تدبیر بشـــــر و تقـــــدیر الهی
حکمت16
حکمت 16 تدبیر بشر و تقدیر الهی: و قال(ع): تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِیرِ، حَتَّى یَکُونَ الْحَتْفُ فِی التَّدْبِیرِ
واژگان مهم
تَذِلُّ: ذلیل میشود، رام میشود لِلْمَقَادِیر: برای قضا و قدرها
حَتَّى یَکُونَ: تا اینکه میباشد الْحَتْف: تباهی، مرگ
ترجمه: کارها چنان رام و پیرو مقدّرات است؛ که گاهی تباهی در تدبیر و دور اندیشی است.
چکیده مفاهیم
تدبیر بشر نمیتواند مانع از قضا و قدر الهی باشد، گاه تقدیرات، همه تدبیرهای بشر را برهم میزند، از این رو حضرت(ع) میفرماید: حوادث وامور، تسلیم تقدیرهاست و آنچه خداوند خواسته است همان میشود، نه آنچه بشر تدبیر و قصد کرده است،
تا جایی که همان تدابیری که بشر به خیال خود به او سود میرساند، به تباهی یا مرگ منجر میشود.
نکتهها
تمام مقدرات به دست خداست و هر کاری در عالم انجام میشود، با اذن و خواست و قدرت خدا انجام میگیرد که: «لا حول و لا قوة الا بالله» بنابراین، خواست و تدبیر انسان، آنگاه به سرانجام میرسد که با تقدیر و خواست الهی همراه باشد.
قریش تلاش بسیاری کرد تا ندای پیامبر(ص) از مکه بیرون نرود و حتی تصمیم گرفتند که…
(ادامه نکته های این حکمت به صورت کامل، در کتاب برگزیده راه روشن می باشد.)
پیامها
اگر تمام مقدرات به دست خداست، دلهره در کارها برای چیست؟! اگر راه را با دقت و تدبیر و برنامهریزی انتخاب کردهایم، بقیه امور را باید به خداوند بسپاریم و از او بخواهیم که ما را از ثمرات نیکوی این مسیر بهرهمند برساند.
(ادامه پیامهای این حکمت به صورت کامل، در کتاب برگزیده راه روشن می باشد.)
لطائف
(لطائف این حکمت به صورت کامل، در کتاب برگزیده راه روشن می باشد.)
خودآزمایی
(خود آزمایی این حکمت به صورت کامل، در کتاب برگزیده راه روشن می باشد.)
برچسب ها: تقدیر الهی، حکمت 16 نهج البلاغه،حکمت شانزده نهج البلاغه،حکمت شانزدهم نهج البلاغه، قال(ع): تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِیرِ، حَتَّى یَکُونَ الْحَتْفُ فِی التَّدْبِیرِ
ادامه مطالب: شرح کامل و تفسیر حکمتهای نهج البلاغه به کتاب برگزیده راه روشن مراجعه شود.
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor