید از این ویژگی غفلت نماید و با روی آوردن یا پشت کردن دنیا، فریب بخورد و از راه حق منحرف گردد.

 

 

 

لطـــــــــــــــائف

می گویند هارون الرشید زمانی که به جعفر بن یحیی برمکی علاقه وافری داشت،‌ قسم می‎خورد که وی فصیح‎ترین، شجاع‎ترین،‌ خوش‎خط‎ترین، سیاست‎مدارترین،‌ زیباترین و پاکدامن‎ترین مردم است؛‌ در حالی که جعفر از زیبایی ظاهری برخوردار نبود. آن قدر هارون آن را بالا برد که کسی نمی‎توانست سخنش را رد کند؛‌ اما وقتی نظرش در مورد یحیی عوض شد،‌ محاسن واقعی او نظیر زیرکی و کرمش را نیز انکار کرد.

 

 

لطـــــــــــــــائف

چو دنیا رو کند با کس دهد خوبیش از هر کس چو برگردد برد زیبایی و سازد ورا چون خس

 

 

خودآزمایی

1. عاریه گرفتن محاسن دیگران در این حکمت را توضیح دهید؟
2. در ارزش گذاری شخصیت مردم به چه چیزی باید توجه داشت؟

 

 

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

حکمت8_اقبال و ادبار دنیا. حکمت8_اقبال و ادبار دنیا. حکمت8_اقبال و ادبار دنیا. حکمت8_اقبال و ادبار دنیا. حکمت8_اقبال و ادبار دنیا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید